REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płynność finansowa w przedsiębiorstwie – jak o nią zadbać?

SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Płynność finansowa w przedsiębiorstwie – jak o nią zadbać? /Fotolia
Płynność finansowa w przedsiębiorstwie – jak o nią zadbać? /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Płynność finansowa jest głównym czynnikiem umożliwiającym przedsiębiorstwu jego sprawne funkcjonowanie oraz rozwój. Ponadto wywiązywanie się w terminie ze wszelkich należności umacnia wizerunek firmy na rynku i sprawia, że jest ona stale atrakcyjna dla kontrahentów. Utrzymanie płynności jest dla każdego przedsiębiorstwa rzeczą priorytetową, gdyż jej brak może stać się przyczyną upadku firmy.

Autopromocja

Czym jest płynność finansowa?

Płynność finansowa to zdolność regulowania bieżących zobowiązań w terminie. Mając ją, możemy elastycznie zarządzać naszymi aktywami, opłacaniem wszystkich kontrahentów w terminie, przedterminowym spłacaniem kredytów, a przede wszystkim pozostajemy wiarygodni dla rynku. Nasze finanse powinny być stale monitorowane, a terminowe spłaty należności nadzorowane, tak aby nie dopuścić do utraty płynności. W dobie niezwykle konkurencyjnego rynku płynność finansowa to jeden z najistotniejszych czynników przesądzający o dalszym funkcjonowaniu danego przedsiębiorstwa. Jej brak jest równoznaczny z utratą reputacji, jak również często zwiastuje początek bankructwa.

Kredyty na nowe technologie i premia technologiczna

Jak nie dopuścić do utraty płynności?

Utrata płynności finansowej oznacza dla firmy poważne kłopoty. Niewywiązywanie się z zobowiązań w terminie jest nie tylko powodem utraty dotychczasowych kontrahentów, ale również powoduje trudności z pozyskaniem nowych. Kiedy nasi dostawcy zaczynają upominać się o zapłatę, a kredytodawcy wypowiadają nam umowę dalszego kredytowania, tracimy wiarygodność i przestajemy być atrakcyjni dla rynku. Aby zachować płynność finansów firmy, należy dużą wagę przywiązać do środowiska, w jakim ona działa. Przede wszystkim dobrze jest obserwować przedsiębiorstwa z nią współpracujące pod kątem zapłaty zobowiązań, również wobec innych firm. Bieżące monitorowanie terminów, w jakich płacą kontrahenci, pozwoli zabezpieczyć się przed ewentualną utratą płynności. Przyczyny jej zaniku nie muszą zależeć jedynie od czynników mikroekonomicznych (wewnętrznych), ale również od makroekonomicznych (wahania kursów walut, brak popytu na określone dobra) oraz branżowych (silna konkurencja, zmiany cen surowców).

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Narzędziami służącymi do utrzymania płynności finansowej, którymi możemy się wspomóc, są: kredyt, leasing, właściwe zarządzanie zobowiązaniami handlowymi, factoring, ubezpieczenie należności czy emisja krótkoterminowych papierów wartościowych. Możemy również skorzystać z ulgi na złe długi będącej kołem ratunkowym dla podatników VAT-u, którzy nie uzyskali od kontrahentów płatności w terminie. Polega ona na uzyskaniu zwrotu podatku VAT bez konieczności otrzymania wcześniejszej zapłaty za sprzedany towar.


Programy do monitorowania należności

Jeśli chcesz czuć się pewnie i zabezpieczyć się przed utratą płynności finansowej, skorzystaj z aplikacji, która będzie monitorować wszelkie należności i terminy płatności ze strony kontrahentów, jak również Twoich wpłat na ich konto. W tym celu możesz wybrać SaldeoSMART, które umożliwia dodawanie i usuwanie kontrahentów oraz pozwala wysłać do nich wiadomości e-mail z podziękowaniem za płatność, jak również z przypomnieniem lub wezwaniem do zapłaty. Ponadto SaldeoSMART pilnuje za Ciebie terminów płatności oraz pokazuje ostrzeżenia, jeśli taki termin minął. Sumienne monitorowanie i zarządzanie aktywami firmy sprawi, że nie będziesz musiał obawiać się problemów z płynnością finansową.

Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Autor: Edyta Piekarska

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Edyta Piekarska - magister ekonomii na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Wiceprezes firmy BrainSHARE IT sp. z o.o. - producenta systemu SaldeoSMART do odczytywania danych z dokumentów. Analityk biznesowy i specjalista z zakresu optymalizacji i automatyzacji pracy wraz z elektronicznym obiegiem dokumentów.
Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

REKLAMA