REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy dokonać korekty przychodu po udzieleniu skonta

Marcin Gawlik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2006 r. spółka dokonała sprzedaży budynku magazynowo-biurowego za kwotę 2 mln zł. Płatność została rozłożona na 4 raty. Pierwsza rata została zapłacona jeszcze w 2006 r. (wtedy też wydano budynek nabywcy), zaś pozostałe miały być płatne w kolejnych półrocznych terminach. Zgodnie z przepisami spółka zaliczyła całą kwotę jako przychód należny z działalności gospodarczej do roku 2006 i odprowadziła należny podatek.

Jednocześnie umowa sprzedaży zawierała postanowienie, że zapłata raty w terminie właściwym dla raty wcześniejszej będzie skutkować uzyskaniem przez nabywcę skonta. Rata płacona przedterminowo zostanie pomniejszona o 5%. Sytuacja taka wystąpiła z końcem 2007 r., ponieważ nabywca wpłacił dwie raty jednocześnie. Od czasu sprzedaży przychód jest bardzo niski, ponieważ spółka niemal nie prowadzi działalności operacyjnej. Kiedy spółka powinna pomniejszyć swój przychód? Czy należy skorygować fakturę VAT wystawioną przy sprzedaży?

Autopromocja

RADA

Niestety, przepisy podatkowe nie dają jasnej odpowiedzi dotyczącej właściwego postępowania w przedstawionej sprawie. Nie ma obowiązku „cofania” się z korektą do 2006 r. Spółka może zatem pomniejszyć swój przychód za 2007 r. i taki sposób postępowania jest najbezpieczniejszy podatkowo. Spółka może także zmniejszyć przychody roku 2006, a następnie zwrócić się do naczelnika właściwego urzędu skarbowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty. Niestety, w tej sprawie występują sprzeczne stanowiska organów podatkowych. Szczegóły - w uzasadnieniu. Spółka powinna wystawić nabywcy fakturę korygującą.

UZASADNIENIE

Spółka słusznie zakwalifikowała w całości opisany przychód jako przychód roku 2006, nawet pomimo faktu, że fizycznie w 2006 r. otrzymała zaledwie część ceny sprzedaży. Bez wątpienia bowiem jest to przychód należny, chociaż jeszcze nieotrzymany, nie zaś zaliczki na poczet towarów, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przychodami związanymi z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągniętymi w roku podatkowym, są należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 3 updop). Użyte w przepisie terminy „bonifikata” i „skonto” nie zostały zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Dlatego należy posłużyć się rozumieniem doktrynalnym oraz definicją słownikową (Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN 2003). Zgodnie z tą definicją bonifikata jest zniżką od ustalonej ceny towaru. Skonto to zniżka ceny towaru, objętego sprzedażą kredytową albo ratalną, udzielona nabywcy. Kwota skonta jest więc swoistą zachętą do dokonania przez kupującego wcześniejszej zapłaty i jednoczenie niejako rekompensuje mu ten fakt.

WAŻNE!

Skonto jest rodzajem obniżenia ceny stosowanym w przypadkach, kiedy zapłata za towar lub usługę dokonywana jest w terminie wcześniejszym, niż wynika to z treści umowy sprzedaży.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w żaden sposób nie precyzuje, w jakim momencie czasowym należy dokonać pomniejszenia przychodu o udzielone bonifikaty i skonta. W szczególności zaś, czy pomniejszają one przychód należny okresu, w którym zostały faktycznie udzielone, czy też może okresu, w którym powstał przychód z transakcji, z której bonifikaty i skonta wynikają.

Pisma organów podatkowych są w tej kwestii podzielone. W piśmie z 28 kwietnia 2006 r., nr ZD/406-44/2/CIT/06, Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu stwierdził:

Organ podatkowy zwraca uwagę na fakt, iż udzielone skonto obniża przychód uzyskany z konkretnej transakcji (stanowisko w tym zakresie zajęto w postanowieniu nr ZD/406-44/1/CIT/06). Z uwagi na powyższe uzasadnionym jest uwzględnienie jego skutków w dacie, w której Spółka uznała przychód z danej faktury za należny, zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Innymi słowy, Spółka winna w momencie realizacji rabatu pomniejszyć o kwotę rabatu przychody tego okresu, za który został on zrealizowany, tzn. za który zrealizowano pierwotny, nieumniejszony o skonto, przychód.

Jednak ten sam Naczelnik zmienił zdanie i w postanowieniu z 6 lipca 2007 r., nr ZD/4061-88/07, stwierdził inaczej (stanowisko takie prezentuje także większość organów podatkowych):

Wobec powyższego należy posłużyć się literalną wykładnią analizowanego przepisu, która w opinii tutejszego organu podatkowego prowadzi do wniosku, że przychód podatkowy (należny) powstały w danym okresie rozliczeniowym należy pomniejszyć o wszelkie udzielone w tym okresie rozliczeniowym bonifikaty, skonta, czy też o wartość zwróconych towarów, również w sytuacji gdy przedmiotowe upusty dotyczą sprzedaży z wcześniejszych okresów rozliczeniowych. Dla powyższego - zdaniem organu podatkowego - nie ma znaczenia, czy upusty udzielane są w roku podatkowym, w którym nastąpiła sprzedaż, czy w następujących po tym roku podatkowym latach. Innymi słowy, bonifikaty (w rozumieniu art. 12 ust. 3 ustawy podatkowej) udzielone w danym roku podatkowym powinny być ujęte jako zmniejszające przychody tego roku podatkowego, w którym zostały udzielone, pomimo że dotyczą dostaw zrealizowanych (przychodów osiągniętych) w poprzednim roku podatkowym. Spółka zatem ma prawo w momencie realizacji/udzielenia bonifikaty - na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy podatkowej - pomniejszyć o kwotę rabatu przychody tego okresu, w którym bonifikata została udzielona. Taka sama sytuacja dotyczy w mniemaniu organu podatkowego przypadku zwiększenia cen.

Za słusznością powyższego stanowiska przemawia nie tylko literalna wykładnia przepisu art. 12 ust. 3 ustawy podatkowej, ale również analiza przepisu art. 81 ustawy - Ordynacja podatkowa. Wskazać bowiem należy, że zgodnie ze stanowiskiem doktryny korekta deklaracji, o której mowa w przepisie art. 81 Ordynacji podatkowej, ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim sporządzaniu deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym - poprawnym już wypełnieniu jej formularza.

Przedstawione stanowisko władz podatkowych jest korzystne dla podatników. Nie muszą oni dokonywać korekty przychodów i rozliczenia rocznego. Jednak w sytuacji Czytelnika takie rozwiązanie może być niekorzystne i warto skorygować rozliczenie roczne za 2006 r. Wynika to z faktu, że obecne przychody spółki są nieduże i pomniejszenie ich o duże kwoty, np. przy dużych kosztach, zwiększy tylko stratę. Jej rozliczenie może być zaś rozciągnięte w czasie, jeśli strata będzie się utrzymywała do końca roku. Dlatego w tym przypadku korzystniejsze może okazać się skorygowanie 2006 r. Takie postępowanie również nie powinno być uznane za błędne przez organy skarbowe. Wykładnia gramatyczna wcale nie prowadzi do wniosków przedstawionych przez Naczelnika (w istocie nie daje żadnej jednoznacznej odpowiedzi). Rozumowanie to pomija również zupełnie fakt ewentualnej niemożności dokonania pomniejszenia bieżącego przychodu. Może on przecież być niedostatecznie wysoki lub nawet w ogóle nie wystąpić, i to nawet w dłuższym okresie. Należy zwrócić uwagę na fakt, że w opisanym zapytaniu spółka zapłaciła już podatek od kwot, których fizycznie jeszcze w ogóle nie otrzymała. Za słuszne należy uznać umożliwienie skompensowania/odzyskania przez podatnika nadpłaconego podatku w taki sposób, w jaki jest to dla niego najkorzystniejsze.

Spółka może więc pomniejszyć przychody 2006 r., a następnie zwrócić się do naczelnika właściwego urzędu skarbowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty. Dodać należy, że postępowanie takie nie niesie żadnych negatywnych konsekwencji dla spółki poza możliwością odmowy stwierdzenia nadpłaty. Od decyzji takiej spółka będzie się jednak mogła (i powinna) zawsze odwołać.

PRZYKŁAD

ALFALEAS dokonała w 2006 r. sprzedaży ratalnej taboru kolejowego za kwotę 5 mln zł. Płatność rozłożono na 5 rocznych rat po 1 mln, z zastrzeżeniem udzielenia skonta w wysokości 3% za wpłatę raty w terminie właściwym dla raty wcześniejszej. W czerwcu 2007 r. nabywca dokonał jednoczesnej zapłaty dwóch rat, tj. kwoty 1 970 000 zł (1 mln zł rata należna + 970 000 zł rata zapłacona przedterminowo).

W związku z tym, że w 2007 r. uwzględnienie skonta spowodowałoby tylko powiększenie straty, ALFALEAS dokonała korekty zeznania CIT-8 za 2006 r., pomniejszając przychód (i zarazem w tym przypadku dochód) o kwotę 30 000 zł, oraz zwróciła się z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w pdop w kwocie 5700 zł (30 000 zł × 19%).

Skutki w VAT

Na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Spółka będzie mogła uwzględnić fakturę w deklaracji za miesiąc otrzymania potwierdzenia odbioru faktury. Warto dodać, że Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 11 grudnia 2007 r. (sygn. akt U 6/06; opubl. w Mk nr 2/2008) uznał za niezgodny z Konstytucją przepis określający wymóg posiadania przez podatnika - sprzedawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez podatnika - nabywcę. Kwestionowany przepis straci moc obowiązującą z upływem 12 miesięcy od dnia publikacji wyroku w Dzienniku Ustaw. Przy niewielkich obrotach może to spowodować wykazanie VAT należnego w takiej deklaracji w wartości ujemnej. Taka sytuacja jest jednak dopuszczalna - w szczególności system ewidencyjny urzędów skarbowych POLTAX pozwala na ewidencjonowanie przy deklaracjach VAT-7 kwot ujemnych.

• art. 12 ust. 3 i 3a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 235, poz. 1735

• art. 72 i 81 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1378

Marcin Gawlik

konsultant podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

REKLAMA