| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > ZUS i kadry > Zatrudnianie i zwalnianie > Kompetencje zawodowe Polaków oraz zmiany zachodzące na rynku pracy

Kompetencje zawodowe Polaków oraz zmiany zachodzące na rynku pracy

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości we współpracy z Uniwersytetem Jagiellońskim realizuje projekt systemowy Bilans Kapitału Ludzkiego, w ramach którego na skalę niespotykaną do tej pory prowadzone były badania kompetencji zawodowych Polaków oraz monitoring zmian zachodzących na rynku pracy. Pięć edycji, 350 tysięcy respondentów. To również największa baza wskaźników rynku pracy.

Dlaczego 80 proc. rekrutujących pracodawców mówi o trudnościach w znalezieniu odpowiednich kandydatów? Kto podnosi swoje kompetencje? Jak wykorzystać sektor branży szkoleniowej do realizacji potrzeb pracodawców?

Aż cztery piąte pracodawców deklaruje doświadczenie trudności rekrutacyjnych. Od pierwszej edycji najczęściej wskazywanym problemem było niespełnianie przez kandydatów oczekiwań pracodawców związanych z pracą na danym stanowisku. Wskazywano na braki kompetencyjne, niewystarczające doświadczenie zawodowe oraz niewystarczającą motywację do pracy.

Czym jest okres rozliczeniowy w prawie pracy?

Trudności te przestają dziwić w świetle wyników jasno pokazujących, że zdecydowana większość Polaków (63%) w żaden sposób nie podnosiła swoich kompetencji w ubiegłym roku, zaś 34% deklaruje, że nigdy nie uczestniczyło w kursach, szkoleniach, warsztatach, praktykach lub innych formach dokształcania. Najczęściej swoje kompetencje podnosili specjaliści (37%) oraz kierownicy wyższych szczebli, a także przedstawiciele zawodów z grupy techników i średniego personelu (po 27%). Pocieszający jest fakt, że z roku na rok coraz więcej osób planuje podnosić swoje kompetencje, uczyć się lub zdobywać doświadczenie – w 2010 r. było to 19%, w 2014 r. już 23%.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Mimo niechęci respondentów do dokształcania, z badań wynika, że przedstawiciele branży szkoleń deklarują chęć podejmowania działań na rzecz rozwoju jakości oferty szkoleniowej. Wśród planowanych działań mających na celu podnoszenie poziomu świadczonych usług najczęściej wskazywano doskonalenie kompetencji merytorycznych osób szkolących (ponad 80% respondentów deklarowało działania w tym zakresie), wykorzystanie diagnozy potrzeb i wyników ewaluacji w planowaniu zajęć (odpowiednio 75 i 80%).

Szczegółowe wyniki dostępne są w załączonych komunikatach. Raporty BKL można pobrać na stronie: www.bkl.parp.gov.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Magda Judejko

Specjalista stosowania prawa w internecie i PM Project Manager

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »