Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusze Europejskie 2014-2020 na współpracę przedsiębiorców i naukowców

 KG Legal
Kancelaria prawna
Fundusze Europejskie 2014-2020 na współpracę przedsiębiorców i naukowców
Fundusze Europejskie 2014-2020 na współpracę przedsiębiorców i naukowców
Dofinansowanie oparte na funduszach unijnych dotyczyć może również rozwoju działań podejmowanych wspólnie przez podmioty gospodarcze i jednostki naukowe. Takie możliwości zostały przewidziane w Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój 2014-2020. Aktualne wymogi formalne oraz kryteria oceny dotyczące wniosków w tym zakresie omawia Mariusz Bujacz, prawnik z kancelarii KG LEGAL Kiełtyka Gładkowski - spółka partnerska - Kancelaria Radców Prawnych.

Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014-2020

Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014-2020 (POIR) jest polskim programem operacyjnym finansującym badania, rozwój oraz innowacje. Został opracowany na gruncie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 roku, a także na podstawie ustawy z dnia 11 lipca 2014 roku o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020. Celem programu jest poprawa innowacyjności polskiej gospodarki jak również rozwinięcie współpracy pomiędzy sektorem nauki a biznesem. Na wykonanie tych działań pozyskana została znaczna kwota z funduszy europejskich w wysokości 8 613 929 014 euro.

POIR podzielony został na 5 głównych segmentów tematycznych, zwanych osiami priorytetowymi. Każda skupia wokół siebie inny rodzaj finansowanych projektów oraz posiada własne wygospodarowane środki na wsparcie. Osie priorytetowe przedstawiają się następująco:

  1. Wsparcie prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstwa
  2. Wsparcie otoczenia i potencjału przedsiębiorstw do prowadzenia działalności B+R+I
  3. Wsparcie innowacji w przedsiębiorstwach
  4. Zwiększenie potencjału naukowo-badawczego
  5. Pomoc techniczna

W ramach poszczególnych osi finansowane są zróżnicowane projekty zwiększające innowacyjność i konkurencyjność, pogrupowane w odpowiednie Działania i Poddziałania. W niniejszym opracowaniu omówione zostaną dwa konkretne poddziałania, skupiające się na współpracy przedsiębiorców i naukowców, tj. Poddziałanie 2.3.2 Bony na innowacje dla MŚP oraz Poddziałanie 4.1.4 Projekty aplikacyjne.

Poddziałanie 2.3.2 Bony na innowacje dla MŚP

Głównym celem wskazanego poddziałania jest ożywienie i pogłębienie współpracy pomiędzy sektorem nauki i gospodarki. Jednostką koordynującą proces wyłaniania projektów finansowanych jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Finansowanie obejmuje usługi realizowane przez jednostki naukowe na rzecz przedsiębiorstw z sektora MŚP w zakresie opracowania nowego lub znacząco ulepszonego wyrobu, usługi, technologii lub nowego projektu wzorniczego.

Wnioskodawca oraz wykonawca usług

Z wnioskiem o dofinansowanie w ramach Poddziałania 2.3.2 mogą wystąpić mikro, mali lub średni przedsiębiorcy w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 roku uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu. Na podstawie tych przepisów, za przedsiębiorcę uważa się podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na jego formę prawną. Mikroprzedsiębiorstwa określane są jako przedsiębiorstwa, które zatrudniają mniej niż 10 pracowników i których roczny obrót lub roczna suma bilansowa nie przekracza 2 milionów euro. Za małe przedsiębiorstwo przyjmuje się przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 50 pracowników i którego roczny obrót lub roczna suma bilansowa nie przekracza 10 milionów euro. Średnim przedsiębiorstwem jest podmiot zatrudniający mniej niż 250 pracowników, którego roczny obrót nie przekracza 50 milionów euro. Podmiotem ubiegającym się o dofinansowanie może być jedynie przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej potwierdzoną wpisem do odpowiedniego rejestru. Przedsiębiorca sam określa w składanym wniosku czy spełnia określone warunki do bycia podmiotem dofinansowania.

Jak wskazano wyżej, finansowaniu podlega zakup usługi mającej na celu opracowanie nowego lub znacząco ulepszonego wyrobu, usługi, technologii lub nowego projektu wzorniczego. Należy w tym miejscu wskazać, że wypracowany efekt nie musi stanowić nowości rynkowej na poziomie światowym, a jedynie musi być nowością dla przedsiębiorcy i jego działalności.

Wykonawcą takich usług mogą być jednostki naukowe w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki posiadające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, czyli np.:

  1. podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni,
  2. jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. z 2016 r., poz. 572, z późn. zm.),
  3. instytuty badawcze w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2016 r. poz. 371, z późn. zm.),
  4. międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych przepisów, działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  5. Polska Akademia Umiejętności,

a także inne, sprecyzowane w ustawie.

