REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać korzystny wyrok lub nakaz zapłaty. Trzy tryby postępowania sądowego

Kredyt Inkaso S.A.
Nowoczesna windykacja
Jak uzyskać korzystny wyrok lub nakaz zapłaty. Trzy tryby postępowania sądowego
Jak uzyskać korzystny wyrok lub nakaz zapłaty. Trzy tryby postępowania sądowego

REKLAMA

REKLAMA

Dochodzenie należności odbywa się w trzech trybach postępowania: nakazowym, upominawczym oraz uproszczonym. Tryb, w jakim wniesiesz do sądu swój pozew może zdecydować o tym, czy uzyskasz korzystny dla siebie wyrok lub nakaz zapłaty.

W zależności od załączonych do pozwu dokumentów oraz wysokości dochodzonej przez ciebie sumy pieniędzy, sprawy o zapłatę mogą być rozpoznawane w trzech głównych trybach postępowania sądowego. W tym artykule przybliżamy, w jakich sytuacjach możliwe jest kierowanie do sądu pozwów o zapłatę w trybach: nakazowym, upominawczym i uproszczonym.

Autopromocja

Kiedy możesz skierować swój pozew w postępowaniu nakazowym?

Najczęstszymi sprawami rozpoznawanymi w postępowaniu nakazowym są żądania zapłaty należności pieniężnych dochodzone na podstawie dokumentów w postaci faktur oraz weksli.

Kiedy Twój kontrahent umieszcza swój podpis na wystawionej przez ciebie fakturze, potwierdza tym samym, że zostało wykonane na jego rzecz świadczenie (np. dostawy towarów). Tak podpisany dokument jest zaakceptowanym przez Twojego dłużnika rachunkiem, co wynika z przepisów postępowania cywilnego.

Natomiast w przypadku, gdy twój kontrahent dla zabezpieczenia wykonania umowy wystawi weksel możliwe będzie wypełnienie ww. dokumentu i załączenie jego oryginału do pozwu o zapłatę.

Taka faktura (wraz z wezwaniem do zapłaty) oraz prawidłowo wypełniony weksel (z wezwaniem do wykupu) stanowią podstawę do wydania przez sąd rejonowy lub okręgowy nakazu zapłaty w postępowaniu nakazowym. Pamiętaj też, aby do wezwań do zapłaty lub wykupu weksla, o których mowa powyżej, dołączać potwierdzenie ich nadania albo odbioru przez Twojego dłużnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niewątpliwą zaletą kierowania sprawy do postępowania nakazowego jest to, że opłata od pozwu w postępowaniu nakazowym jest cztery razy niższa od pozwu wniesionego w postępowaniu upominawczym.

Jak obliczyć opłatę od pozwu o zapłatę?

A jak to wygląda w postępowaniu upominawczym…?

Postępowanie upominawcze jest zbliżone do postępowania nakazowego. Pozew w postępowaniu upominawczym kierujesz w zależności od wysokości swojego żądania do sądu rejonowego lub okręgowego.

Jak ustalić, który sąd będzie właściwy do rozpoznania mojej sprawy?

Pamiętaj, że całość dochodzonej przez ciebie pozwem kwoty musi przewyższać 10 000,00 PLN. Jeśli suma roszczenia będzie niższa, to wówczas, zgodnie z przepisami, sprawa podlega rozpoznaniu w postępowaniu uproszczonym.

W postępowaniu upominawczym dochodzone są roszczenia o zapłatę należności pieniężnych w sytuacji, gdy nie dysponujesz dokumentami takimi jak np. faktura podpisana przez twojego dłużnika lub wystawiony przez niego weksel. W praktyce, dokumentami, które możesz załączyć do pozwu o zapłatę w postępowaniu upominawczym mogą być np.: umowa, w której twój kontrahent zobowiązuje się do zapłaty ceny za dostarczany przez ciebie towar oraz skierowane do niego wezwanie do zapłaty wraz potwierdzeniem nadania lub odbioru tego wezwania.

W następstwie prawidłowo wniesionego oraz opłaconego pozwu sąd wydaje nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Postępowanie w trybie uproszczonym?

W postępowaniu uproszczonym rozpoznawane są sprawy o zapłatę z umów, jeżeli wartość twojego roszczenia nie przekracza 10 000,00 PLN. Tryb ten ma zastosowanie przy dochodzeniu drobnych należności.

 Jeżeli przykładowo dostarczyłeś swojemu kontrahentowi towar o wartości 9 000,00 PLN  jedynym sposobem na wyegzekwowanie od niego zapłaty za dostawę na drodze sądowej  będzie skierowanie przeciw niemu pozwu w postępowaniu uproszczonym.

 Pozew ten jest wnoszony na formularzu urzędowym, zawierającym odpowiednie rubryki, w których określasz wartość dochodzonej od kontrahenta kwoty oraz dowody, na których oparte jest to żądanie.

Podsumowanie 

  Podsumowując, omówione powyżej trzy tryby postępowania sądowego stosuje się   w przypadku dochodzenia roszczeń pieniężnych:

- Na podstawie określonych ustawowo dokumentów jak faktura i weksel (wraz z wezwaniem do zapłaty lub wykupu weksla)- w postępowaniu nakazowym;

- Na podstawie podpisanej przez obie strony umowy oraz wezwania do zapłaty - w postępowaniu upominawczym;

- w przypadku, gdy całość żądania wynikającego z umowy nie przekracza 10 000,00 zł- w postępowaniu uproszczonym.

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Komplet Podatki 2015

W twoim interesie, jako dochodzącego należności na drodze sądowej, jest dopilnowanie, aby na wystawionej przez ciebie fakturze znajdował się podpis twojego kontrahenta potwierdzający odbiór towaru. Dobrym pomysłem jest też zabezpieczenie wykonania zawieranej przez ciebie umowy w drodze weksla wystawionego przez twojego dłużnika. Jak wskazałem powyżej, dokumenty te stanowią podstawę wystąpienia z pozwem w postępowaniu nakazowym, w którym to opłata od pozwu jest czterokrotnie niższa, niż w przypadku kierowania pozwu w postępowaniu upominawczym.

Z praktyki Kancelarii Forum wynika, że niskie koszty oraz szybkość postępowania nakazowego sprawiają, że jest jednym z najczęściej spotykanych w praktyce sądowej trybów postępowań.

Piotr Łukasiewicz, radca prawny, Kancelaria Prawnicza Forum

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rzut na taśmę rządu: Nowe zwolnienia z PIT za 2023 r. Jeszcze tydzień na złożenie zeznania albo korekty

Skorzystają osoby, które otrzymały możliwość kupna laptopów na preferencyjnych warunkach. Przede wszystkim nauczyciele. Nie muszą płacić podatku od bonu 2500 zł na komputer. Podobnie rodzice uczniów IV klas, którzy otrzymali darmowe komputery dla swoich dzieci. 

Transformacja ESG w polskich firmach. Jak sfinansować?

Większość firm deklaruje, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny a nawet kluczowy. Ale jedynie 65% z nich jest gotowych inwestować w działania z nim związane. Największym wyzwaniem dla firm pozostaje pozyskanie finansowania na inwestycje zrównoważone - określonego przez większość firm jako główne wyzwanie w procesie transformacji ESG. Przedsiębiorstwa w Polsce, pomimo, że korzystają z części dostępnych narzędzi wsparcia, to jednak nie wykorzystują w pełni ich potencjału. Tak wynika z najnowszego raportu Ayming Polska. W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD, autorzy raportu postanowili zapytać organizacje 250+ m.in. o to, jak przygotowują się na zmiany, jakie wyzwania w związku z nimi identyfikują oraz w jaki sposób zamierzają finansować transformację ESG.

Bon energetyczny - czy trzeba będzie zapłacić podatek od jego wartości?

W uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym Ministerstwo Finansów sugeruje, aby beneficjentów bonu energetycznego zwolnić z podatku, inaczej będą musieli zapłacić PIT.

Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?

Na złożenie deklaracji podatkowej w Polsce został zaledwie tydzień. Termin mija 30 kwietnia 2024 r. Jeśli więc w 2023 roku pracowałeś w Niemczech i wciąż zastanawiasz się czy masz obowiązek złożyć zeznanie podatkowe w Polsce i wykazać dochód zarobiony u naszego zachodniego sąsiada, to ten artykuł jest dla Ciebie. 

Fundacja rodzinna wynajmuje mieszkania - kwestie podatkowe

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą jedynie w ustalonym ustawowo zakresie. Na podstawie art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych – fundacja rodzinna może prowadzić działalność z zakresu najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie. Co za tym, idzie może np. wynajmować lokale mieszkalne.

Jak przenieść aktywa telekomunikacyjne? [3 modele] Aspekty prawne i podatkowe

Jednoosobowa działalność gospodarcza pozostaje jedną z najpowszechniejszych form prowadzenia biznesu, a branża przedsiębiorców telekomunikacyjnych nie jest w tym zakresie wyjątkiem. Z czasem ten model może okazać się niewystarczający ze względów biznesowych lub nieefektywny z organizacyjnego, prawnego i podatkowego punktu widzenia. Wielu przedsiębiorców na pewnym etapie zaczyna dostrzegać potrzebę reorganizacji swojego biznesu, dywersyfikacji ryzyka, uporządkowania struktur i realizacji długofalowej polityki zarządzania firmą oraz majątkiem.

Z perspektywy operatorów kluczowym aktywem jest posiadana przez nich sieć. Szczególne znaczenie dla optymalizacji biznesu powinna mieć więc kwestia prawidłowego jej ulokowania. Realia gospodarcze pokazują niesłabnącą popularność spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Ta forma prawna może okazać się korzystnym rozwiązaniem dla identyfikowanych powyżej potrzeb, dlatego niniejsze opracowanie skupi się na analizie wybranych metod wprowadzenia sieci telekomunikacyjnej do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Umowa ubezpieczenia na życie będzie mniej ryzykowna. Zmieni się stopień ochrony ubezpieczonych

Umowa ubezpieczenia na życie. Podniesienie stopnia ochrony ubezpieczonych na życie zakłada projekt rozporządzenia Ministra Finansów ws. szczególnych zasad związanych z lokowaniem przez zakład ubezpieczeń aktywów z umów ubezpieczenia na życie, w których ryzyko lokaty ponosi ubezpieczający.

Automatyczny zwrot podatku PIT w 2024 roku. Dla nadpłat do 10 tys. zł krócej niż w ciągu 45 dni

Z przepisów wynika zasada, że urzędy skarbowe mają obowiązek zwrócić nadpłatę podatku PIT w ciągu 45 dni od dnia złożenia zeznania podatkowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. w usłudze Twój e-PIT) oraz 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego w tradycyjnej, papierowej formie. Ale w Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonuje od 2 lat system AUTOZWROT, który pozwala na szybszy zwrot podatku.

Fiskus kontroluje mniej, ale za to skuteczniej. Kto może spodziewać się kontroli?

Ministerstwo Finansów podało, że w 2023 roku wszczęto prawie 29 proc. mniej kontroli podatkowych niż rok wcześniej. Jednak wciąż są one bardzo skuteczne, w 97,6 proc. stwierdzono nieprawidłowości. Czy w tym roku będzie podobnie? Na pewno w związku z tzw. dyrektywą DAC7, fiskus będzie sprawdzać, czy firmy korzystające z internetowych platform sprzedażowych nie uchylają się od płacenia podatków.

Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

REKLAMA