REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile kosztuje własna firma - koszty założenia i prowadzenia działalności gospodarczej

 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Ile kosztuje własna firma - koszty założenia i prowadzenia działalności gospodarczej
Ile kosztuje własna firma - koszty założenia i prowadzenia działalności gospodarczej

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracja działalności nie jest już tak kosztowna, jak kiedyś. Przez ostatnie lata sukcesywnie zmieniano przepisy i tworzono ułatwienia w zakładaniu własnej firmy.

Rejestracja działalności gospodarczej nie wymaga opłat – wpis do CEIDG i każda jego zmiana są  darmowe (do 30.03.2009 kosztowały odpowiednio 100 zł i 50 zł), pod warunkiem jednak, że przedsiębiorca nie będzie czynnym podatnikiem VAT. Rejestracja do VAT kosztuje bowiem 170 zł. Na szczęście w planach jest zlikwidowanie tej opłaty.

Autopromocja

W przypadku ZUS nowi przedsiębiorcy mają możliwość skorzystania z tzw. „preferencyjnych” składek ZUS przez pierwsze 24 miesiące działalności. Nie zawsze tak było. Do 01-07-2005 każdy przedsiębiorca opłacał pełne składki ZUS.

Koszty działalności możemy podzielić na 2 typy: opłaty administracyjno-skarbowe oraz bieżące koszty prowadzenia firmy.

Opłaty administracyjno-skarbowe

Do pierwszej grupy możemy zaliczyć następujące opłaty:

1. rejestracyjne:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- jako czynny podatnik VAT lub podatnik VAT-UE – 170 zł. W planach jest zlikwidowanie tej opłaty, jednak w roku 2014 obowiązuje ona nadal,

- rejestracja szczególnej formy działalności, np. spółki jawnej: wpis do KRS – 500 zł oraz 100 zł za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym,

- za rejestrację samochodu,

- za dokonanie wpisu do rejestru agentów ubezpieczeniowych – 110 zł,

- za dokonanie wpisu do rejestru działalności regulowanej, np.:

a) podmiotu wykonującego działalność kantorową – 1087 zł,

b) podmiotu wykonującego działalność gospodarczą na podstawie przepisów o usługach turystycznych w zakresie organizowania imprez turystycznych oraz pośredniczenia na zlecenie klientów w – zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych – 514 zł,

2. za wydanie zaświadczeń i pozwoleń:

- zaświadczenie o numerze nadania NIP (np. jeśli zgubimy taki dokument. Przy zakładaniu działalności jest on wysyłany podatnikowi bez pobierania opłaty) – 21 zł,

- zaświadczenie potwierdzające brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej innego niż terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (VAT-23 lub VAT-24) – 160 zł,

- zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości – 21 zł (za każdy egzemplarz),

- pozwolenia lub koncesje, np. za zezwolenie na wykonywanie działalności brokerskiej w zakresie ubezpieczeń albo reasekuracji – 1087 zł,

- zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,

3. podatki:

- podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) – przy zakładaniu spółki cywilnej 0,5% wartości umowy spółki. Podatek ten płaci także nabywca od umowy kupna-sprzedaży (np. komputera, samochodu lub innego przedmiotu) w wysokości 2%, jednak jeśli wartość umowy kupna jest ≥1000 zł,

- podatek od nieruchomości,

- podatek akcyzowy,

- cło.

4. pozostałe:

- udzielenie pełnomocnictwa lub prokury, czyli upoważnienie osoby do podpisywania w naszym imieniu np. deklaracji VAT lub innych pism wyjaśniających bądź rejestrację – 17 zł, (w przypadku UPL-1, pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, nie ma dodatkowych opłat),

- notarialna – np. przy zakupie nieruchomości,

- sądowa – np. przy zakupie nieruchomości,

- opłaty członkowskie – np. do Krajowej Izby Lekarskiej, Krajowej Izby Architektów, itp.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Bieżące koszty prowadzenia działalności

Zgodnie z art. 22. ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Podatnik powinien ocenić czy między wydatkiem a osiągnięciem przychodu zachodzi związek przyczynowo-skutkowy.

1. Koszty związane z funkcjonowaniem biura/lokalu/hali:

- pieczątka – może kosztować od 15 zł do 50 zł (lub więcej), w zależności jaki rodzaj i format przedsiębiorca wybierze. Na chwilę obecną, kiedy większość dokumentów przesyłamy elektronicznie, pieczątka jest rzadko używana,

- materiały i urządzenia biurowe,

- czynsz za lokal, pomieszczenie biurowe lub halę produkcyjną,

- opłaty za media (prąd, woda, gaz) związane z użytkowaniem pomieszczeń, w których jest prowadzona działalność,

- abonament za internet, telefon, specjalistyczne programy czy dostęp do portali branżowych,

- strona internetowa, opłaty za usługi informatyczne czy reklamowe,

- raty leasingowanych maszyn, urządzeń lub samochodów.

2. Rachunek bankowy

Wiele banków oferuje klientom posiadającym firmy, bezpłatne prowadzenie konta i/lub darmowe przelewy. Jeśli jednak na koncie firmowym pobierane są prowizje lub inne dodatkowe opłaty możemy je zaliczyć do kosztów prowadzenia działalności.

3. Ubezpieczenie działalności/lokalu/samochodu

Księgujemy w koszty na podstawie polisy. Ważne jest czy ubezpieczenie jest płatne jednorazowo czy w ratach. W przypadku płatności ratalnej po 90 dniach od terminu wystawienia następuje tzw. korekta kosztów, czyli wyksięgowanie nieopłaconej części. Stanie się ona ponownie kosztem w dacie opłacenia raty.

4. Samochody – mogą być używane na 3 sposoby:

- środek trwały – oprócz wydatków eksploatacyjnych tj. paliwo, płyny, części czy naprawy kosztem będzie także amortyzacja,

- pojazd w leasingu – w ciężar kosztów będą zaliczane raty leasingowe, w tym duża opłata wstępna, oraz bieżące wydatki na utrzymanie pojazdu,

- samochód prywatny używany do celów służbowych – kosztem będą wydatki rozliczone na podstawie uzupełnionego przebiegu kilometrów, przejechanych w ramach działalności.


5. Środki trwałe, wyposażenie

Środkami trwałymi są przedmioty o wartości początkowej powyżej 3500 (dla płatników VAT liczy się cena netto z faktury), do ewidencji wyposażenia wpisywać należy przedmioty w wartości między 1500 a 3500 (dla płatników VAT liczy się cena netto z faktury). Przedmioty o wartości poniżej 1500 zł możemy księgować bezpośrednio w KPiR jako „Pozostałe wydatki”. Wyposażenie staje się od razu kosztem w cenie zakupu, natomiast przy środkach trwałych kosztem są odpisy amortyzacyjne.

6. Pracownicy

W przypadku zatrudniania pracowników na umowę o pracę, zlecenia czy dzieło, kosztem będzie wartość brutto wynagrodzenia. Dodatkowym kosztem będą także składki ZUS opłacane przez pracodawcę (pracodawca finansuje część składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz składkę wypadkową, Fundusz Pracy i składkę na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych) oraz inne wydatki np. na badania okresowe, szkolenia bhp lub podnoszące kwalifikacje zawodowe zatrudnianych osób.

7. ZUS – ze składek preferencyjnych mogą skorzystać osoby, które:

- zakładają pierwszy raz działalność,

- w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej nie prowadziły działalności pozarolniczej,

- nie będą świadczyć usług na rzecz byłego pracodawcy, u którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywały
w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej.

8. Obsługa księgowa

Prowadzenie działalności wymaga sporządzania odpowiednich ewidencji: zakupu, sprzedaży, środków trwałych, wyposażenia, a także składania deklaracji VAT, VAT-UE czy miesięcznych raportów osób ubezpieczonych. Przedsiębiorcy mogą zlecić swoją księgowość do biura rachunkowego lub korzystać z księgowości internetowej.

Magdalena Rojewska, ifirma.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA