REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zarejestrować własną działalność gospodarczą w CEIDG?

Karolina Wszeborowska
Jak zarejestrować własną działalność gospodarczą w CEIDG?
Jak zarejestrować własną działalność gospodarczą w CEIDG?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Obecne sposoby rejestrowania działalności przez osoby fizyczne mają na celu ułatwienie jednostce rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej, dzięki przyjęciu zasady, tzw. jednego okienka. Rejestracja następuje poprzez złożenie wniosku do CEIDG.

Autopromocja

Czym jest CEIDG?

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej jest centralnym ogólnopolskim rejestrem, gdzie dokonują wpisu przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi oraz wspólnicy spółki cywilnej. Zadaniem CEIDG jest:

- ewidencjonowanie przedsiębiorców będących osobami fizycznymi;

- udostępnianie informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach w zakresie wskazanym w ustawie;

- umożliwienie wglądu do danych bezpłatnie udostępnianych przez Centralną Informację Krajowego Rejestru Sądowego;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- umożliwienie ustalenia terminu i zakresu zmian wpisów w CEIDG oraz wprowadzającego je organu.

Jak dokonać wpisu do CEIDG?

Zarejestrowanie własnej działalności zostało uproszczone i obecnie przyjęło formę zasady, tzw. jednego okienka. Oznacza to, że wraz ze złożeniem wniosku o wpis do CEIDG, składamy jednocześnie wniosek o nadanie numeru NIP, REGON i zgłoszenie jako płatnika w ZUS.

Wpisu dokonuje się na podstawie wniosku złożonego na formularzu CEIDG-1. Taki wniosek jest wolny od opłat.

Wniosek można złożyć:

- w formie elektronicznej,

- osobiście w wybranym urzędzie gminy,

- w formie listu poleconego skierowanego do wybranego urzędu gminy.

Forma elektroniczna

Wniosek o wpis do CEIDG można złożyć online, wypełniając formularz umieszczony na stronie internetowej CEIDG, w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego ds. gospodarki lub na elektronicznej platformie usług administracji publicznej.

Należy pamiętać, że taki wniosek powinien być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, profilem zaufanym ePUAP albo w inny sposób akceptowany przez system CEIDG (np. bankowością internetową).

Polecamy książkę: Jednolity Plik Kontrolny

Sposób tradycyjny

Składając wniosek o wpis osobiście w wybranym urzędzie gminy lub miasta, otrzymamy  do wypełnienia formularz. Można go ewentualnie pobrać wcześniej ze strony CEIDG. Co ważne, należy go własnoręcznie podpisać. Organ gminy przekształci następnie ten wniosek w formę dokumentu elektronicznego i prześle go do CEIDG nie później, niż następnego dnia roboczego od otrzymania wniosku.

Poza tym można złożyć wniosek, wysyłając wypełniony formularz listem poleconym do wybranego urzędu gminy lub miasta. W takim jednak przypadku, poza własnoręcznym podpisem, konieczne jest poświadczenie tej własnoręczności przez notariusza.

Zobacz także: Moja firma


Inne formy

Możliwe jest także, by złożyć wniosek, mieszając powyższe formy. Polega to na wypełnieniu wniosku online i podpisaniu go osobiście w urzędzie. Gdy wypełnimy wniosek na stronie internetowej CEIDG, wyświetli się kod, z którym należy udać się do urzędu. Wniosek zostanie wydrukowany i przedłożony nam do podpisania.

Istnieje także opcja zarejestrowania działalności gospodarczej telefonicznie. Wniosek wypełniany jest wraz z konsultantem, zaś po rozmowie otrzymuje się kod. Udajemy się z nim do urzędu, gdzie po wydrukowaniu wniosku, należy go podpisać.

Kiedy można podjąć działalność?

Stosownie do przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może podjąć działalność w dniu złożenia wniosku o wpis lub może określić we wniosku inny późniejszy termin, z czego wynika, że nie można rozpocząć działalności przed złożeniem tego wniosku.

Aktualizacja danych

W przypadku zmiany danych lub trwałego zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej, przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć wniosek o zmianę wpisu lub o jego wykreślenie z CEIDG w terminie 7 dni od zaistnienia tych sytuacji, powstałych po dniu dokonania wpisu do CEIDG. Podobnie jak w przypadku rejestrowania działalności, wniosek można złożyć elektronicznie, osobiście lub w formie listu poleconego. Niespełnienie tego obowiązku wiąże się z odpowiedzialnością za szkodę osoby zobowiązanej, powstałą w wyniku niezgłoszenia tych informacji, chyba że szkoda nastąpiła wskutek siły wyższej albo wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby trzeciej, za którą osoba wpisana do CEIDG nie ponosi odpowiedzialności

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

REKLAMA