| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > ZUS i kadry > Zatrudnianie i zwalnianie > Zasady zatrudnienia małżonka lub innego członka rodziny przedsiębiorcy

Zasady zatrudnienia małżonka lub innego członka rodziny przedsiębiorcy

Przedsiębiorca może zatrudniać w swojej firmie członków rodziny. Czy takie postępowanie rodzi jakieś szczególne konsekwencje? Na podstawie jakiej umowy można rozpocząć współpracę z żoną lub innym członkiem rodziny?

Dynamiczny rozwój firmy najczęściej wiąże się z koniecznością zaangażowania do pomocy osób trzecich. Pracowników można szukać w różnych miejscach – przez portale internetowe, wśród znajomych, w urzędzie pracy lub też – w domu.

Zatrudniamy żonę/męża – na jakiej podstawie?

Zasady zatrudniania członków rodziny nie różnią się mocno od obowiązujących w przypadku innych pracowników (mimo to nie jest to bardzo korzystne rozwiązanie, dlatego przedsiębiorcy raczej rzadko się na nie decydują). Podstawą takiego zatrudnienia może być zarówno stosunek pracy (na podstawie umowy o pracę – co ważne, w takim wypadku ani wynagrodzenie ani składki płacone za takiego pracownika nie stanowią kosztu uzyskania przychodu), jak i każdy inny stosunek, na podstawie którego może być świadczona praca – np. umowa o dzieło, czy umowa zlecenia (ale zawierana sporadycznie, na krótkie okresy).

Rodzina przedsiębiorcy może pomagać mu w prowadzeniu działalności także doraźnie, bez formalnego zatrudnienia, czyli spisania umowy (nie powstają wówczas żadne obowiązki w zakresie rozliczeń z ZUS czy US). Co ważne, współpraca taka powinna być nieodpłatna.

Zatrudniamy żonę/męża – kim jest osoba współpracująca?

Członek rodziny, który rozpoczyna pracę w firmie przedsiębiorcy, automatycznie staje się dla niego osobą współpracującą. Co ważne, zgodnie z art. 8 ust. 11 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, przez osobę współpracującą należy rozumieć:

  • małżonka,
  • dzieci własne,
  • dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione,
  • rodziców,
  • macochę i ojczyma,
  • osoby przysposabiające.

Jest jeszcze jeden warunek – muszą one pozostawać z przedsiębiorcom w jednym gospodarstwie domowym.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Zatrudniamy żonę/męża – zgłoszenie do ZUS i US

Fakt zawarcia umowy (niezależnie jakiego rodzaju) z osobą współpracującą należy zgłosić do ZUS. Na dopełnienie tego obowiązku przedsiębiorca ma 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczenia, czyli od dnia rozpoczęcia współpracy. O zawarciu umowy z członkiem rodziny nie trzeba natomiast w żaden sposób informować urzędu skarbowego – wystarczy wyliczyć i wpłacić pierwszą zaliczkę na podatek dochodowy.

Ewa Kozak – ifirma.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Urszula Młynarczyk

W mojej kilkunastoletniej praktyce prawniczej, jednym z najtrudniejszych zagadnień jest prowadzenie z pracownikami negocjacji czy to w zakresie konieczności dokonania zmian u pracodawcy obowiązujących regulacji dotyczących na przykład zmiany regulaminu wynagrodzeń, regulaminu premiowania, zmiany regulaminu pracy w zakresie ustalenia na przykład nowych norm czasu pracy - w każdym przypadku gdy nowe regulacje są niekorzystne dla pracowników a ich wprowadzenie wymaga zmian umów o pracę. Umiejętność negocjowania jest również niezwykle ważna, w każdym przypadku, gdy dotyczy to rozwiązania umowy o pracę , szczególnie gdy przyczyny rozwiązania umowy o pracę leżą po stronie pracodawcy, czy też w przypadku wystąpienia u pracodawcy przypadku mobbingu, molestowania seksualnego czy też naruszenia zasad nierównego traktowania. W każdym z wyżej wymienionych przypadku, jak również w innych sprawach, które mogą wystąpić w ramach zatrudnienia pierwszorzędne znaczenie ma umiejętność prowadzenia rozmów z pracownikami w celu zminimalizowania wystąpienia konfliktu, lub w celu doprowadzenia do rozwiązania konfliktu i przywrócenia u pracodawcy normalnego toku działania i właściwych relacji pomiędzy pracownikami. Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest, bowiem zapewnienie normalnych warunków pracy, jak również przeciwdziałanie zjawiskom tworzących negatywną atmosferę. Umiejętność negocjowania i prowadzenia rozmów z pracownikami jest umiejętnością niezbędna, w którą, w mojej ocenie, musi być wyposażony pracownik HR. Pracownicy HR , nawet mając świadomość jak ważne jest kształtowanie prawidłowych zachowań i relacji pomiędzy pracownikami a pracodawcą, skupiają się w swojej pracy przede wszystkim na doskonaleniu znajomości przepisów prawa oraz szkoleniu się w umiejętności ich stosowania traktując to jako quasi „oręż”, który ma zapewnić pracodawcy ochronę prawną przy podejmowaniu działań wobec pracowników. Tymczasem wyłącznie znajomość przepisów prawa jakkolwiek niezbędna w tej pracy to jednak jak wynika z praktyki powinna korespondować z umiejętnościami negocjacyjnymi, gdyż dopiero to połączenie pozwala moim zdaniem wielu konfliktów uniknąć a praktycznie prawie wszystkie rozwiązać.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK