REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowe sankcje UE wobec Rosji

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Dodatkowe sankcje UE wobec Rosji
Dodatkowe sankcje UE wobec Rosji

REKLAMA

REKLAMA

W związku z przedłużającym się konfliktem na Ukrainie państwa Unii Europejskiej postanowiły rozszerzyć zakres sankcji nałożonych wobec Rosji. W tym celu zostały wydane kolejne Rozporządzenia Rady (UE), które zmieniają dotychczas wydane rozporządzenia nakładające sankcje i wprowadzają dodatkowe ograniczenia w transakcjach z Rosją.

Rozporządzenia te to:

Autopromocja

- Rozporządzenie Rady (UE) nr 960/2014 zmieniające rozporządzenie nr 833/2014;

- Rozporządzenie Rady (UE) nr 959/2014 oraz nr 961/2014 zmieniające rozporządzenie nr 269/2014.

Szczegóły nowych sankcji

Rozporządzenia wprowadzają m.in. dodatkowe ograniczenia w dokonywaniu transakcji, których przedmiotem są tzw. towarów podwójnego zastosowania. Przede wszystkim zakazuje się sprzedaży, dostawy lub wywozu ww. towarów na rzecz wskazanych w rozporządzeniu podmiotów. Na ten moment jest to 9 przedsiębiorstw rosyjskich działających w branży zbrojeniowej. Zakaz nie ma zastosowania we wszystkich przypadkach. M.in. ograniczeń nie stosuje się do czynności, których przedmiotem są towary podwójnego zastosowania, jeżeli mają być one wykorzystane w sektorze aeronautyki i przemyśle kosmicznym oraz do użytku niewojskowego. Nie dotyczą one również umów zawartych przed 12 września 2014 r.

Sankcje gospodarcze UE wobec Rosji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejna grupa zakazów dotyczy świadczenia usług niezbędnych do głębinowej eksploracji i produkcji ropy naftowej oraz projektów związanych z olejem łupkowym w Rosji. W tym zakresie Rozporządzenia wprowadzają zakaz świadczenia takich usług jak: wiercenie, testowanie odwiertów, usługi pomiarowe, wydobywcze oraz dostawa wyspecjalizowanych jednostek pływających.
Nowe rozporządzenia modyfikują również zakres sankcji związanych z usługami finansowymi.

Ograniczeniami objęto m.in. zbywalne papiery wartościowe i instrumenty rynku pieniężnego o terminie zapadalności przekraczającym 30 dni wyemitowane po 12 września 2014 r. przez takie rosyjskie podmioty jak: Rosneft, Transneft, Gazprom Neft, OPK Oboronprom, United Aircraft Corporation oraz Uralvagonzavod. Ograniczenia dotyczą zakazu bezpośredniego lub pośredniego zakupu, świadczenia usług inwestycyjnych lub pomocy w emisji oraz wszelkich innych czynności związanych z ww. instrumentami. Dodatkowo, wprowadzono zakaz bezpośredniego lub pośredniego dokonywania uzgodnień lub uczestnictwa w uzgodnieniach służących udzielaniu niektórych nowych pożyczek lub kredytów podmiotom wskazanym w rozporządzeniu (m.in. Rosneft, Transneft, Gazprom Neft oraz niektóre rosyjskie banki).

Na mocy nowych rozporządzeń rozszerzono także listę osób, w stosunku do których zamraża się środki finansowe i zasoby gospodarcze będące ich własnością.

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Skutki rozszerzenia sankcji

Rozporządzenia Rady wprowadzające sankcje mają bezpośredni skutek we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej, a więc również w Polsce. W konsekwencji, sankcje mogą mieć wpływ na działalność polskich podmiotów prowadzących wymianę handlową z Rosją. Szczególną uwagę na kwestię sankcji powinny zwrócić podmioty, które dokonują z Rosją transakcje, których przedmiotem są tzw. towary podwójnego zastosowania czyli takie które mają co do zasady zastosowanie cywilne, ale mogą być również wykorzystywane do celów militarnych. Są to m.in. niektóre zaawansowane technologie czy sprzęt telekomunikacyjny. Sankcje mogą również dotyczyć podmiotów, które świadczą usługi w sektorze wydobywczym oraz instytucji finansowych.

Konsekwencje nieprzestrzeganie sankcji

Rozporządzenia Rady (UE) nakładające sankcje nie wprowadzają kar za naruszenie przepisów dotyczących sankcji wobec Rosji. To państwa członkowskie mają przyjąć lokalne przepisy określające takie kary. Na ten moment, w polskim prawie brak jest bezpośrednich regulacji w tym zakresie. Niemniej polskie organy mogą próbować nakładać kary za nieprzestrzeganie sankcji na podstawie przepisów już obowiązujących takich jak np. ustawa z dnia 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa. Ustawa ta przewiduje kary finansowe i sankcje karne za naruszenie regulacji w zakresie kontroli obrotu niektórymi towarami i świadczenia niektórych usług.


Co należy zrobić?

Podmioty powinny dokonać analizy swoich transakcji w celu identyfikacji takich transakcji, które mogą podlegać ograniczeniom ze względu na wprowadzone sankcje. Analiza powinna być dokonana zarówno pod kątem tego jakie towary są przedmiotem transakcji (w szczególności czy są to towary podwójnego zastosowania) oraz tego jakie podmioty uczestniczą w transakcji (czy w transakcjach uczestniczą podmioty objęte sankcjami lub podmioty powiązane z osobami, których dotyczą ograniczenia). Dodatkowo, rekomendowane jest wprowadzenie odpowiednich procedur mających na celu identyfikację „na bieżąco” transakcji, które mogą podlegać ograniczeniom. Warto również dokonać analizy planowanych kontraktów z podmiotami rosyjskimi m.in. w celu uwzględnienia w nich odpowiednich postanowień zabezpieczających pozycję Spółki w związku z wprowadzonymi sankcjami.

Zobacz także: Webcast: Trzęsienie ziemi w radach nadzorczych - Jak zachować się w obliczu nowych regulacji?

Joanna Stawowska, Deloitte, Partner, Dział doradztwa podatkowego

Telefon: + 48 (22) 511 08 49

Email: jstawowska@deloitteCE.com

Agnieszka Radzikowska, Deloitte, Menedżer, Dział doradztwa podatkowego

Telefon: +48 (22) 511 07 69

Email: aradzikowska@deloitteCE.com

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

REKLAMA