Na wstępie należy zauważyć, że ustawodawca nie pozostawił stronom umowy o pracę pełnej swobody kształtowania jej treści, mając na uwadze konsekwencje, jakie niesie za sobą podpisanie takiej umowy zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Elementy umowy o pracę zostały wyraźnie wskazane w art. 29 §1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, dalej „kodeks pracy”).
Podpisując umowę o pracę w pierwszej kolejności powinniśmy zapoznać się z jej treścią oraz sprawdzić, czy zawiera ona wszystkie elementy wskazane przez ustawodawcę w kodeksie pracy. Brak któregokolwiek z wymaganych elementów może stanowić duży problem zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy.
reklama
reklama
Po pierwsze umowa o pracę powinna w jasny i wyraźny sposób określać, kto jest stroną umowy. Oznacza to, że w umowie powinny zostać wskazane dane podmiotu, który jest pracodawcą oraz dane pracownika. Następnie dokument powinien określać rodzaj zawieranej umowy, tzn. czy jest to umowa o pracę na czas określony, czy nieokreślony itp. Wskazanie rodzaju zawieranej umowy jest niezmiernie istotne, ponieważ decyduje o tym, które przepisy kodeksu pracy będą miały do niej zastosowanie, m.in. jak długi będzie okres wypowiedzenia.
Umowy o dzieło i umowy zlecenia - czym się różnią?
Umowa o pracę na czas określony - wypowiedzenie przez pracownika
Bardzo ważnym elementem umowy o pracę jest wskazanie rodzaju pracy, jaki pracownik będzie wykonywał zgodnie z umową. Należy uznać, że dla pracownika jest to jedna z kluczowych kwestii, gdyż poprzez określenie rodzaju pracy pracodawca wskazuje czynności i zadania, jakimi będzie zajmował się pracownik. Dlatego też przed podpisaniem umowy powinniśmy bardzo dokładnie zapoznać się z opisem rodzaju pracy, jaki mamy wykonywać i zweryfikować, czy jest on zgodny np. z wcześniejszymi ustaleniami, czy też przedstawioną nam ofertą pracy.
Kolejnym istotnym elementem umowy o pracę jest data jej zawarcia, a jeśli rozpoczęcie pracy następuje później niż podpisanie samej umowy, również informacja o terminie rozpoczęcia pracy. Wskazane powyżej terminy są ważne przede wszystkim w odniesieniu do przysługującego nam wynagrodzenia, a także w zakresie np. opłacanych przez pracodawcę składek na ubezpieczenie społeczne oraz kwestii związanych z podatkiem dochodowym.
Zapraszamy na forum ZUS i prawo pracy