Nowe zasady zatrudniania obcokrajowców w Polsce od czerwca 2017 roku

Zakres dofinansowania

Aby skutecznie ubiegać się o dofinansowanie, wartość wydatków kwalifikowalnych wskazana we wniosku musi wynosić co najmniej 60.000,00 zł. Wartość ta nie może przekroczyć jednak 400.000,00 zł – jest to maksymalna kwota objęta dofinansowaniem. Intensywność dofinansowania w tej edycji wynosi 85% w przypadku zarówno mikro, małych jak i średnich przedsiębiorców. Wynika z tego, że skala dofinansowania jest większa niż w poprzednich edycjach tego programu. Odpowiednio więc, dla minimalnej wartości wydatków kwalifikowalnych dofinansowanie wyniesie 51.000,00 zł a dla maksymalnej - 340.000,00 zł.

Kryteria oceny

Złożony wniosek podlega ocenie przez Polską Agencje Rozwoju Przedsiębiorczości na podstawie szeregu kryteriów, zarówno formalnych jak i merytorycznych. Aby wniosek został rozpatrzony pod względem jakościowym i treściowym, najpierw sprawdzeniu poddawane są formalności związane z poprawnością złożenia wniosku.

Przede wszystkim ocenie podlega fakt, czy wniosek został złożony we właściwej instytucji a także we właściwym terminie wskazanym w ogłoszeniu o konkursie. W dalszej kolejności następuje sprawdzenie przesłanek dotyczących wnioskodawcy. Kryteria nakazują skontrolowanie, czy wnioskodawca nie podlega wykluczeniu z możliwości ubiegania się o środki europejskie, poprzez np. wyłączenie na podstawie ustawy o finansach publicznych, a także czy wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ocenie podlega również zakwalifikowanie wnioskodawcy jako mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy.

Kryteria formalne dotyczą również samego projektu. PARP ma za zadanie zweryfikować czy projekt jest realizowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zbadaniu podlega okres realizacji projektu – musi mieścić się on w wyznaczonych ramach czasowych POIR, tj. do 31 grudnia 2023, z uwzględnieniem, że okres realizacji projektu nie może wynosić więcej niż 18 miesięcy. Jest to termin nieprzekraczalny – w tym terminie nastąpić ma moment końcowy realizacji projektu, wraz ze złożeniem wszystkich wymaganych raportów i sprawozdań, a nie jedynie zakończyć ma się faktyczna współpraca pomiędzy podmiotami.

PARP ma obowiązek sprawdzić czy przedmiot projektu nie dotyczy działalności wykluczonych z możliwości uzyskania wsparcia (np. wytwarzanie, przetwórstwo lub wprowadzanie do obrotu tytoniu i wyrobów tytoniowych, gry losowe, zakłady wzajemne), jak również czy projekt nie został rozpoczęty już przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie. Weryfikowane jest także prawidłowe określenie kwot wsparcia, właściwych dla danego rodzaju poddziałania. Innym kryterium formalnym jest zgodność z zasadami horyzontalnymi wymienionymi w art. 7 i 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 – przepisy te statuują zasadę równości szans oraz zasadę zrównoważonego rozwoju.

Ocena powyższych kryteriów formalnych nie podlega wartościowaniu. Sposób oceny ogranicza się do stwierdzenia, czy dany punkt został spełniony czy też nie. Aby wniosek mógł być rozpatrywany pod względem merytorycznym, wszystkie kryteria formalne muszę zostać zaopiniowane pozytywnie, tzn. muszą zostać uznane za spełnione.

Pierwsze kryterium merytoryczne dotyczy kwalifikowalności podmiotowej wykonawcy usługi – sprawdzeniu podlega fakt, czy wykonawca usługi jest jednostką naukową w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 roku o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96 poz. 615 z późń. zm.).

Kolejnym weryfikowanym elementem jest zgodność projektu z zakresem działania, a cel projektu powinien być uzasadniony i racjonalny. Oznacza to, że we wniosku dostatecznie należy wskazać użyteczność rezultatu dla przedsiębiorcy oraz wpływ na jego rozwój. Racjonalność celu w tym punkcie rozumiana jest jako możliwość jego osiągnięcia z punktu widzenia obecnego rozwoju techniki i nauki.

Projekt musi wpisywać się w Krajową Inteligentną Specjalizację – przynależy więc do jednej z kategorii wskazanych w dokumencie „Krajowa Inteligentna Specjalizacja”, który stanowi załącznik do Programu Rozwoju Przedsiębiorstw przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 8 kwietnia 2014 roku. Ocena dokonywana będzie na podstawie wersji dokumentu aktualnego na dzień ogłoszenia nowego naboru obejmującego poddziałanie 2.3.2.

Przewidziane we wniosku wydatki kwalifikowalne muszą być uzasadnione i racjonalne. Zasadność środków rozumiana jest w tym przypadku jako potrzeba i bezpośrednie związanie z realizacją projektu. Wnioskodawca ma obowiązek wskazania na konieczność poniesienia każdego wydatku. Kryterium racjonalności odnosi się do wysokości przewidzianych wydatków. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że wysokość wydatków nie może być również sztucznie zaniżana – ma odpowiadać jak najdokładniej wartości rynkowej. Na tym etapie możliwe są drobne poprawki i korekty, dokonywane już przez oceniającego, dotyczące rodzaju i wysokości wydatków.

Ostatnie z kryteriów merytorycznych podlegających obowiązkowemu spełnieniu dotyczy obiektywnej weryfikowalności projektu, tzn. czy zadeklarowane przez wnioskodawcę wskaźniki produktu i rezultatu wyrażają cele realizacji projektu.

Pozostałe kryteria merytoryczne dotyczą stopnia gotowości wdrożeniowej rezultatu projektu, a także włączenia końcowych użytkowników w proces tworzenia nowego lub znacząco ulepszonego produktu.

Ocena merytoryczna, w przeciwieństwie do oceny formalnej, jest oceną punktową. Maksymalnie można uzyskać 8 punktów w całościowej ocenie merytorycznej. Minimalna liczba punktów warunkująca pozytywną ocenę projektu i kwalifikująca do umieszczenia projektu na liście projektów rekomendowanych do udzielenia dofinansowania to 5 punktów, przy czym w zakresie każdego z pierwszych pięciu wymienionych wyżej kryteriów merytorycznych wymagane jest uzyskanie przynajmniej 1 punktu.

Do najczęstszych błędów popełnianych przy składaniu wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania 2.3.2 są brak potwierdzenia złożenia wniosku w Generatorze Wniosków (dostępnym na stronie PARP), niespójny opis spełnienia zasad horyzontalnych UE z deklaracją, brak pełnej nazwy wykonawcy usługi (np. nazwa uczelni bez uwzględnienia wydziału), zbyt ogólnie określone zadania i przypisane im działania oraz nieprawidłowy wybór Krajowej Inteligentnej Specjalizacji. Z powodu wskazanych cech wnioski ulegają bezwzględnemu odrzuceniu przez jednostkę oceniającą. Biorąc to pod uwagę, w niektórych przypadkach pomocnym może być skorzystanie z profesjonalnej pomocy prawnej.

Terminy składania wniosków

Ostatecznym terminem do złożenia wniosku o dofinansowanie jest 8 lutego 2018 roku.

W celu zintensyfikowania prac nabór wniosków został podzielony na cztery etapy. Po zamknięciu każdego z tych etapów, wnioski złożone w jego trakcie, zostaną rozpatrzone niezwłocznie, bez konieczności oczekiwania na upływ terminu ostatecznego. Terminy zamykania poszczególnych etapów to: 8 sierpnia 2017 roku, 9 października 2017 roku, 10 grudnia 2017 roku oraz 8 lutego 2018 roku.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Poddziałanie 4.1.4 Projekty aplikacyjne

Projekty aplikacyjne to przedsięwzięcia polegające na prowadzeniu prac B+R (badania przemysłowe i/lub prace rozwojowe, które mogą być uzupełnione o prace przedwdrożeniowe), realizowane przez konsorcja z udziałem przedsiębiorców i jednostek naukowych. Celem omawianych projektów jest zwiększenie skali wykorzystywania nowych rozwiązań technologicznych niezbędnych dla rozwoju przedsiębiorstw oraz ich konkurencyjności.

Konsorcjum jako wnioskodawca

Do konkursu, którego celem jest wyłonienie do dofinansowania projektów, które w jak największym stopniu przyczynią się do osiągnięcia celów POIR, zgłaszać mogą się tylko konsorcja, w skład których wchodzi co najmniej jedna jednostka naukowa, w rozumieniu „organizacji prowadzącej badania i upowszechniającej wiedzę”, określonej w art. 2 pkt 83 Rozporządzenia 651/2014, z zastrzeżeniem jednak, że nie może być to podmiot, którego wyłącznym celem jest rozpowszechnianie na szeroką skalę wyników prac B+R poprzez nauczanie, publikacje lub transfer wiedzy, oraz co najmniej jedno przedsiębiorstwo w rozumieniu załącznika I do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 roku, zarejestrowane i prowadzące działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W skład konsorcjum nie może wejść więcej niż 5 podmiotów, z zastrzeżeniem, że udział kosztów kwalifikowalnych przedsiębiorców w całkowitych kosztach kwalifikowalnych projektu wynosi minimum 30%. Każde konsorcjum wybiera spośród siebie lidera konsorcjum, który wyznaczony jest do kontaktu z Instytucją Pośredniczącą w zakresie złożonego wniosku. Instytucją Pośredniczącą w Poddziałaniu 4.1.4 jest Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Finansowanie

Dane konsorcjum jest uprawnione do złożenia tylko jednego wniosku o dofinansowanie. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż zmiana lidera konsorcjum bez innych zmian w składzie tego konsorcjum nie będzie uprawniało do złożenia nowego wniosku.

W odróżnieniu od edycji lat poprzednich, dofinansowanie nie jest udzielanie jedynie na badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe. Dofinansowanie dotyczyć może również prac przedwdrożeniowych, jeśli takowe przewiduje projekt, tj. działań przygotowawczych do wdrożenia wyników badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych – jako katalog przykładowych prac przedwdrożeniowych należy wskazać opracowanie dokumentacji wdrożeniowej, usługi rzecznika patentowego czy certyfikacja produktu. Dofinansowanie na prace przedwdrożeniowe może być udzielone wyłącznie konsorcjantom będącym przedsiębiorcami w ramach pomocy de minimis na wsparcie komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych oraz innych form ich transferu do gospodarki, a także w ramach pomocy publicznej dla MŚP na pokrycie usług doradczych. Koszty związane z pracami przedwdrożeniowymi nie mogą przekroczyć 20% całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu.

Kwota środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów w ogłaszanym konkursie to 200.000.000,00 zł. W ramach tej kwoty przewidziano rozróżnienie na alokacje środków w regionach lepiej rozwiniętych, do których należy tylko województwo mazowieckie. Dla alokacji funduszy w województwie mazowieckim przeznaczono 14.252.000,00 zł – pozostałe środki mają trafić do regionów słabiej rozwiniętych, tj. pozostałych województw. Wydatki w ramach projektu będą przypisywane do poszczególnych kategorii regionów proporcjonalnie do liczby województw, w których siedziby mają członkowie konsorcjum.

Minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych projektu dofinansowanego w ramach konkursu wynosi 2 miliony złotych, natomiast maksymalna to 10 milionów złotych.

Poziom dofinansowania różni się dla jednostek naukowych oraz przedsiębiorców będących członkami danego konsorcjum. Poziom ten dla jednostek naukowych wynosić może nawet 100% kosztów kwalifikowalnych, pod warunkiem, że projekt jest realizowany w ramach ich działalności niegospodarczej. Niestety, w związku z tak szerokim pokryciem kosztów dla jednostki naukowej zrezygnowano z możliwości ubiegania się przez nią o dofinansowanie w zakresie prac przedwdrożeniowych. Zasadą jest, że przedsiębiorcom przysługuje dofinansowanie zgodnie z przepisami o pomocy publicznej. Wartości te różnią się w zależności od statusu przedsiębiorcy oraz rodzaju podejmowanych badań lub prac. Przykładowo, dla podmiotów o statusie innym niż MŚP przewidziana została pomoc finansowa w wysokości 50% na badania przemysłowe oraz 25% na prace rozwojowe.

Nowością w tej edycji konkursu jest możliwość powierzenie realizacji części prac podwykonawcom. Wartość przekazanych prac jest jednak ograniczona i nie może przekroczyć 50% całkowitych kosztów kwalifikowalnych badań przemysłowych i prac rozwojowych ponoszonych w projekcie przez przedsiębiorcę oraz 10% kosztów kwalifikowalnych badań przemysłowych i prac rozwojowych ponoszonych w projekcie przez jednostkę naukową. Dla prac przedwdrożeniowych limit wynosi 70% całkowitych kosztów w ramach pomocy de minimis ponoszonych przez przedsiębiorcę.

Akredytywa jako forma zabezpieczenia płatności w transakcjach międzynarodowych

Kryteria oceny

Złożony wniosek o dofinansowanie operacji w ramach Poddziałania 4.1.4 podlega ocenie przez jednostkę sprawdzającą na podstawie kryteriów zarówno formalnych jak i merytorycznych. Część z przesłanek jest tożsama również dla Poddziałania 2.3.2, omówionego wyżej.

Tak też, kryteria formalne pozwalają ocenić wniosek pod względem złożenia wniosku w ramach właściwego konkursu jak również kompletności złożonego wniosku. Kolejne kryteria formalne dotyczą wnioskodawcy. Należy zwrócić uwagę na fakt, że za wnioskodawcę uznaje się lidera konsorcjum jak i członków konsorcjum. Dlatego też, wszelkie wymogi stawiane przed wnioskodawcą muszą być spełnione przez wszystkich członków konsorcjum. Kryteria te dotyczą ewentualnego wykluczenia z ubiegania się o dofinansowanie, kwestii zarejestrowania i prowadzenia działalności gospodarczej, a także sprawdzenia prawidłowego składu konsorcjum. Formalne przesłanki dotyczące projektu skupiają się przede wszystkim na zgodności z zasadami finansowania, zgodności z polityką równości szans jak i zasadą zrównoważonego rozwoju. W przypadku pozytywnej oceny formalnej wniosek może zostać skierowany do II etapu oceny. Jeżeli wniosek zostanie oceniony negatywnie podlegać będzie odrzuceniu, jednak dopuszczalne jest – w przypadku stwierdzenia braków formalnych lub oczywistych pomyłek – jednokrotne dokonanie uzupełnień i poprawy wniosku.

Ocena merytoryczna wniosku została podzielona na dwa rodzaje kryteriów. Pierwszy rodzaj to kryteria dostępu, których spełnienie jest konieczne do dalszego procedowania nad wnioskiem. Są to oceny dotyczące projektu, jego zakresu w przedmiocie badań przemysłowych i prac rozwojowych, wpisywanie się w Krajową Inteligentną Specjalizację. Weryfikacji podlega również dysponowanie prawami własności intelektualnej, niezbędnych dla prowadzenia prac zaplanowanych w projekcie, jak również możliwość prawidłowej realizacji projektu. Ocena na podstawie powyższych kryteriów sprowadza się do jednostronnego stwierdzania spełnienia przesłanki bądź braku jej spełnienia.

W dalszej kolejności wniosek podlega ponownie sprawdzeniu na podstawie kryteriów merytorycznych, jednak tym razem punktowanych. Punktacji podlegają takie kwestie jak adekwatność prac do zdefiniowanego celu, zapewnienie prawidłowej realizacji prac, nowość rezultatów (tutaj warto zwrócić uwagę że rezultat ma charakteryzować się nowością co najmniej na skalę polskiego rynku), zapotrzebowanie rynkowe na rezultaty i opłacalność wdrożenia, wdrożenie rezultatów na terenie Polski oraz ponadregionalny charakter projektu. W ramach wskazanych kryteriów do uzyskania możliwe jest 24 punkty. Aby wniosek został zaopiniowany pozytywnie musi on uzyskać co najmniej 15 punktów oraz osiągnąć minimalny próg punktowy, wynoszący 3 punkty, w każdym z pierwszych czterech przytoczonych kryteriów.


Realizacja projektu oraz jego wdrożenie

Realizacja projektu podzielona zostaje na etapy prac, których maksymalnie może być 12 – w tym przynajmniej jeden etap w ramach eksperymentalnych prac rozwojowych. Poszczególne etapy mogą być realizowane wyłącznie przez jednego członka konsorcjum. Czas realizacji projektu nie może przekroczyć trzech lat, jednocześnie nie może wykraczać poza końcową datę realizacji POIR, tj. 31 grudnia 2023 roku.

Dofinansowanie może zostać udzielone tylko pod warunkiem, że wnioskodawca zobowiąże się do wprowadzenia wyników badań do własnej działalności gospodarczej przedsiębiorcy poprzez rozpoczęcie produkcji lub świadczenie usług, udzielenie licencji na korzystanie z praw własności przemysłowej lub sprzedaż praw do wyników badań, w okresie 3 lat od chwili zakończenia projektu. Sprawozdanie z wdrożenia wyników badań musi zostać złożone w terminie 30 dni od dnia zakończenia wdrożenia. W terminie roku od zatwierdzenia przez Instytucję Pośredniczącą wymienionych wyżej dokumentów, sporządzona zostaje informacja o efektach społecznych i gospodarczych wynikających z wdrożenia wyników badań z projektu.

Podsumowanie

Proces uzyskiwania dofinansowania w Poddziałaniu 4.1.4 podlega bardziej rygorystycznej ocenie, co wynika bezpośrednio z większych nakładów pieniężnych związanych z przedstawianymi projektami. Mnogość kryteriów oraz ich specyficzna rola w procesie weryfikacji wniosku może stanowić poważną barierę dla potencjalnych wnioskodawców. W pewnych zakresach niezbędna może zatem okazać się pomoc prawna, mająca na celu zniwelowaniu ryzyka pomyłek, a w rezultacie uzyskania aprobaty organów decyzyjnych.

Opracowano na podstawie:

- Regulamin konkursu w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, 2014-2020 dla poddziałania 2.3.2 Bony na innowacje dla MŚP z 5 maja 2017 roku.

- Kryteria wyboru projektów wraz z podaniem ich znaczenia z 30 marca 2017 roku.

- Regulamin Przeprowadzania Konkursu w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwód 2014-2020 dla Poddziałania 4.1.4 „Projekty aplikacyjne” z 5 czerwca 2017 roku (aktualizacja 18 sierpnia 2017 roku).

- Kryteria wyboru finansowanych operacji w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwód 2014-2020 dla Poddziałania 4.1.4 „Projekty aplikacyjne” z 22 czerwca 2017 roku.

Mariusz Bujacz – prawnik z kancelarii KG LEGAL KIEŁTYKA GŁADKOWSKI – SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie, omawia proces uzyskiwania środków z funduszy europejskich na współpracę pomiędzy sektorami biznesu i nauki, w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020.

Abstract: European Funds for the cooperation of entrepreneurs and scientists

This paper describes the process of obtaining funds from European funds for cooperation between business and science sectors, within the Intelligent Development Operational Programme 2014-2020. Under the procedure of Sub-measure 2.3.2 Innovation vouchers for SMEs, the services provided by scientific units to enterprises from the SME sector in the scope of developing a new or significantly improved product, service, technology or a new design project are financed. Within the scope of sub-measure 4.1.4 Application projects, authorities subsidize industrial research and development works, carried out by consortiums with the participation of entrepreneurs and scientific entities.

The article was prepared by Mariusz Bujacz, Associate in KG Legal Kiełtyka Gładkowski, a cross border law firm based in Poland (www.kg-legal.eu)

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
PKPiR 2022
PKPiR 2022
Tylko teraz
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek od spadków i darowizn
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Podatkowi od spadków i darowizn nie podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:
    spadku
    darowizny
    odpłatnego zniesienia współwłasności
    zasiedzenia
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    NBP: w kwietniu inflacja bazowa wyniosła 7,7 proc.
    W kwietniu inflacja bazowa, liczona po wyłączeniu cen żywności i energii wyniosła 7,7 proc. r/r – podał NBP w poniedziałkowym komunikacie
    Kiedy kasa online powinna być połączona z Internetem, gdy usługa jest wykonywana w domu klienta?
    Świadczę usługi informatyczne oraz serwisowe sprzętu komputerowego (drukarki, laptopy, skanery, komputery stacjonarne, składanie komputerów). Wykonuję je głównie na rzecz osób prywatnych. W związku z tym, że usługi świadczę przeważnie stacjonarnie w domu klienta, posiadam przenośną kasę online. Klienci nie odwiedzają mnie w mojej siedzibie (brak stałych godzin pracy). Pierwszy kontakt odbywa się na telefon lub e-mail, a zapłata po wykonaniu usługi. Czy w sytuacji gdy nie mam żadnego zlecenia (bywa tak nawet kilka dni), kasę online muszę mieć cały czas włączoną i połączoną z Internetem?
    Obowiązkowe eFaktury od 2023 roku – na co należy się przygotować?
    Komisja Europejska wyraziła Polsce zgodę na obowiązkowe powszechne stosowanie Krajowego Systemu eFaktur (KSeF). W konsekwencji, zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów, czeka nas rewolucja w fakturowaniu polegająca na zastąpieniu dotychczasowych papierowych faktur eFakturami, czyli fakturami ustrukturyzowanymi.
    Pełne odliczenie VAT od samochodów. Zapisy regulaminu użytkowania pojazdów w firmie
    Naczelny Sąd Administracyjny w wydanym 21 października 2021 r. wyroku (sygn. akt I FSK 1695/21) uznał, że podatnik, który w regulaminie określił zasady korzystania z pojazdów do celów służbowych wraz z karami za ich nieprzestrzeganie, wykluczającymi ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, oraz zapewnił kontrolę przestrzegania tych zasad, może odliczać pełny VAT od wydatków samochodowych. Niestety, odmienne stanowisko prezentują organy podatkowe. Ich zdaniem określenie kar za nieprzestrzeganie zasad użytkowania pojazdu oznacza, że podatnik przewiduje możliwość złamania zasad. Dlatego nie może odliczać pełnego VAT.
    Komisja Europejska podwyższa prognozy dla inflacji w Polsce w 2022 r. i 2023 r.
    Komisja Europejska prognozuje, że inflacja w Polsce w 2022 r. wyniesie 11,6 proc., a w 2023 r. spadnie do 7,3 proc. Wcześniejsze, lutowe prognozy mówiły odpowiednio o 6,8 proc. i 3,8 proc.
    Komisja Europejska obniżyła prognozę wzrostu PKB Polski w 2022 r. i 2023 r.
    Komisja Europejska obniżyła w poniedziałek prognozę wzrostu PKB Polski w 2022 r. z 5,5 proc. do 3,7 proc. Jeszcze w lutym prognozowała, że w 2023 r. polski PKB wzrośnie o 4,2 proc. Obecne szacunki KE to 3 proc. Jak wskazuje, głównym powodem jest inwazja Rosji na Ukrainę.
    Program wsparcia kredytobiorców - w poniedziałek Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zajmie się projektem
    W poniedziałek Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów a następnie Stały Komitet RM będą omawiały uwagi zgłoszone podczas konsultacji do programu wsparcia kredytobiorców; we wtorek projektem zajmie się Rada Ministrów - powiedział PAP rzecznik rządu Piotr Müller.
    Grupa VAT od 2023 roku? Podatek naliczony w grupie VAT – problemy sporne
    Przepisy dotyczące grupy VAT, które miały wejść w życie z dniem 1 lipca 2022 r. będą najprawdopodobniej obowiązywać dopiero od początku 2023 roku. Projekt „nowelizacji nowelizacji”, w tej sprawie został uchwalony przez Sejm i czeka uchwały Senatu. Profesor Witold Modzelewski wskazuje na najważniejsze problemy jakie mogą się pojawić podczas funkcjonowania grup VAT, w tym zwłaszcza na kwestię prawo do odliczenia podatku naliczonego.
    Jak sprawdzić czy akcyza za samochód została zapłacona?
    Znając numer VIN pojazdu, można na PUESC (Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych Krajowej Administracji Skarbowej) sprawdzić, czy zostały dopełnione: (1) formalności podatkowe w zakresie akcyzy – jeżeli samochód został przywieziony do kraju z innego państwa Unii Europejskiej lub zakupiony na terytorium kraju; (2) formalności celne oraz podatkowe w zakresie podatku VAT i akcyzy – jeżeli samochód został przywieziony do kraju spoza Unii Europejskiej i jest rejestrowany po raz pierwszy. Usługa ta jest bezpłatna.
    Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania - 137 postępowań, 49 decyzji wymiarowych od 2016 roku
    „Według danych na koniec I kw. 2022 r. Szef KAS wszczął od początku działania tej procedury, czyli od 15 lipca 2016 r., 137 postępowań przeciwko unikaniu opodatkowania w pierwszej instancji, z czego w I kwartale 2022 r. – 18 postępowań. W pierwszej instancji sfinalizowanych zostało już 49 postępowań, w tym 29 zakończyło się już również rozstrzygnięciem drugiej instancji” – powiedział PAP zastępca dyrektora Departamentu Kluczowych Podmiotów w MF Dariusz Zasada.
    PIE: wojna i susza w Europie oznaczają jeszcze wyższą inflację
    W następstwie rosyjskiej agresji i suszy w Europie ceny żywności po wakacjach mogą być wyższe o prawie 20 proc. względem ubiegłego roku; wzrost cen żywności będzie dalej przyspieszać inflację – podano w piątkowym komentarzu Polskiego Instytutu Ekonomicznego
    Wakacje kredytowe raz na kwartał - żaden bank nie odmówi
    Rozwiązanie, które proponujemy, gwarantuje, że żaden bank nie odmówi kredytobiorcy wakacji kredytowych raz na kwartał do końca 2023 r., bank nie naliczy też za wakacje żadnej opłaty - podkreślił w opublikowanym w piątek 13 maja 2022 r. podcaście premier Mateusz Morawiecki.
    Nowe terminy składania zeznań rocznych w 2023 r. po Polskim Ładzie
    W 2023 r. zeznania PIT-28 oraz PIT-28S za 2022 r. można będzie złożyć najpóźniej 2 maja 2023 r. (30 kwietnia 2023 r. przypada w niedzielę). Zeznań tych nie będzie się już składało w terminie do końca lutego 2023 r.
    ING: inflacja może osiągnąć 15% w 2022 r.
    Dane GUS wskazują na rosnące ryzyko nakręcania pętli inflacyjnej i odkotwiczenia oczekiwań inflacyjnych. W 4 kwartale br. inflacja może wzrosnąć w okolice 15 proc. rdr. Dwucyfrowy wzrost cen także w 2023 to prawdopodobny scenariusz - przekazało w piątek ING.
    Nowe rodzaje obligacji skarbowych w oparciu o stopy procentowe NBP
    Są pierwsze oznaki stabilizacji na polskim rynku - ocenił w piątek prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys. Na horyzoncie nowe rodzaje obligacji skarbowych
    Odliczenie składki zdrowotnej z limitem - zmiany od 1 lipca 2022 r.
    Podatnicy opodatkowani podatkiem liniowym (wg stawki 19% PIT) mają uzyskać prawo odliczenia od dochodu lub zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej – zapłaconej przez siebie składki na ubezpieczenie zdrowotne związanej z działalnością opodatkowaną w tej formie. Wysokość tego odliczenia składek będzie ograniczona rocznym limitem 8700 zł. Limit ten ma być corocznie waloryzowany przez Ministra Finansów. Ryczałtowcy prowadzący działalność gospodarczą będą także mogli odliczyć od przychodu cześć (50%) zapłaconych składek zdrowotnych. Pojawi się także możliwość odliczenia 19% zapłaconej składki zdrowotnej od karty podatkowej. Natomiast podatnicy opodatkowani PIT na zasadach ogólnych (według skali podatkowej) nie będą mieli prawa odliczenia składki zdrowotnej. Takie zmiany wynikają z rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, który został 11 maja uchwalony przez Sejm i trafił do prac legislacyjnych w Senacie.
    Zmiany w Polskim Ładzie. O czym muszą wiedzieć podatnicy?
    Zmiany do Polskiego Ładu zostały przyjęte przez Sejm. W efekcie od 1 lipca 2022 roku zacznie obowiązywać niższa stawka PIT dla skali podatkowej, a zlikwidowana zostanie ulga dla klasy średniej. Co jeszcze zmieni się w podatkach?
    E-Doręczenia – od kiedy? Ponowna zmiana terminu
    Nadchodzi kolejna zmiana przepisów o e-Doręczeniach. 4 maja 2022 r. Prezydent RP podpisał ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku z rozwojem publicznych systemów teleinformatycznych. Przewiduje ona nowelizację przepisów ustawy o doręczeniach elektronicznych polegających na wydłużeniu terminu wejścia w życie konkretnych rozwiązań dla e-Doręczeń. Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Brak odpowiedniej infrastruktury technicznej sprawił, że już w 2021 r. – rok po ogłoszeniu ustawy o doręczeniach elektronicznych – zmieniono termin wejścia w życie obowiązku posiadania elektronicznej skrzynki do e-Doręczeń. Wówczas dla podmiotów publicznych i niektórych podmiotów niepublicznych przedłużono go do drugiej połowy 2022 r.
    Wybór skali podatkowej dla rozliczenia dochodów lub przychodów z 2022 roku - podatnicy opodatkowani podatkiem liniowym i ryczałtowcy
    Rozpatrywany aktualnie w Sejmie i Senacie rządowy projekt nowelizacji ustawy o PIT (tzw. Polski Ład 2.0) zakłada m.in. (w związku ze zmianą skali podatkowej, która ma dotyczyć opodatkowania dochodów osiągniętych w 2022 roku), umożliwienie wyboru skali podatkowej podatnikom, którzy w 2022 r. opodatkowują już swoje dochody podatkiem liniowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych - dla rozliczenia dochodów lub przychodów osiągniętych w 2022 roku. Wyboru tego będzie można dokonać po zakończeniu 2022 roku w zeznaniu podatkowym za ten rok. Ryczałtowcy będą też mogli zrezygnować z ryczałtu w działalności gospodarczej (i przy sprzedaży płodów rolnych z własnego gospodarstwa) w II połowie 2022 roku. Omawiany projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz niektórych innych ustaw został 11 maja 2022 r. uchwalony przez Sejm i trafił do prac legislacyjnych w Senacie.
    Polski Ład 2.0. – co się zmieni w podatkach (PIT) od 1 lipca 2022 r.?
    W ramach ,,naprawy” nowelizacji prawa podatkowego, która weszła w życie 1 stycznia 2022 r. (zwanej ,,Polskim Ładem”) ustawodawca proponuje kolejną rewolucyjną zmianę przepisów podatkowych. Zmiany mają wejść w życie już niebawem – 1 lipca 2022 r. Projekt (w mediach określany jako „Polski Ład 2.0”) może ulec jeszcze zmianie, ale obecnie znamy już jego podstawowe założenia. Na co powinni być gotowi podatnicy PIT?
    Ministerstwo Finansów: konsultacje ws. rekompensaty obniżki PIT dla organizacji pożytku publicznego
    Wkrótce rozpoczną się kolejne konsultacje z organizacjami pozarządowymi w celu wypracowania optymalnego i sprawiedliwego mechanizmu wyrównującemu im spadek wpływów z tzw. 1 proc. w związku z obniżeniem podatku PIT - podało w czwartek Ministerstwo Finansów
    Wakacje kredytowe od wakacji - projekt
    Chcielibyśmy, aby wakacje kredytowe mogły być wdrażane już od wakacji, aby od lipca kredytobiorcy mogli składać wnioski – powiedziała minister finansów Magdalena Rzeczkowska w czwartek
    KE: negocjacje ws. unijnego embarga na rosyjską ropę nadal trwają
    Nadal trwają negocjacje w sprawie unijnego embarga na rosyjską ropę, tak aby znaleźć rozwiązanie i przyjąć pakiet sankcji – poinformowała na konferencji w Brukseli rzeczniczka KE Dana Spinant.
    Sejm przyjął ustawę Niskie Podatki
    Ministerstwo Finansów informuje: 12 maja 2022 r. Sejm przyjął ustawę Niskie Podatki. Obniża ona PIT z 17 proc. do 12 proc. dla podatników na skali, a przedsiębiorcom na podatku liniowym, ryczałcie i karcie podatkowej pozwala na rozliczenie części składek zdrowotnych w podatku dochodowym. Według planu przepisy wejdą w życie 1 lipca 2022 r. Teraz ustawą zajmie się Senat. Planujemy, że przepisy wejdą w życie 1 lipca 2022 r.
    Banki podnoszą stawki po decyzji NBP. Niektóre już po raz szósty
    Wojna w Ukrainie i pandemia covid-19 spowodowały drastyczny wzrost wskaźnika, który niedawno wydawał się abstrakcyjnym pojęciem ekonomicznym. Chodzi o inflację - kluczowy termin kojarzący się ze wzrostami cen żywności. Jednak drożejące kredyty i wyższe oprocentowanie lokat bankowych zależą od innego czynnika ściśle powiązanego z inflacją. Rada Polityki Pieniężnej jest zmuszona podnosić stopy procentowe, aby chronić rodzimą walutę. Jak stopy procentowe przekładają się na raty kredytu i oprocentowanie lokat? Na co zwrócić uwagę przy wyborze lokaty?