| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > ZUS i kadry > Zatrudnianie i zwalnianie > Warunki wykonywania pracy przez cudzoziemców

Warunki wykonywania pracy przez cudzoziemców

Możliwość wykonywania pracy przez cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej określają przepisy o promocji zatrudnienia, instytucjach rynku pracy oraz o wydawaniu zezwoleń na pracę. Jakie warunki muszą spełnić cudzoziemcy by móc wykonywać pracę w Polsce?

8) jest uprawniony do przebywania i wykonywania pracy na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależącego do Unii Europejskiej lub Konfederacji Szwajcarskiej, który jest zatrudniony przez pracodawcę mającego siedzibę na terytorium tego państwa oraz czasowo delegowany przez tego pracodawcę w celu świadczenia usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

9) w stosunku do którego umowy międzynarodowe lub odrębne przepisy dopuszczają wykonywanie pracy bez konieczności posiadania zezwolenia.

Zgodnie z art. 88e ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia zasadą jest, że zezwolenie na pracę jest wydawane na czas określony, nie dłuższy niż 3 lata i może być przedłużane. Powyższy przepis  uszczegółowiony został w § 3 ust. 3 rozporządzenia, w myśl którego zezwolenie jest wydawane na okres oznaczony datami. W przypadku jednak, gdy cudzoziemiec pełni funkcję w zarządzie osoby prawnej, która na dzień złożenia wniosku zatrudnia powyżej 25 osób, wojewoda może wydać zezwolenie na pracę na okres nie dłuższy niż 5 lat (art. 88e ust. 2 ustawy o promocji zatrudnienia). Zgodnie z art. 88e ust. 3 ustawy o promocji zatrudnienia wojewoda wydaje zezwolenie na pracę na okres delegowania w przypadku delegowania cudzoziemca przez pracodawcę zagranicznego w celu realizacji usługi eksportowej. Dodatkowo w przypadkach określonych w kryteriach wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców, które mogą zostać ustalone przez wojewodę po zasięgnięciu opinii marszałka województwa oraz wojewódzkiej rady zatrudnienia (art. 10 ust. 3 ustawy o promocji zatrudnienia), wojewoda może ograniczyć okres, na który wydaje zezwolenie na pracę (art. 88e ust. 4  ustawy o promocji zatrudnienia). W województwie małopolskim obowiązuje rozporządzenie nr 6/10 Wojewody Małopolskiego  z dnia 13 sierpnia 2010 roku w sprawie kryteriów wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców, zgodnie z którym zezwolenie na pracę może być wydane na okres krótszy, niż wskazany we wniosku, w przypadku, gdy wniosek jest złożony przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą, jeżeli od rozpoczęcia jej prowadzenia nie upłynął okres dłuższy niż 1 rok. Okres, na który wydawane jest takie zezwolenie wynosi maksymalnie 12 miesięcy.

 

Zapraszamy do dyskusji na forum

 

Tomasz Bernady, radca prawny

 

 

reklama

Autorzy:

Źródło:

Kancelaria Gach, Hulist, Mizińska, Wawer

Zdjęcia


E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

ManaGame.pl

ekspert z zakresu HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »