REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo pracy w 2018 roku - jakie zmiany jeszcze przed nami?

 Kancelaria Prawna Nowicki & Ziemczyk Adwokaci i Radcowie prawni Sp. P.
Specjaliści od prawa pracy, prawa nieruchomości i prawa korporacyjnego
Prawo pracy w 2018 roku - czekają nas rewolucyjne zmiany /fot.Shutterstock
Prawo pracy w 2018 roku - czekają nas rewolucyjne zmiany /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre z planowanych zmian w prawie pracy w 2018 roku są jeszcze przed nami. Przygotowany ma zostać m.in. nowy Kodeks pracy, zmiany w zakresie wydawania świadectw pracy oraz obowiązku przeprowadzania okresowych szkoleń dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Chociaż propozycje te znajdują się na razie na wczesnym etapie prac, część z nich ma szanse wejść w życie w tym roku.

Autopromocja

Prezydencki kurs na uprawnienia pracownicze

W dniu 2 czerwca 2017 roku do Sejmu wpłynął prezydencki projekt zmian w Kodeksie pracy (projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw, druk nr 1653). Jak wynika z uzasadnienia projektu, proponowana nowelizacja z założenia ma ułatwić pracownikom realizację ich uprawnień pracowniczych.

Dyskryminacja – otwarty katalog przesłanek

Zgodnie z przedstawioną nowelą kodeksu pracy, katalog przesłanek świadczących o dyskryminacji w zatrudnieniu ma zostać otwarty. Tym samym nie tylko cechy pracownika lub sposób jego zatrudnienia wymienione wprost w kodeksie pracy będą mogły wskazywać na nieuzasadnione zróżnicowanie jego sytuacji prawnej, ale także niewymienione tam okoliczności. Wprowadzenie powyższej zmiany powinno zamknąć raz na zawsze dyskusję w doktrynie prawa pracy dotyczącą tego, czy ww. katalog jest zamknięty czy jedynie przykładowy. Zmiana jak najbardziej na korzyść pracownika.

Ochrona związana z macierzyństwem nie tylko dla rodziców

Projekt zakłada także objęcie szczególną ochroną związaną z macierzyństwem dodatkowej grupy pracowników – innych członków najbliższej rodziny. Mieliby oni nabyć uprawnienia analogiczne do pracownika – ojca wychowującego dziecko w okresie korzystania przez niego z urlopu macierzyńskiego, w szczególności w zakresie ochrony przed rozwiązaniem stosunku pracy. Taki pracownik nabędzie prawo do uzyskania wynagrodzenia za cały czas pozostawania bez pracy w razie przywrócenia na stanowisko w związku z niezgodnym z prawem rozwiązaniem umowy o pracę za wypowiedzeniem albo bez zachowania tego okresu.

Kolejne uprawnienia dotyczące wydawania świadectw pracy

Zmiany dotknął także regulacji wydawania świadectw pracy. Po pierwsze pracownikom przyznane zostanie roszczenie o zobowiązanie pracodawcy do wydania świadectwa pracy – jak dotąd mogli oni jedynie żądać sprostowania świadectwa pracy przez pracodawcę lub wystąpić w tej sprawie do sądu pracy. Po drugie termin do żądania od pracodawcy sprostowania świadectwa pracy zostanie wydłużony z 7 do 14 dni. Po trzecie, w razie bezskutecznej egzekucji orzeczenia zobowiązującego pracodawcę do wydania świadectwa pracy, zaprzestania przez niego działalności lub zaistnienia innych przyczyn, pracownik nabędzie roszczenie do sądu pracy z żądaniem wydania orzeczenia zastępującego świadectwo pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odszkodowanie za mobbing nie tylko za rozwiązanie stosunku pracy

Projekt zmian zakłada także poszerzenie uprawnień pracowników w związku z mobbingiem. Obecnie pracownik doznający mobbingu ma prawo żądać:

  1. zadośćuczynienia za doznaną krzywdę, w razie zaistnienia rozstroju jego zdrowia,
  2. odszkodowania w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę, w razie rozwiązania stosunku pracy z powodu mobbingu.

Z nowej regulacji wynika wprost prawo żądania od pracodawcy odszkodowania również w sytuacji, w której nie doszło do rozwiązania stosunku pracy, jednak pracownik wskutek mobbingu poniósł konkretną szkodę.

Prezydencki projekt zmian ma wejść w życie po upływie 30 dni od dnia jego ogłoszenia – na razie został skierowany do dalszych prac w komisji i wpłynęło stanowisko rządu.

Zobacz także: Kadry


Rządowy projekt ograniczający obowiązek przeprowadzania szkoleń okresowych

Na dzień 1 stycznia 2018 roku zapowiadane jest wejście w życie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym (aktualnie projekt z dnia 27 września 2017 r. – nadal jest w trakcie opiniowania – więc mało prawdopodobne, że zmiany wejdą w życie z nowym rokiem). Art. 1 tejże ustawy zakłada nowelizację Kodeksy pracy w zakresie dotyczącym obowiązku przeprowadzania przez pracodawców szkoleń okresowych.

Obecnie art. 237(3) § 2 kodeksu pracy w zw. z § 14 Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bhp zakłada konieczność organizowania szkoleń okresowych w dziedzinie bhp dla następujących podmiotów:

  1. osób będących pracodawcami oraz innych osób kierujących pracownikami, w szczególności kierowników, mistrzów i brygadzistów;
  2. pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych;
  3. pracowników inżynieryjno-technicznych, w tym projektantów, konstruktorów maszyn i innych urządzeń technicznych, technologów i organizatorów produkcji;
  4. pracowników służby BHP i innych osób wykonujących zadania tej służby;
  5. pracowników administracyjno-biurowych i innych niewymienionych w pkt 1–4, których charakter pracy wiąże się z narażeniem na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe lub niebezpieczne albo z odpowiedzialnością w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Nowelizacja przewiduje natomiast, że szkolenia okresowe nie będą wymagane w przypadku pracowników zatrudnionych na stanowiskach administracyjno – biurowych, gdy rodzaj przeważającej w grupie działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

Co więcej, podniesiony zostanie również limit pracowników (z 20 do 50), których zatrudnienie będzie niezbędne dla możliwości wykonywania przez pracodawcę zadań służby bhp posiadającego ukończone szkolenie w tym zakresie, zgodnie z art. 237(11) § 1 pkt 2 kodeksu pracy.

Nowy Kodeks pracy – urlopowe spekulacje

W związku z postępem prac Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Pracy pojawia się także coraz więcej informacji nt. przewidywanych zmian wynikających z wprowadzenia nowego Kodeksu Pracy. Komisja Kodyfikacyjna Prawa Pracy zobowiązana została do przedstawienia ostatecznego projektu zmian do lutego 2018 roku.

Wobec powyższego w ostatnim czasie w opinii publicznej pojawiły się informacje dotyczące planowanych zmian dotyczących sposobu udzielania urlopów wypoczynkowych. Na ich podstawie ustalono, że Komisja Kodyfikacyjna zamierza wprowadzić możliwość skracania (do 20 dni) lub wydłużania (nawet do 30 dni) urlopu wypoczynkowego pracownika, a także ograniczyć możliwość jego wykorzystania wyłącznie do końca roku, w którym urlop został przez pracownika uzyskany. Dodatkowo również ograniczona ma zostać możliwość wykonywania przez pracownika pracy u innego pracodawcy albo na innej podstawie w trakcie korzystania z urlopu wypoczynkowego (dla zapewnienia pełnego odpoczynku pracownika i regeneracji jego sił).

Polecamy: Kodeks pracy 2018. Praktyczny komentarz z przykładami

Należy jednak wskazać, że przedstawione powyżej zmiany, które miałyby zostać wprowadzone w ramach nowego Kodeksu pracy zostały zakwestionowane przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej p. Elżbietę Rafalską.

W dniu 6 października 2017 roku na stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (www.mpips.gov.pl) pojawiło się oświadczenie, zgodnie z którym:

ani Komisja Kodyfikacyjna, ani resort pracy, nie mają najmniejszego zamiaru określać sposób wykorzystania urlopu wypoczynkowego przez pracowników, w tym ograniczać możliwości aktywnego spędzania przez nich czasu wolnego. Wszelkie informacje o jakichkolwiek zmianach w Kodeksie pracy są nieprawdziwą i niedopuszczalną nadinterpretacją rozmowy z prof. Marcinem Zielenieckim, Przewodniczącym Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Pracy.

Wobec powyższego, na obecnym etapie prac nad nowym Kodeksem Pracy nie ma podstaw do sugerowania się doniesieniami w sprawie najnowszych zmian, jeżeli nie zostaną one ostatecznie potwierdzone przez Komisję Kodyfikacyjną Prawa Pracy, a tym samym termin oczekiwania wydłuży się w tej sprawie do lutego 2018 roku.

Niektóre z planowanych zmian w prawie pracy w 2018 roku, które jeszcze przed nami

Autor: Katarzyna Grygo

Źródło: Kancelaria Nowicki i Ziemczyk

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA