REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność bez rejestracji, czyli nowe możliwości dla przedsiębiorców

 Systim
Księgowość przez Internet – online
Działalność bez rejestracji, czyli nowe możliwości dla przedsiębiorców /Fot. Fotolia
Działalność bez rejestracji, czyli nowe możliwości dla przedsiębiorców /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od końca kwietnia bieżącego roku w Polsce obowiązuje „Konstytucja Biznesu”. Stanowi ona pakiet nowych ustaw, w związku z którymi, uchylona została między innymi ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. Jednym z nowych rozwiązań jest możliwość prowadzenia działalności gospodarczej bez rejestracji. Jakie jeszcze możliwości dla przedsiębiorców wynikają z nowych regulacji?

 

Autopromocja

Własna działalność gospodarcza niesie za sobą wiele korzyści, takich jak brak pracodawcy nad sobą, samodzielne gospodarowanie swoim czasem, ustalanie własnych celów, samorealizacja. Często praca na własny rachunek niesie za sobą także korzyści finansowe - wyższe zarobki. Jednak własny biznes, to także ryzyko niepowodzenia, przez które wiele osób rezygnuje ze swoich marzeń. Aby jednak zachęcić potencjalnych przedsiębiorców do samodzielnych działań na własną rękę, rząd wprowadził Konstytucję Biznesu, która ma na celu ułatwienie założenia własnej działalności.

 

Co to jest działalność gospodarcza?

„Działalność gospodarcza to działalność zarobkowa: wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa, polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych źródeł przychodów opodatkowanych podatkiem PIT.”

Działalność gospodarczą należy zarejestrować w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Odbywa się to, poprzez złożenie wniosku CEiDG w Urzędzie Gminy lub Miasta. Obowiązkiem przedsiębiorcy posiadającego działalność gospodarczą jest między innymi prowadzenie odpowiedniej rachunkowości oraz regularne płacenie składek ZUS.

 

Działalność bez rejestracji i składek ZUS

Nowe regulacje prawne umożliwiają prowadzenie firmy, bez obowiązku jej rejestracji, a co za tym idzie, brak obowiązku prowadzenia rachunkowości. Ponadto, nie ma obowiązku płacenia składek ZUS. Jednakże nie każdy może skorzystać z takiej opcji, najpierw należy spełniać pewne warunki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców:

„Nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2017 r. poz. 847 oraz z 2018 r. poz. …), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.”

 

Art. 5 ust. 1 ustawy Prawa Przedsiębiorców mówi o tym, że aby móc prowadzić działalność bez jej uprzedniego rejestrowania, należy spełnić następujące warunki:

- Brak działalności zarejestrowanej w ciągu ostatnich 60 miesięcy (5 lat).

- Miesięczny przychód z tytułu prowadzenia działalności nierejestrowanej, nie może przekroczyć 50% minimalnego wynagrodzenia. Zatem w 2018 roku, przychód miesięczny nie może być wyższy niż 1050 zł. Warto zwrócić uwagę na to, że mowa tu o przychodach, a nie dochodach. Zatem koszty uzyskania przychodu, nie są brane pod uwagę.

Jednak ustawodawca wprowadził także przepisy przejściowe, dostosowujące, które mają istotne znaczenie dla przedsiębiorców chcących skorzystać z przywileju działalności nierejestrowanej.

 

Art. 195 ustawy z dnia 6 marca 2018 roku:

„Przepis art. 5 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1 ust. 1, stosuje się również do działalności wykonywanej przez osoby, które w okresie 12 miesięcy przed dniem wejścia w życie ustawy, o której mowa w art. 1 ust. 1, nie były wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub których wpis został wykreślony z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem wejścia w życie ustawy, o której mowa w art. 1 ust. 1, nawet jeżeli w okresie ostatnich 60 miesięcy przed dniem wejścia w życie tej ustawy wykonywały działalność gospodarczą.”

 

W artykule 195 ustawy z dnia 6 marca 2018 roku jest także mowa o możliwości prowadzenia działalności nierejestrowanej przez przedsiębiorców, którzy przez ostatnie 12 miesięcy (licząc od dnia wprowadzenia ustawy) nie posiadały działalności zarejestrowanej. Zatem licząc od 30 kwietnia 2018 roku, przez ostatni rok dana osoba nie mogła posiadać działalności gospodarczej.

Kto nie może skorzystać z przywileju działalności nierejestrowanej?

Takiego rodzaju działalności nie można prowadzić w formie spółki cywilnej. Ponadto, firmy wymagające uzyskania koncesji, pozwoleń i licencji również są wykluczone z szansy wykorzystania ułatwień wprowadzonych przez rząd. Dodatkowo usługi agroturystyczne rolników, czy handel wyrobami rolniczymi także są wyłączone ze wspomnianej działalności nierejestrowej.

Polecamy: Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – nowe procedury

Rejestracja firmy

Jeżeli w danym miesiącu przedsiębiorca przekroczy próg przychodów w kwocie 1050 zł, jest zobowiązany do rejestracji działalności w CEiDG w ciągu 7 dni - od momentu uzyskania wyższego przychodu. Dodatkowo ma obowiązek dopełnienia wszelkich formalności związanych z rejestracją działalności gospodarczej.

 

 

Składki ZUS

Bardzo dużym udogodnieniem dla osób, które mogą skorzystać z możliwości założenia działalności nierejestrowej jest brak obowiązku płacenia składek do ZUS. Właściciele przedsiębiorstw nierejestrowanych, są zwolnieni z obowiązku płacenia składek - w tym również na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, a także na Fundusz Pracy. Jest to bardzo dobra wiadomość dla przedsiębiorców, którzy dopiero wkraczają na rynek, rozpoczynają swój własny biznes. Ponieważ dla początkującego przedsiębiorcy taki start będzie zdecydowanie tańszy (mniejsze koszty, mniej biurokracji), a ewentualne wycofanie się będzie dużo łatwiejsze. Jest to dobre rozwiązanie dla firm jednoosobowych, nisko przychodowych, zajmujących się, np. udzielaniem korepetycji, świadczących niewielkie usługi krawieckie, fryzjerskie.

 

WAŻNE!

Należy pamiętać o tym, że brak działalności gospodarczej, nie zwalnia z opłat związanych z podatkiem dochodowym. Przychód z innych źródeł ,również podlega opodatkowaniu. Zatem na koniec roku, przedsiębiorca będzie zobowiązany do złożenia deklaracji PIT-36 i zapłacenia podatku (18%).

Pozostałe obowiązki i możliwości

Ustawodawca nie nakłada obowiązku prowadzenia księgowości. Jednakże nakazuje prowadzenie uproszczonej ewidencji sprzedaży za dany dzień, w celu pilnowania miesięcznego limitu przychodów, a także możliwości udowodnienia uzyskanych przychodów w razie kontroli Urzędu Skarbowego. Prowadzący działalność nierejestrowaną, bez względu na to, czy są czynnymi podatnikami VAT, czy są zwolnieni z VAT, mają prawo do wystawiania faktur VAT.

Cel wprowadzonych zmian

Działalność nierejestrowana to krok naprzód. Wprowadzona zmiana może pomóc początkującym przedsiębiorcom w rozwinięciu firmy na jej początkowym etapie. Daje także możliwość legalnego zarobku dodatkowego, bez uiszczania z tego tytułu opłat. Świadczenie niewielkich usług, drobny handel może wpłynąć na rozwój przedsiębiorczości w Polsce.

 

Autor: Magda Okroj, Systim.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dochody podatkowe budżetu państwa wyniosły 131,4 mld zł. MF podało dane za I kwartał 2024 roku

    Dochody podatkowe budżetu państwa w I kwartale 2024 roku wyniosły 131,4 mld zł i były wyższe w stosunku do wykonania z ubiegłego roku o około 22,2 mld zł (tj. 20,3%) - informuje Ministerstwo Finansów.

    Rodzice tracą prawo do ulgi na dziecko po podwyżkach. Ich pensje przebijają limit dochodów z … 2013 r.

    PIT za 2023 rok: Rodzice po podwyżkach zarabiają za dużo. I wypadają z ulgi na dziecko.  

    Jaka inflacja w Polsce w 2024 roku? W marcu najniższa, w grudniu najwyższa. Średnio ok. 3,5 proc. Stopy procentowe spadną najwcześniej w listopadzie [prognozy ekonomistów]

    Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2024 r. wzrosły rdr o 2,0 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły o 0,2 proc. - podał 15 kwietnia Główny Urząd Statystyczny. Niestety w kolejnych miesiącach nastąpi szybszy wzrost cen żywności i paliw - prognozują ekonomiści. Na koniec roku inflacja ma osiągąć ok. 4,5-4,8 proc. rdr. A średnio w 2024 roku ok. 3,5% rdr.

    Kontrole kadr i ewidencji kierowców w firmie transportowej. Na co zwracają uwagę ITD, PIP, ZUS i inni kontolerzy?

    Prawidłowe rozliczenie kierowców z dobrze prowadzonymi kadrami zapewniają nie tylko optymalizację kosztów, ale przede wszystkim bezpieczeństwo firmy transportowej. Tutaj nie ma równania z jedną niewiadomą. A kontrole ITD i PIP potwierdzają, że pomiędzy kadrami i rozliczeniami kierowców musi istnieć sprzężenie zwrotne.

    W pierwszym kwartale 2024 roku poziom inflacji wyniósł 2,8% r/r. Ceny wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług

    W pierwszym kwartale 2024 roku poziom inflacji wyniósł 2,8% r/r. Ceny wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług – z wyjątkiem transportu.

    Rada Fiskalna zacznie obradować w 2026 roku. "Pracujemy nad projektem Rady Fiskalnej. Premier Donald Tusk mówił o tym w expose" - poinformował minister finansów Andrzej Domański

    Rada Fiskalna zacznie obradować w 2026 roku, a projekt jej funkcjonowania zostanie przedstawiony w bieżącym roku - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Nowa instytucja rządowa ma składać się z neutralnych członków, którzy będą opiniowali wydatki budżetu państwa.

    Największy jednorazowy przelew z UE. Wpłynęło 27 mld zł płatności z KPO

    Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz poinformowała, że płatność z pierwszego wniosku, złożonego w grudniu ub.r., dotyczącego środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), w wysokości 27 mld zł trafiła dziś do Polski.

    Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych Stowarzyszenia Filmowców Polskich odniósł się do kwestii "tantiem od internetu"

    Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych Stowarzyszenia Filmowców Polskich odniósł się do artykułu "Tantiemy od internetu - nadchodzi nowy parapodatek! Przedsiębiorcy są zaniepokojeni", wskazując m.in., że "nazywanie tantiem z internetu dla twórców filmowych nowym parapodatkiem jest zabiegiem absolutnie nieuprawnionym".

    Podatek od nieruchomości od mieszkania na wynajem. Jaka stawka? 33,10 zł czy 1,15 zł za 1 m2?

    Właściciele mieszkań przeznaczonych na wynajem nie mają pewności, ile powinien wynosić podatek od nieruchomości od takiego mieszkania. To bardzo ważna kwestia, bo mówimy o dwóch stawkach, które mogą mieć zastosowanie. W większości gmin, pierwsza taka stawka wynosi obecnie 33,10 zł za 1 metr kwadratowy, a druga - 1,15 zł za 1 metr kwadratowy. Różnica jest zatem ogromna. Dlaczego podatek od nieruchomości w kontekście wynajmu mieszkań jest problematyczny?

    KSeF od 2025 roku? Będzie można wystawić normalną fakturę i dopiero potem wysłać do KSeF. prof. Modzelewski: podstawowy błąd naprawiony, reszta absurdów pozostała

    Autorzy projektu nowelizacji przepisów, które miały z dniem 1 lipca br. narzucić podatnikom VAT obowiązek wystawiania tzw. faktur ustrukturyzowanych w KSeF, nieco przejrzeli na oczy i dostrzegli podstawowy błąd swojej koncepcji – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. 

    REKLAMA