REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płynność finansowa w przedsiębiorstwie – jak o nią zadbać?

SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Płynność finansowa w przedsiębiorstwie – jak o nią zadbać? /Fotolia
Płynność finansowa w przedsiębiorstwie – jak o nią zadbać? /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Płynność finansowa jest głównym czynnikiem umożliwiającym przedsiębiorstwu jego sprawne funkcjonowanie oraz rozwój. Ponadto wywiązywanie się w terminie ze wszelkich należności umacnia wizerunek firmy na rynku i sprawia, że jest ona stale atrakcyjna dla kontrahentów. Utrzymanie płynności jest dla każdego przedsiębiorstwa rzeczą priorytetową, gdyż jej brak może stać się przyczyną upadku firmy.

Autopromocja

Czym jest płynność finansowa?

Płynność finansowa to zdolność regulowania bieżących zobowiązań w terminie. Mając ją, możemy elastycznie zarządzać naszymi aktywami, opłacaniem wszystkich kontrahentów w terminie, przedterminowym spłacaniem kredytów, a przede wszystkim pozostajemy wiarygodni dla rynku. Nasze finanse powinny być stale monitorowane, a terminowe spłaty należności nadzorowane, tak aby nie dopuścić do utraty płynności. W dobie niezwykle konkurencyjnego rynku płynność finansowa to jeden z najistotniejszych czynników przesądzający o dalszym funkcjonowaniu danego przedsiębiorstwa. Jej brak jest równoznaczny z utratą reputacji, jak również często zwiastuje początek bankructwa.

Kredyty na nowe technologie i premia technologiczna

Jak nie dopuścić do utraty płynności?

Utrata płynności finansowej oznacza dla firmy poważne kłopoty. Niewywiązywanie się z zobowiązań w terminie jest nie tylko powodem utraty dotychczasowych kontrahentów, ale również powoduje trudności z pozyskaniem nowych. Kiedy nasi dostawcy zaczynają upominać się o zapłatę, a kredytodawcy wypowiadają nam umowę dalszego kredytowania, tracimy wiarygodność i przestajemy być atrakcyjni dla rynku. Aby zachować płynność finansów firmy, należy dużą wagę przywiązać do środowiska, w jakim ona działa. Przede wszystkim dobrze jest obserwować przedsiębiorstwa z nią współpracujące pod kątem zapłaty zobowiązań, również wobec innych firm. Bieżące monitorowanie terminów, w jakich płacą kontrahenci, pozwoli zabezpieczyć się przed ewentualną utratą płynności. Przyczyny jej zaniku nie muszą zależeć jedynie od czynników mikroekonomicznych (wewnętrznych), ale również od makroekonomicznych (wahania kursów walut, brak popytu na określone dobra) oraz branżowych (silna konkurencja, zmiany cen surowców).

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Narzędziami służącymi do utrzymania płynności finansowej, którymi możemy się wspomóc, są: kredyt, leasing, właściwe zarządzanie zobowiązaniami handlowymi, factoring, ubezpieczenie należności czy emisja krótkoterminowych papierów wartościowych. Możemy również skorzystać z ulgi na złe długi będącej kołem ratunkowym dla podatników VAT-u, którzy nie uzyskali od kontrahentów płatności w terminie. Polega ona na uzyskaniu zwrotu podatku VAT bez konieczności otrzymania wcześniejszej zapłaty za sprzedany towar.


Programy do monitorowania należności

Jeśli chcesz czuć się pewnie i zabezpieczyć się przed utratą płynności finansowej, skorzystaj z aplikacji, która będzie monitorować wszelkie należności i terminy płatności ze strony kontrahentów, jak również Twoich wpłat na ich konto. W tym celu możesz wybrać SaldeoSMART, które umożliwia dodawanie i usuwanie kontrahentów oraz pozwala wysłać do nich wiadomości e-mail z podziękowaniem za płatność, jak również z przypomnieniem lub wezwaniem do zapłaty. Ponadto SaldeoSMART pilnuje za Ciebie terminów płatności oraz pokazuje ostrzeżenia, jeśli taki termin minął. Sumienne monitorowanie i zarządzanie aktywami firmy sprawi, że nie będziesz musiał obawiać się problemów z płynnością finansową.

Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Autor: Edyta Piekarska

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Edyta Piekarska - magister ekonomii na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Wiceprezes firmy BrainSHARE IT sp. z o.o. - producenta systemu SaldeoSMART do odczytywania danych z dokumentów. Analityk biznesowy i specjalista z zakresu optymalizacji i automatyzacji pracy wraz z elektronicznym obiegiem dokumentów.
Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA