REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga dla firm inwestujących w prace badawczo-rozwojowe

Ulga dla firm inwestujących w prace badawczo-rozwojowe / Fot. Fotolia
Ulga dla firm inwestujących w prace badawczo-rozwojowe / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Małe firmy, inwestujące w badania i rozwój, będą mogły zaliczyć 150% wydatków na ten cel do kosztów uzyskania przychodów. Większe przedsiębiorstwa będą mogły odliczyć 120% wydatków.

Autopromocja

Sejm uchwalił wniesioną jeszcze przez prezydenta Bronisława Komorowskiego „Ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności”. Zawiera ona nowe przepisy podatkowe – które pojawią się zarówno w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i w ustawie dla osób prawnych – dotyczące rozliczania wydatków na działalność badawczo-rozwojową.

Premia w procentach

Przy czym w ustawie zostały zapisane rozwiązania, których celem jest promowanie firm podejmujących badania czy próby wdrożenia nowych technologii do produkcji. Mianowicie z ustawy wynika, że mikro-, małe i średnie firmy, wydatkujące środki na badania czy rozwój, będą mogły odliczyć nie 100% wydatkowanych kwot, ale 150%. W przypadku dużych firm ta premia spada do 120%.

Będą nowe zasady prowadzenia działalności gospodarczej

Dla przypomnienia, definicja średniego przedsiębiorcy mówi, że jest to firma, której obrót roczny nie przekracza 50 mln euro lub całkowity bilans roczny nie przekracza 43 mln euro oraz które zatrudnia mniej niż 250 osób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy czym przedsiębiorcy będą mieli swobodę w tym, kiedy zaliczyć wydatki na działalność badawczo-rozwojową w koszty. Mianowicie będą mogli to zrobić albo w dacie ich poniesienia, albo w jednorazowo w ciągu 5 lat prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej, ale nie później niż w piątym roku.

Tyle czasu też dostaną przedsiębiorcy na ewentualne wliczenie wydatków na działalność badawczo-rozwojową, jeśli w czasie jej prowadzenia ponosili straty. Tyle że w tym przypadku odpis będzie mniejszy, bo będzie pomniejszony o część straty, przypadającą na wydatki na badania i rozwój.

Są też definicje

O tym, co jest działalnością, która uprawnia do odliczeń, decydują wpisane do ustaw podatkowych definicje. I tak – odliczać (z odpowiednią w stosunku do wielkości firmy premią) można wydatki poniesione na działalność badawczo-rozwojowe, na badania naukowe – i to zarówno takie, które prowadzone są z myślą o zastosowaniu komercyjnym, jak i takie, które celu komercyjnego nie mają – oraz na prace rozwojowe, obejmujące np. opracowywanie czy badanie prototypów.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Oczywiście, musi nieco czasu upłynąć niż ukształtuje się zarówno stanowisko fiskusa, precyzująca użyte w projekcie ustawy sformułowania, jednakże już teraz widać, że możliwość odliczenia będzie znacznie szersza niż poprzednio.

Obowiązujące do tej pory ulgi na badania zostały tak skonstruowane, że praktycznie nie było można z nich skorzystać – choćby dlatego, że wynik badań musiał być pozytywny, czego nowe przepisy nie wymagają. Większą popularnością cieszyły się odpisy na zakup nowych technologii – tyle że według autorów projektu, nie skłaniają one przedsiębiorców do samodzielnego tworzenia nowych technologii. Dlatego z prawa podatkowego zniknie i ulga na badania, i ta na zakup nowych technologii.

Zatory płatnicze hamują rozwój małych firm

Nowe przepisy nakładają na chcących dokonywać odliczeń wydatków na badania i rozwój obowiązek składania dodatkowego sprawozdania, którego wzór ma zostać opublikowany przez ministra finansów. Dodatkowym obowiązkiem jest zapłata – bo odpisywać można wyłącznie wydatki poniesione, a nie należne.

Teraz czas na Senat

To niejedyne zmiany, jakie wprowadza ustawa. Warto zauważyć min. tę, która spowoduje, że nie będzie się określać przychodu z tytułu objęcia udziałów w spółce kapitałowej w zamian za wkład niepieniężny w postaci komercjalizowanej własności intelektualnej.

Ale uchwalenie ustawy o wspieraniu działalności innowacyjnej przez Sejm nie kończy drogi legislacyjnej. Musi ona trafić teraz do Senatu, a jeśli on zdąży uchwalić ją przed końcem kadencji, pozostaje jeszcze podpis prezydenta. Jak widać, choćby z powodu kalendarza wyborczego na nowe przepisy przedsiębiorcy poczekają.

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

REKLAMA