REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy koszty zaniechanej inwestycji będą kosztem podatkowym

Sławomir Liżewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka dokonała modernizacji i adaptacji niektórych części budynku stanowiącego środek trwały. Wartość tych nakładów zwiększyła wartość początkową budynku. Jednak oprócz tej inwestycji przygotowywana była również dokumentacja dotycząca planowanej gruntownej modernizacji obiektu. Niestety, modernizacja ta nie została rozpoczęta, ponieważ budynek postanowiliśmy sprzedać. W 2007 r. budynek został sprzedany, ale bez zgromadzonej dokumentacji. Jak potraktować poniesione wydatki na te inwestycje?

RADA

Autopromocja

W tym przypadku do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki związane ze sprzedanym budynkiem. Natomiast wydatki dotyczące zgromadzonej dokumentacji budowlanej należy potraktować jako koszty zaniechanej inwestycji, które nie stanowią kosztów podatkowych.

UZASADNIENIE

Inwestycje to środki trwałe w budowie określone w przepisach ustawy o rachunkowości. Są to więc zaliczone do aktywów środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego.

Do kosztów uzyskania przychodów nie zaliczamy kosztów inwestycyjnych, czyli m.in. wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części. Jak wiadomo, kosztem podatkowym będą w tym przypadku odpisy amortyzacyjne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast wydatki inwestycyjne, zaktualizowane i pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, będą kosztem podatkowym w przypadku odpłatnego zbycia tych składników majątku, bez względu na to, kiedy zostały poniesione.

Trzeba jednak pamiętać, że kosztów uzyskania przychodów nie stanowią koszty zaniechanych inwestycji (art. 16 ust. 1 pkt 41 updop).

Oznacza to, że podstawowym kryterium pozwalającym na rozliczenie podatkowe poniesionych wydatków będzie oddanie inwestycji do używania. Zaniechanie inwestycji będzie przerwaniem procesu budowy, montażu lub ulepszenia składnika majątku, który w konsekwencji nie będzie mógł zostać uznany za środek trwały podlegający amortyzacji. Przypomnijmy, że środek trwały powinien być przede wszystkim kompletny, zdatny do użytku i przekazany do używania.

PRZYKŁAD

Spółka rozpoczęła inwestycję w dzierżawionej nieruchomości, polegającą na modernizacji wykorzystywanych przez siebie budynków. Ze względu na trudną sytuację finansową wstrzymano prace. Następnie, za zgodą właściciela nieruchomości, poddzierżawiono odpłatnie budynki z rozpoczętymi robotami. Dzierżawca nie zgodził się na odkupienie poniesionych przez spółkę nakładów, a jedynie na kontynuację prac. W związku z tym w ewidencjach księgowych spółki wydatki te figurują jako „środki trwałe w budowie”.

W tej sytuacji spółka nie może amortyzować poniesionych nakładów jako inwestycji w obcych środkach trwałych, ponieważ nie została ona przekazana do używania. Natomiast w razie zaprzestania ponoszenia nakładów i jednocześnie nieoddania do używania na potrzeby prowadzonej działalności wydatki te, jako koszty zaniechanej inwestycji, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Nie zawsze jednak poniesione wydatki inwestycyjne należy potraktować jako inwestycje zaniechane niestanowiące kosztów podatkowych.

PRZYKŁAD

Spółka będąca deweloperem poniosła koszty związane z poszukiwaniem odpowiednich działek pod inwestycje, tzn. sprawdzenie, czy odpowiadają potrzebom firmy. W odniesieniu do niektórych działek stwierdzono ich nieprzydatność.

W tym przypadku wydatków na wyszukiwanie działek i ocenę ich przydatności nie można traktować jako wydatków na inwestycje, ponieważ nie nastąpiła jeszcze budowa, montaż ani ulepszenie środka trwałego. W związku z tym poniesione wydatki nie stanowią kosztów zaniechanych inwestycji i stanowią koszty podatkowe. Zostały bowiem poniesione w celu uzyskania przychodu (porównaj: postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 2 kwietnia 2007 r., sygn. 1472/ROP1/423-54/07/AP).

Z przytoczonych wcześniej przepisów wynika, że koszty zaniechanej inwestycji nie są, co prawda, kosztami uzyskania przychodów, ale będą stanowiły takie koszty w przypadku sprzedaży tej inwestycji. W momencie sprzedaży zaniechana inwestycja zmienia bowiem swój przedmiotowy charakter, a sama sprzedaż powoduje powstanie przychodu. W takiej sytuacji wystąpi więc związek między tym przychodem a poniesionymi nakładami zaniechanej inwestycji. Mamy tu do czynienia z kosztami uzyskania przychodów, czyli wydatkami poniesionymi w celu osiągnięcia przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

PRZYKŁAD

Spółka ponosiła nakłady inwestycyjne związane z budową nowej linii technologicznej. Inwestycja ta nie została jednak zakończona i oddana do użytku. Wydatki te nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. W związku z prowadzonym postępowaniem upadłościowym spółka dokonała sprzedaży inwestycji. W tej sytuacji spółka prawidłowo zaliczyła do kosztów podatkowych poniesione nakłady w momencie sprzedaży inwestycji.

Warto też zwrócić uwagę na inny przypadek. Jak wspomniano wcześniej, inwestycje dla celów podatku dochodowego dotyczą środków trwałych w budowie. Oznacza to, że wydatki związane np. z przygotowaniem do używania wartości niematerialnych i prawnych, które następnie nie zostaną przekazane do używania, nie będą stanowiły kosztów zaniechanych inwestycji, ponieważ nie dotyczą inwestycji w myśl updop.

Stanowisko takie potwierdzają też organy podatkowe. W postanowieniu Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z 22 września 2006 r., sygn. ZD/4061-157/06, czytamy:

skoro nabyte licencje systemu informatycznego, zarówno na podstawie art. 16b ust. 1 pkt 5 [updop], jak i art. 3 ust. 1 pkt 14 lit. a) ustawy o rachunkowości (...) mogą stanowić wartości niematerialne i prawne, to nie mogą być jednocześnie środkami trwałymi. Oznacza to, że w przedmiotowej sprawie nie zachodzi okoliczność, o której stanowi art. 16 ust. 1 pkt 41 [updop] i przepis ten nie może być podstawą do stwierdzenia, że w przypadku niewdrożenia nabytego przez Spółkę systemu informatycznego SAP doszło do zaniechania inwestycji, o której mowa w tej regulacji.

• art. 4a pkt 1, art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b), art. 16 ust. 1 pkt 41 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 3 ust. 1 pkt 14 lit. a) i pkt 16 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Sławomir Liżewski

konsultant podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA