Jak uzyskać zezwolenie na sprzedaż alkoholu?

Jak uzyskać zezwolenie na sprzedaż alkoholu? / Bloomberg
Zezwolenie na sprzedaż detaliczną alkoholu. Przedsiębiorcy, którzy chcą sprzedawać alkohol muszą uzyskać stosowne zezwolenie. Bez zezwolenia nie można handlować napojami alkoholowymi ani w sklepie, ani w restauracji. Jak uzyskać zezwolenie na detaliczną sprzedaż alkoholu?

- Osoby, które nigdy nie zajmowały się sprzedażą alkoholu, mogą być zaskoczone tym, jak skomplikowany jest to biznes. Niestety, przedsiębiorca zainteresowany dystrybucją napojów alkoholowych musi spełnić wiele wymagań formalnych – mówi Remigiusz Zdrojkowski z firmy PRO-LOG, zajmującej się logistyką towarów akcyzowych.

Autopromocja

Trzy rodzaje zezwoleń na sprzedaż detaliczną alkoholu

Przede wszystkim pamiętaj, że istnieją trzy rodzaje zezwoleń (w zależności od mocy alkoholu):

  • do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo,
  • powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa),
  • powyżej 18% zawartości alkoholu.

Zastanów się, jakiego zezwolenia potrzebujesz w swoim punkcie. W razie potrzeby możesz wnioskować o wszystkie trzy w jednym dokumencie.

Wniosek składasz do urzędu miasta lub gminy, właściwego dla lokalizacji punktu sprzedaży. Możesz tego dokonać podczas wizyty w urzędzie, listownie, a także elektronicznie. Gdy Twój sklep lub restauracja jest spółką cywilną, to wniosek muszą podpisać wszyscy wspólnicy. Jeśli ustanowiliście jedną osobę, która będzie reprezentować całą spółkę, wtedy wniosek podpisuje tylko ten wspólnik, który ma upoważnienie do reprezentowania spółki.

Sprawę możesz załatwić także przez pełnomocnika. Pamiętaj wtedy o dołączeniu pełnomocnictwa oraz dowodu zapłaty opłaty skarbowej za pełnomocnictwo (w wysokości 17 zł wpłaconej na konto urzędu miasta). Nie zapłacisz za pełnomocnictwo udzielone mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom, dziadkom, wnukom lub rodzeństwu.

- Nie ma konkretnego terminu na złożenie wniosku. Wnioskować o zezwolenie można w dowolnym momencie, ale przed rozpoczęciem sprzedaży napojów alkoholowych. Pamiętać trzeba także o tym, by uzyskać odpowiednie zezwolenie od osoby, która zarządza budynkiem, w którym prowadzona będzie sprzedaż alkoholu – podkreśla przedstawiciel firmy PRO-LOG.

W zależności od punktu, w którym chcesz dokonywać sprzedaży, do wniosku dołączasz zgodę właściciela budynku, zgodę użytkownika budynku, zgodę zarządcy budynku, zgodę administratora budynku lub dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu.

Warunki wydania zezwolenia na sprzedaż alkoholu

W sytuacji kiedy Twój wniosek jest poprawny, lokalizacja punktu sprzedaży odpowiednia (punkt znajduje się w odpowiedniej odległości od kościoła lub szkoły) i zapłaciłeś za wydanie stosownego dokumentu (od 525 zł do 2.100 zł – w zależności od rodzaju alkoholu), to urząd wyda Ci zezwolenie.

Pamiętaj, że rada gminy ustala maksymalną liczbę zezwoleń, jaka może być wydana na danym terenie. Uchwałę w tym zakresie znajdziesz na stronie internetowej właściwego urzędu gminy lub miasta.

Może zdarzyć się też tak, że do urzędu wpłynie więcej wniosków niż wynosi limit ustalony przez radę gminy. W takim przypadku o przyznaniu zezwolenia będzie decydować większa odległość planowanego punktu sprzedaży od najbliższego działającego już sklepu czy baru oraz to, ile tego typu punktów już prowadzisz. Im mniej, tym lepiej. Ocena lokalizacji należy do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Trzeba też wiedzieć, że zezwolenia wydawane są na określony czas: minimum 2 lata dla handlu detalicznego (sklep, stacja benzynowa) i minimum 4 lata dla lokali gastronomicznych (restauracja, pub).

Zezwolenie wydawane jest w ciągu miesiąca. Termin ten może się wydłużyć do 2 miesięcy, gdy urząd będzie potrzebował dodatkowych informacji. O takim przypadku zostaniesz jednak każdorazowo powiadomiony.

Kiedy można stracić zezwolenie?

Utrata zezwolenia może dotyczyć sytuacji cofnięcia lub wygaśnięcia dokumentu. Urząd może cofnąć Ci zezwolenie w sytuacji gdy:

  • będziesz sprzedawać alkohol osobom nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw,
  • nie wezwiesz policji lub straży miejskiej do awanturujących się klientów,
  • będziesz sprzedawać alkohol pochodzący z nielegalnych źródeł,
  • podasz fałszywe dane w oświadczeniu o rocznej wartości sprzedaży napojów alkoholowych (np. gdy zaniżysz, albo zawyżysz wartość sprzedanego alkoholu),
  • popełnisz przestępstwo w celu osiągnięcia korzyści majątkowej,
  • zostanie wobec ciebie orzeczony zakaz prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem.

Wniosek o ponowne wydanie zezwolenia możesz złożyć nie wcześniej niż po 3 latach od dnia wydania decyzji o jego cofnięciu.

Zezwolenie wygasa w przypadku:

  • likwidacji punktu sprzedaży,
  • upływu terminu ważności zezwolenia,
  • zmiany rodzaju działalności punktu sprzedaży,
  • zmiany składu osobowego wspólników spółki cywilnej,
  • niezłożenia oświadczenia o rocznej wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych do 31 stycznia lub niezapłacenia opłaty w ustawowo określonych wysokościach i terminach.

W sytuacji, gdy twoje zezwolenie wygasło z powodu braku oświadczenia o rocznej sprzedaży lub niezapłacenia w terminie opłaty, możesz wystąpić z wnioskiem o ponowne wydanie zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia.

- Należy pamiętać, że sprzedaż napojów alkoholowych po cofnięciu lub wygaśnięciu zezwolenia jest takim samym przestępstwem jak wtedy, gdy zezwolenie nie zostało w ogóle wydane. W takiej sytuacji należy liczyć się z grzywną – mówi Remigiusz Zdrojkowski.

W jakich innych sytuacjach potrzeba zezwolenia?

Nie tylko regularna sprzedaż alkoholu w sklepie, barze czy restauracji wymaga zezwolenia. Może zdarzyć się, że twoje zezwolenie na detaliczny obrót napojami alkoholowymi wygaśnie, a w sklepie zalegają butelki pełne trunków. Powinieneś wtedy wystąpić o zezwolenie na wyprzedaż napojów alkoholowych do właściwego wójta, burmistrza czy prezydenta miasta.

Gdy zajmujesz się organizacją przyjęć, cateringiem czy też chcesz sprzedawać alkohol na festynach i piknikach, powinieneś uzyskać zezwolenie na sprzedaż alkoholu w trakcie przyjęć lub jednorazowe zezwolenie na sprzedaż alkoholu.

Jeszcze inne zezwolenie potrzebne jest, gdy wyrabiasz i rozlewasz wino uzyskane z winogron, które pochodzą z upraw własnych (to bardzo ważne), czyli z Twojej winnicy. Coraz częściej spotykamy je przecież w Polsce. Po uzyskaniu specjalnego zezwolenia możesz prowadzić sprzedaż detaliczną takiego wina. Może być ono spożywane w miejscu lub poza miejscem sprzedaży, a także w punkcie sprzedaży zlokalizowanym w miejscu wytworzenia wina.

Sprzedaż hurtowa - zezwolenie od marszałka województwa lub ministra

Co do sprzedaży hurtowej, to w zależności od „procentów” potrzebne jest zezwolenie od marszałka województwa lub ministra właściwego do spraw rozwoju. Tu jednak przepisy są o wiele bardziej szczegółowe i restrykcyjne.

Księgowość
Obligacje skarbowe 2024: oprocentowanie i oferta nowych emisji w październiku. Nawet 6,8 proc. w pierwszym roku oszczędzania
27 wrz 2024

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 września 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w październiku 2024 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych we wrześniu br. Także podwyższone zostaną (sporo) opłaty za przedterminowy wykup dla nowo emitowanych obligacji. Od 25 września br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

MRiT: 16 tys. zł na każdego zgłoszonego do ubezpieczenia w ZUS lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu z zeszłego roku. Pomoc dla firm poszkodowanych w powodzi
27 wrz 2024

Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało 27 września 2024 r., że przygotowało mechanizm pomocy dla przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi. Takie firmy dostaną 16 tys. zł wsparcia na każdego zgłoszonego do ubezpieczenia w ZUS lub równowartość 75 proc. średniomiesięcznego przychodu osiągniętego rok wcześniej.

Minister Finansów wydłuża terminy dot. kas fiskalnych dla poszkodowanych w powodzi
26 wrz 2024

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć terminy, w którym podatnicy poszkodowani w czasie powodzi muszą raportować zdarzenia dotyczące kas fiskalnych – wynika z projektów rozporządzeń, opublikowanych 26 września 2024 r. na stronach Rądowego Centrum Legislacji.

Powódź zniszczyła Twój biznes? Sprawdź, jakie ulgi Ci przysługują
27 wrz 2024

Przedsiębiorcy poszkodowani w powodzi mogą skorzystać z szeregu ulg podatkowych. Od wydłużenia terminów płatności podatków VAT, PIT i CIT, po 0% VAT na darowizny oraz zwrot kosztów zakupu kas fiskalnych. Ministerstwo Finansów oferuje wsparcie, aby pomóc w odbudowie firm.

Estoński CIT a zagraniczne spółki - sprytna luka, o której nie wiedziałeś
26 wrz 2024

Czy udział w zagranicznej spółce zawsze wyklucza estoński CIT? Przykład polskiej firmy, która przystąpiła do luksemburskiej spółki typu special limited partnership, pokazuje, że nie jest to takie oczywiste. Wyrok sądu potwierdził, że taki udział nie musi pozbawiać prawa do preferencji podatkowej.

Mały ZUS plus już po 2 latach płacenia dużego ZUS-u, a nie po 3 latach
25 wrz 2024

Mały ZUS plus przysługuje przedsiębiorcom w okresach pięcioletnich, czyli 3 lata preferencyjnego oskładkowania i 2 lata przerwy na duży ZUS a nie 3 lata przerwy jak twierdził dotąd Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Tak 27 czerwca 2024 r. orzekł Sąd Okręgowy w Gorzowie Wlkp.

Odpowiedzialność karna księgowej w razie tzw. trójkąta umów
25 wrz 2024

Księgowa może być pociągnięta do odpowiedzialności karnej, gdy firma stosuje tzw. "trójkąt umów", czyli sytuację, w której pracownik zawiera dodatkową umowę z inną firmą, a efekty tej pracy trafiają do pierwotnego pracodawcy. W takich przypadkach, jeżeli nie są prawidłowo odprowadzane składki na ubezpieczenia społeczne lub dochodzi do unikania opodatkowania, księgowa może odpowiadać za błędy w rozliczeniach. Odpowiedzialność wynika z przepisów prawa karnego oraz karno-skarbowego.

Prof. Modzelewski: Trzeba odbudować wiarygodność prawodawcy podatkowego. Rząd ma problem z porządkami po „Polskim Ładzie”
25 wrz 2024

Podatnicy przestali się interesować przepisami podatkowymi – twierdzi profesor Witold Modzelewski. I tłumaczy dlaczego wiarygodność ustawodawcy podatkowego i przekonanie, że działa on w interesie publicznym, ma kluczowe znaczenie.

Wpłaty na PFRON będą niższe po zatrudnieniu osób z niepełnosprawnością. Jak to obliczyć?
26 wrz 2024

Zatrudnienie osób niepełnosprawnych może istotnie wpłynąć na obniżenie wpłat na PFRON firmy. - Dzięki zatrudnieniu osoby z niepełnosprawnością, nasz klient nie tylko wyeliminował obowiązkową wpłatę na PFRON, ale również zyskał cennego pracownika oraz wzmocnił pozytywny wizerunek społeczny, związany z zatrudnieniem osoby z niepełnosprawnością - informuje Rafał Rybczyk z HR Quality. 

Ustawa o ochronie sygnalistów od 25 września 2024 r. Ale większość musi wdrożyć procedury od 2025 roku. Na jaki dzień trzeba ustalić stan zatrudnienia? Jakie kary?
24 wrz 2024

Ustawa o ochronie sygnalistów wchodzi w życie 25 września 2024 r. Ale na jaki dokładnie dzień należy ustalić stan zatrudnienia, który zobowiązuje podmiot do wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych (co najmniej 50 zatrudnionych osób)? Ustawa każde ustalać ten stan na 1 stycznia oraz 1 lipca 2024 roku a w tych dniach 2024 r. ustawa ta nie weszła jeszcze w życie. Zatem przyjmuje się, że stan zatrudnienia należy ustalić na dzień 1 stycznia 2025 r. oraz na ten dzień mieć przygotowaną procedurę. Termin 25 września 2024 r. dotyczy głównie podmiotów, dla których próg zatrudnienia nie ma znaczenia, czyli np. biura rachunkowe. 

pokaż więcej
Proszę czekać...