REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczenie procedur sprostowania i wykreślenia wpisu w CEIDG

Jakie są zasady wpisu do CEIDG?
Jakie są zasady wpisu do CEIDG?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Tegoroczna nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wprowadziła szereg istotnych zmian w zakresie wpisów do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Zmiany pojawiły się m.in. w uproszczeniu procedur dotyczących sprostowania lub wykreślenia wpisu, automatycznym wykreślaniu z rejestru w przypadku niezłożenia w terminie wniosku o wznowienie działalności oraz umożliwieniu niedoszłym przedsiębiorcom rezygnacji z wpisu przed rozpoczęciem wykonywania przez nich działalności gospodarczej, zniesieniu opłaty za udostępnianie danych z ewidencji.

Autopromocja

W dniu 19 maja 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 1893), na podstawie której znowelizowano m.in. ustawę z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r., poz. 584, z późn. zm.) (dalej „nowelizacja”).

Nowelizacja zakłada możliwość rezygnacji z wpisu w CEIDG przed rozpoczęciem wykonywania działalności gospodarczej. W myśl nowej regulacji osoba, która nie podjęła jeszcze działalności gospodarczej, pomimo wpisania do CEIDG, będzie miała możliwość złożenia wniosku o wpis informacji o niepodjęciu działalności gospodarczej. Wniosek taki powinna złożyć najpóźniej do końca upływu dnia poprzedzającego wskazaną datę rozpoczęcia działalności gospodarczej. Mechanizm ten, zgodnie z założeniem, ma doprowadzić do tego, aby osoba, która nie jest przedsiębiorcą nie widniała w CEIDG, czyli rejestrze przedsiębiorców. Powyższe rozwiązanie powinno sprawić, że wpisy w CEIDG w sposób bardziej klarowny będą odzwierciedlały stan rzeczywisty.

Zmiany w CEIDG 2016 – niezbędny tytuł prawny do nieruchomości

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowa regulacja umożliwiła również rozszerzenie danych kontaktowych w istniejącym już wpisie. Zgodnie z dotychczasowymi przepisami wpisowi do CEIDG podlegał adres poczty elektronicznej przedsiębiorcy oraz jego strony internetowej, o ile dane te zostały zgłoszone we wniosku o wpis. Po nowelizacji katalog ten został rozszerzony o możliwość wskazania przez przedsiębiorcę numeru telefonu. Podkreślić należy, że katalog ten jest otwarty, więc przedsiębiorca może podać również inne dane kontaktowe. Przedsiębiorca sam zdecyduje, które dane ujawni we wpisie, w tym czy chce aby numer telefonu był w nim widoczny, czy też służył wyłącznie do kontaktu z urzędem.

Ponadto uproszczono procedurę sprostowania wpisu, który jest niezgodny z treścią złożonego przez przedsiębiorcę wniosku. Dotyczy to także przedsiębiorcy wykreślonego z CEIDG.

Wprowadzono szereg zmian związanych z procedurą dokonywania wpisu do CEIDG. Wśród nich wyróżnić należy m.in. ograniczenie zakresu danych podawanych przez przedsiębiorcę we wniosku o zmianę wpisu w CEIDG w sytuacji zawieszenia działalności gospodarczej oraz uzyskanie przez pełnomocnika prawa do złożenia w postaci papierowej wniosku o wpis do CEIDG.

Dodatkowo nowelizacja doprecyzowała pojęcie „niepoprawności wniosku” poprzez dopisanie kolejnej przesłanki w postaci niezgodności danych z przepisami prawa. W konsekwencji  wniosek jest niepoprawny, jeżeli nie zawiera danych wpisowych lub zawiera dane wpisowe, ale niezgodne z przepisami prawa. Jego niepoprawność stwierdza się również jeśli jest niepodpisany lub złożony przez osobę do tego nieuprawnioną. Ponadto nie może dotyczyć działalności nieobjętej przepisami ustawy, lub osoby wpisanej już do CEIDG. O niepoprawności ww. wniosku decyduje również złożenie go przez osobę, wobec której prawomocnie orzeczono zakaz prowadzenia działalności gospodarczej.

Polecamy: Jak rejestrować i aktualizować dane firmy po zmianach w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej

Dodano również regulację, na podstawie której doręczanie pism przez ministra właściwego do spraw gospodarki, następuje wyłącznie na adres do doręczeń podany we wpisie przedsiębiorcy w CEIDG. Jeżeli przedsiębiorca nie dokona zmiany wpisu w przypadku zmiany adresu do doręczeń (np. w sytuacji, gdy sprzedał mieszkanie), doręczenie pisma pod dotychczas wskazany adres wywołuje skutek prawny.


Podkreślić warto, że w sytuacji kiedy działalność firmy jest zawieszona i przedsiębiorca nie zdąży złożyć wniosku o wznowienie jej wykonywania przed upływem 24 miesięcy, zostanie automatycznie wykreślony z CEIDG. Podobnie automatycznie wykreślenie będzie także miało miejsce w sytuacji, kiedy w CEIDG zgłoszono informację o prawomocnym orzeczeniu zakazu prowadzenia działalności gospodarczej. Nastąpi ono również po wprowadzeniu do systemu teleinformatycznego informacji o zgonie przedsiębiorcy.

Ważną zmianą jest dodanie nowej przesłanki do wykreślenia przedsiębiorcy z CEIDG z urzędu przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Może ono nastąpić po uprzednim wezwaniu przedsiębiorcy do samodzielnej zmiany wpisu. Zgodnie z nowelizacją, wykreślenie będzie miało miejsce w przypadku braku tytułu prawnego do nieruchomości wskazanej we wpisie do CEIDG. Co więcej, wykreśleniu podlegać będą wpisy przedsiębiorców, które w terminie 2 lat od dnia wejścia w życie nowelizacji, nie zostaną uzupełnione o nr PESEL. Nie dotyczy to wpisów cudzoziemców.

Zmiany w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej

Zgodnie z założeniem, nowelizacja powinna ograniczyć liczbę postępowań administracyjnych związanych ze sprostowaniem lub wykreślaniem wpisu poprzez wprowadzenie automatycznego wykreślenia przedsiębiorcy z CEIDG. Warto zauważyć, że wykreślenie odbywa się odtąd w ramach czynności materialno-technicznej, nie zaś w trybie decyzji administracyjnej. Oznacza to, że nie będzie m.in. możliwości złożenia odwołania od tej czynności.

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA