Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.?

Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.? / Shutterstock

W 2025 roku wejdą w życie ważne reformy, które mogą wiązać się z koniecznością wprowadzenia istotnych zmian organizacyjnych, zebrania dodatkowych danych oraz dostosowania systemów finansowo-księgowych. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy? Wyjaśnia Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym.

Działalność gospodarcza poza krajem a VAT

Jedną z najbardziej kluczowych zmian wchodzących od 1 stycznia 2025 r. będzie zmiana w zasadach korzystania ze zwolnienia podmiotowego dotycząca zwolnienia z VAT dla małych przedsiębiorców w całej Unii Europejskiej. Obecnie, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą nie tylko w kraju ojczystym, ale też w innych państwach członkowskich w których nie posiadają siedziby, muszą zarejestrować się do celów VAT i rozliczać podatek za granicą, wypełniając wszystkie lokalne przepisy w tym zakresie. Jest to szczególnie uciążliwe dla małych przedsiębiorstw ze względu na ich ograniczone zasoby. Od stycznia taka rejestracja nie będzie już konieczna. Podatnik będzie mógł skorzystać z procedury SME, czyli zwolnienia transgranicznego, pod warunkiem składania kwartalnych informacji o obrotach osiąganych w każdym państwie członkowskim UE. 

Autopromocja

– Ważne dla małych podatników jest to, że nie ulega zmianie limit obrotów sprzedaży uprawniający do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego VAT.  W efekcie firmy, które w danym roku nie przekroczyły 200 tys. zł przychodów, a także firmy rozpoczynające działalność w trakcie roku, do momentu osiągnięcia przez nie wspomnianego limitu obrotów, proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności, nie muszą naliczać VAT, a tym samym wysyłać JPK. Bardzo ważne jest przy tym, by pilnować momentu przekroczenia tej wartości sprzedaży – wyjaśnia Marzena Janta-Lipińska.

– Powyższe zwolnienie podmiotowe VAT nie przysługuje przedsiębiorcom, którzy sprzedają m.in towary wymienione w załączniku nr 12 do ustawy o VAT, (np. wyroby jubilerskie), czy świadczą usługi doradcze, prawnicze, jubilerskie – zaznacza.

Jak skorzystać ze zwolnienia

Jak wyjaśnia ekspertka, by skorzystać ze zwolnienia, podatnik składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zawiadomienie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia w państwie członkowskim innym niż Rzeczpospolita Polska, tzw. „uprzednie powiadomienie”. Podatnik korzystający z takiego zwolnienia otrzyma indywidualny numer identyfikacyjny zawierający kod EX.

Ponadto podatnicy korzystający ze zwolnienia w państwie członkowskim, w którym nie posiadają siedziby działalności gospodarczej, będą obowiązani – poza limitem krajowym zwolnienia (200 tys. złotych przychodu) – do przestrzegania także ogólnego limitu UE (100 tys. euro obrotu). Po przekroczeniu któregokolwiek z tych limitów prawo do zwolnienia przestaje przysługiwać. Warunkiem zwolnienia podmiotowego jest spełnienie lokalnych warunków, a także roczny obrót (bez podatku VAT) w Unii Europejskiej w poprzednim i bieżącym roku nie może przekroczyć kwoty 100 tys. euro (próg unijny). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Co ważne, samo zarejestrowanie jako czynny podatnik VAT już po przekroczeniu limitu sprzedaży nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązku rozliczenia należnego podatku i złożenia deklaracji VAT za okresy, w których powinien być już czynnym podatnikiem. Dodatkowo, do wartości wpłaconego podatku VAT należy doliczyć także odsetki od zaległości podatkowych – mówi ekspertka.

Należy też pamiętać, że od stycznia zmieni się sposób wyliczania limitu zwolnienia (który wynosi obecnie 200 tys. zł). Od 2025 r. do limitu należy wliczać również wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) oraz usług reasekuracyjne, w sytuacji, w której nie będą miały one charakteru pomocniczego

JPK CIT – ważne zmiany w raportowaniu

Kolejną dużą zmianą są przepisy dotyczące JPK CIT. Stanowią one kontynuację wcześniejszych zmian dotyczących samego JPK jako instrumentu pozwalającego uporządkować i kontrolować kwestie związane z VAT. W ślad za wprowadzonym i funkcjonującym już od 2016 roku (2017 dla małych i średnich firm) JPK VAT, przyszła pora na wdrożenie kolejnego narzędzia ułatwiającego monitorowanie, analizowanie i wykrywanie nieprawidłowości w rozliczeniach podatkowych dot. podatku dochodowego - JPK CIT. Narzędzie to pozwoli na pełen monitoring wszystkich operacji podatkowych dokonywanych przez firmy w czasie rzeczywistym, a tym samym na błyskawiczne reakcje na wszelkie sygnały o nieprawidłowościach. 

– Intensyfikacja cyfryzacji systemu podatkowego z pewnością wpływa i zmienia obowiązki spoczywające na przedsiębiorcach. Od 1 stycznia 2025 roku najwięksi podatnicy CIT (przychód powyżej 50 mln EUR) będą zobowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych wyłącznie w formie elektronicznej i corocznego przesyłania struktury JPK-CIT do organów podatkowych. Wprowadzenie w życie dodatkowego obowiązku oznacza konieczność podjęcia zmian w sposobie księgowania. Będzie wiązało się to z dodaniem nowych pól w systemach, które pozwolą na przygotowanie mapowania kont na plan kont wskazanych w jednym z 7 słowników – zauważa Janta-Lipińska. Nowe rozporządzenie określa także zakres dodatkowych danych, które podatnicy będą musieli wykazywać w prowadzonych księgach. Rozliczenia podatników staną się tym samym przedmiotem regularnego monitorowania przez organy podatkowe.

JPK CIT to nazwa ogólnie odnosząca się do dwóch oddzielnych schematów danych xml tj.: JPK_KR_PD oraz JPK_ST_KR, i dotyczy wszystkich podatników CIT. Natomiast resort Finansów przewidział trzy terminy zróżnicowane ze względu na wysokość przychodów i status czynnego podatnika VAT. 

  1. za 2025 rok (wysyłka w 2026 roku) – w przypadku podatników CIT, których przychody przekraczają 50 mln EUR,
  2. za 2026 rok (wysyłka w 2027 roku) – w przypadku pozostałych podatników CIT, którzy zobowiązani są do przesyłania pliku JPK_VAT,
  3. za 2027 rok (wysyłka w 2028 roku) – w przypadku pozostałych podatników CIT.

Na nowe przepisy powinny zwracać uwagę szczególnie nowe firmy, które niejako zawsze są pod wzmożoną obserwacją, ale też duże korporacje i grupy kapitałowe czy firmy wykazujące straty lub nadpłaty/kwoty do zwrotu (zwłaszcza w przyspieszonym trybie). 

W przypadku nowych firm, ale nie tylko, nieoceniona jest na pewno rola audytu otwarcia. Raport otwarcia opracowany przez eksperta pozwala na ocenę stanu faktycznego działalności wycelowanej na zidentyfikowanie potencjalnych obszarów nadużyć, niegospodarności i nieprawidłowości. Daje możliwość zebrania szczegółowych informacji na temat działalności w istotnych obszarach funkcjonowania i wdrożenia działań naprawczych. Taki, nawet jednorazowy przegląd procesów i ukierunkowanie działań finansowych, może być nieocenioną pomocą dla firmy, bez ponoszenia stałych kosztów miesięcznych.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

oprac. Kinga Olszacka
rozwiń więcej
Księgowość
Jeden miesiąc bez składek ZUS. Nie dostałeś na grudzień - możesz mieć ulgę w styczniu 2025 r.
10 gru 2024

Jak informuje Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS, w listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli ponad 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Każdy uprawniony przedsiębiorca, który chciał skorzystać z tej formy wsparcia w grudniu tego roku, miał czas na złożenie wniosku do końca listopada. Przedsiębiorcy, którzy otrzymają ulgę, jeszcze w grudniu zostaną o tym poinformowani na profilu płatnika w PUE ZUS (eZUS). W razie odmowy otrzymają tam decyzję administracyjną. Ale nawet w przypadku odmowy tej ulgi w grudniu, mogą starać się o tzw. wakacje składkowe już na styczeń 2025 r.

Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.?
11 gru 2024

W 2025 roku wejdą w życie ważne reformy, które mogą wiązać się z koniecznością wprowadzenia istotnych zmian organizacyjnych, zebrania dodatkowych danych oraz dostosowania systemów finansowo-księgowych. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy? Wyjaśnia Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym.

Jawność płac oznacza podawanie wysokości pensji w ogłoszeniach o pracę, a także informowanie pracowników o średnich płacach dla danej grupy etatowców w firmie
11 gru 2024

Posłowie chcą wprowadzić jawność płac do Kodeksu pracy. W Sejmie złożyli obywatelski projekt, który przewiduje m.in. podawanie wysokości pensji w ogłoszeniach o pracę, a także informowanie pracowników o średnich płacach dla danej grupy etatowców w firmie.

VAT 2025: Nowe zasady rozliczania kaucji będą dotyczyły opakowań na napoje niezwrócone w ramach systemu kaucyjnego
11 gru 2024

System kaucyjny na opakowania na napoje zacznie działać 1 października 2025 r. Na jakich zasadach będzie rozliczany VAT od kaucji? Kiedy podatek VAT będzie wpłacany do urzędu skarbowego?

Świąteczne prezenty dla pracowników – rozliczenie podatkowe. Koszty, VAT, PIT
10 gru 2024

Okres poprzedzający Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok to czas, w którym wiele firm obdarowuje swoich pracowników prezentami. Oprócz budowania pozytywnego wizerunku firmy takie gesty wzmacniają relacje i motywują pracowników. Jednak nawet drobne upominki mogą wywoływać konsekwencje podatkowe zarówno dla przedsiębiorcy, jak i dla obdarowanych. Jak zatem rozliczyć prezenty dla pracowników na święta, by uniknąć niepotrzebnych komplikacji?

Wakacje składkowe 2025 r.: kiedy informacja, a kiedy decyzja?
10 gru 2024

Wakacje składkowe 2025 r.: kiedy informacja, a kiedy decyzja? Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował we wtorkowym komunikacie, że w grudniu przedsiębiorcy złożyli już ponad 46,9 tys. wniosków na styczeń 2025 r.

Faktura korygująca: jak długo można ją wystawić. Kiedy mija 5-letnie przedawnienie?
09 gru 2024

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Kasa fiskalna w działalności nierejestrowanej. Ulga na zakup kasy: warunki i zasady zwrotu pieniędzy
09 gru 2024

Osoba prowadząca działalność nierejestrowaną podlega takim samym regułom rozliczania VAT jak każdy inny podatnik. Dlatego może być zobowiązana do ewidencjonowania sprzedaży na kasie, nawet jeśli działalność nierejestrowana korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT, to powinna nabyć kasę i rozpocząć ewidencjonowanie w określonych przepisami terminach. Jeśli dochowa wszystkich wymienionych w przepisach warunków, będzie mogła skorzystać z ulgi na zakup kasy online.

Brak NIP na paragonie fiskalnym. Czy można to uzupełnić i wystawić nabywcy fakturę do paragonu?
09 gru 2024

Podatnik omyłkowo zaewidencjonował sprzedaż na kasie fiskalnej i wydał nabywcy paragon bez numeru NIP. Czy sprzedawca jest uprawniony zaewidencjonować tę pomyłkę w rejestrze korekt? Czy będzie mógł wystawić fakturę VAT z numerem NIP kontrahenta? 

pokaż więcej
Proszę czekać...