REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak traktować podatkowo odsetki od kredytu przeznaczonego na zakup akcji

Ewa Leszczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka zainwestowała i zakupiła akcje innej spółki. Na sfinansowanie inwestycji zaciągnęliśmy kredyt. W jakim momencie odsetki od tego kredytu można zaliczyć do kosztów? Czy w momencie ich zapłaty lub kapitalizacji, czy też dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji?

RADA

Autopromocja

Odsetki od kredytu na zakup akcji można zaliczyć do kosztów spółki w momencie ich faktycznej zapłaty lub kapitalizacji (art. 16 ust. 1 pkt 10 lit. a) updop).

UZASADNIENIE

Problem spółki wynika z wątpliwości przy interpretacji art. 16 ust. 1 pkt 8 updop. Na jego podstawie kosztów podatkowych nie stanowią wydatki na objęcie lub nabycie udziałów albo akcji w spółce oraz innych papierów wartościowych. Wydatki takie są jednak kosztem z odpłatnego zbycia tych udziałów, akcji oraz innych papierów wartościowych. Interpretując określenie „wydatki na nabycie”, należy uznać, że do kosztów (ale dopiero z chwilą sprzedaży udziałów lub akcji) są zaliczane wszelkie koszty bezpośrednio związane z nabyciem udziałów lub akcji, bez których poniesienia nie byłoby możliwe skuteczne nabycie udziałów lub akcji. Do przykładowych kosztów warunkujących nabycie udziałów lub akcji należy zaliczyć zapłaconą cenę udziałów lub akcji oraz inne koszty bezpośrednio związane z tym zakupem, np. opłaty notarialne, prowizje biura maklerskiego itp.

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kosztów podatkowych nie stanowią wydatki na objęcie lub nabycie udziałów albo akcji w spółce oraz innych papierów wartościowych.

Koszty zaciągniętego przez spółkę kredytu na zakup akcji, np. w postaci odsetek (ale również prowizji, a przy pożyczce dewizowej także różnic kursowych), nie są jednak bezpośrednimi wydatkami na nabycie akcji, ale zapłatą za kredyt.

Kosztem uzyskania przychodu mogą być skapitalizowane odsetki od pożyczki (art. 16 ust. 1 pkt 10 lit. a) updop). Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 11 updop do kosztów nie zalicza się zaś naliczonych, lecz niezapłaconych odsetek od pożyczki. Odsetki stanowią więc koszt uzyskania przychodu, jeżeli zostaną faktycznie zapłacone lub skapitalizowane. Oczywiście, by stanowić koszty, odsetki muszą być poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów (art. 15 ust. 1 updop).

Reasumując, odsetki od kredytu na zakup akcji będą stanowiły dla spółki koszt uzyskania przychodu w dacie ich zapłaty lub kapitalizacji.

Powyższe stanowisko potwierdzają również pisma organów podatkowych. Na przykład w piśmie Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z 21 września 2007 r., sygn. 1473/986/KDO/423/81/07/BC, czytamy:

Zgodnie ze stanowiskiem przedstawionym w piśmie Ministra Finansów z 7 sierpnia 2002 r. istotne jest bowiem rozdzielenie pojęć - wydatków na nabycie (objęcie) udziałów (akcji) od źródeł finansowania tego rodzaju wydatków. Użycie przez ustawodawcę w art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowania „wydatki na nabycie” oznacza, że do kosztów uzyskania przychodów - ale dopiero z chwilą sprzedaży udziałów (akcji), zalicza się wszelkie koszty bezpośrednio warunkujące nabycie tych udziałów (akcji), bez których poniesienia nie byłoby możliwe skuteczne nabycie udziałów lub akcji. Typowymi kosztami warunkującymi nabycie udziałów (akcji) są niewątpliwie zapłacona cena udziałów (akcji) oraz inne koszty bezpośrednio związane z tym zakupem. Jednak odsetki od pożyczek i kredytów zaciągniętych w celu zakupienia akcji związane są ze źródłem finansowania, a zatem nie są wydatkami na nabycie udziałów (akcji). Odsetki od takich pożyczek i kredytów nie stanowią wydatków na nabycie (objęcie) udziałów (akcji). Ponieważ te odsetki niewątpliwie pozostają w związku z przychodami podatnika, a zatem stanowią koszt uzyskania przychodu w momencie ich zapłaty (kapitalizacji).

Takie samo stanowisko organy podatkowe zajęły np. w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 11 sierpnia 2008 r., sygn. ILPB3/423-289/08-2/HS, oraz Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 13 września 2007 r., sygn. 1472/ROP1/423-294/07/AK.

• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 8, art. 16 ust. 1 pkt 10 lit. a) i pkt 11 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Ewa Leszczyńska

ekspert w zakresie podatków

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA