REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niskie zainteresowanie ulgami w CIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Niskie zainteresowanie ulgami w CIT
Niskie zainteresowanie ulgami w CIT
Patryk Koch
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Niezmiennie wśród podatników CIT pojawiają się wątpliwości w zakresie stosowania ulg podatkowych. Jest to po części spowodowane niejasnymi przepisami, co przekłada się na niskie zainteresowanie ulgami podatkowymi w CIT. W 2022 r. z ulgi na ekspansję skorzystało tylko 224 podatników CIT, z ulgi na robotyzację 154 podatników, w przypadku ulgi IP Box było to tylko 181 podatników. W przypadku ulgi  badawczo-rozwojowej statystyki te wyglądały lepiej i w 2022 r. z tej ulgi skorzystało ponad 2400 podatników. 

Niejasne przepisy 

REKLAMA

Krótki okres obowiązywania oraz limity odliczeń w przypadku niektórych ulg nie zachęcają podatników do skorzystania z nich. Dodatkowo, organy podatkowe wydają sprzeczne interpretacje w zakresie przepisów o stosowaniu ulg podatkowych, co powoduje wiele niepewności przy korzystaniu z nich. Rozwiązaniem mogłoby być wydanie objaśnień i interpretacji ogólnych przez Ministerstwo Finansów dotyczących prawidłowego korzystania z dostępnych ulg podatkowych. Zachętą dla podatników do korzystania z ulg podatkowych mogłyby być również wytyczne narzucone Dyrektorowi KIS, według których wydawałby on interpretacje ze sobą spójne.

REKLAMA

Przykładem niejasnego stosowania przepisów dotyczących ulg podatkowych mogą być przepisy dotyczące ulgi na ekspansję, w odniesieniu do których wydany został projekt objaśnień podatkowych. MF w przedmiotowym projekcie ograniczyło stosowanie ulgi do wydatków związanych z uczestnictwem pracowników w targach tj.: biletów lotniczych, zakwaterowania i wyżywienia. Odliczeniu w ramach ulgi zdaniem MF nie będą podlegać natomiast koszty wynagrodzenia tych pracowników. 

Co jednak istotne w interpretacjach wydawanych przed publikacją projektu objaśnień Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgadzał się na odliczenie w ramach ulgi na ekspansję wynagrodzeń pracowników (por. Pismo z dnia 7 czerwca 2023 r. sygn. 0114-KDIP2-1.4010.199.2023.3.KW).

Ułatwienia w rozliczeniu ulgi B+R 

REKLAMA

13 lutego 2024 r. MF wydał korzystną dla podatników interpretację ogólną (nr DD8.8203.1.2021) dotyczącą rozliczania ulgi badawczo-rozwojowej. Przedsiębiorcy będą mogli zaliczyć koszty wynagrodzeń poniesionych z tytułu usprawiedliwionej nieobecności pracownika do kosztów kwalifikowanych w ramach ulgi B+R. 

Obszarem sporów pomiędzy podatnikami a MF było pojęcie „ogólnego czasu pracy” określonego w  art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT i art. 26e ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT. Na ich podstawie koszt wynagrodzenia pracownika może zostać zaliczony do kosztów kwalifikowanych w takim wymiarze, w jakim pracownik pracował nad realizacją działalności badawczo-rozwojowej w stosunku do przepracowanych godzin w danym miesiącu. Nie ma więc jasno sprecyzowanego terminu określającego „ogólny czas pracy”. Organy podatkowe jednak uważały, że ulga nie obejmuje czasu pracownika podczas urlopu czy choroby, pomimo wielu przegranych spraw przed NSA w tym temacie.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wydana interpretacja ogólna umożliwia podatnikom odliczenie wyższych kwot w ramach ulgi B+R. W przypadku podatników, którzy nie uwzględniali tych wydatków, mogą złożyć korekty zeznań i wystąpić o zwrot nadpłaty z lat ubiegłych. 

Ulga na innowacyjnych pracowników

W przypadku, gdy przedsiębiorcy, którzy w roku podatkowym ponieśli stratę lub wysokość ich osiągniętego dochodu nie pozwala na odliczenie kosztów kwalifikowanych w ramach ulgi B+R, od 2023 roku mają możliwość rozliczenia tzw. ulgi na innowacyjnych pracowników, która pozwala na pomniejszenie zaliczek na podatek dochodowy, które są pobierane od dochodów za świadczenia pracy, usług pracownika, który przeznacza co najmniej 50% czasu na prace badawczo rozwojowe. Problematyczne jest odpowiednie udokumentowanie czasu pracy pracownika. W indywidualnych interpretacjach Dyrektor KIS podkreśla, że sposób prowadzenia ewidencji czasu pracy jest kwestią techniczną. To podatnik musi wykazać poprawność zastosowanej metody ewidencji podczas ewentualnej kontroli karno-skarbowej. Kwestia ta rodzi wiele wątpliwości dlatego też, podatnicy nie ubiegają się o tą ulgę z obawy przed błędami w ewidencji, które mogą wynikać z niedoprecyzowanych przepisów.

Problematyczna ulga IP Box

Ulga IP Box określa preferencyjne opodatkowanie dochodów generowanych przez prawa własności intelektualnej. Skorzystanie z ulgi w przypadku branży IT nie stanowi większego problemu, ponieważ dochód powstały ze sprzedaży powstałego produktu (produktu komputerowego) może być w całości zakwalifikowany i opodatkowany stawką 5%. Problem powstaje w momencie próby obliczenia kwalifikowanego IP zawartego w towarach i usługach. Mianowicie dochód z IP należy obliczyć proporcjonalnie  do IP zawartego w cenie sprzedaży danego towaru lub usługi, co do których wytyczne nie zostały określone. Ministerstwo Finansów miało wydać objaśnienia w 2019, jednak do tej pory objaśnienie takie nie zostało wydane. Co skutkuje tym, że wielu przedsiębiorców rezygnuje ze wspomnianej ulgi z obawy przed błędnymi rozliczeniami.

Mnogość ulg dostępnych dla podatników

Polski ustawodawca umożliwia podatnikom skorzystanie z wielu ulg podatkowych. Podatnicy jednak niechętnie decydują się na skorzystanie z ulg, np. ze względu na wspomniane niejasne przepisy czy niepewność co do możliwości skorzystania z ulgi. Wątpliwości w tym obszarze może rozwiać uzyskanie stosownej interpretacji indywidualnej, która potwierdzi prawo podatnika do stosowaniu ulgi.

Jagoda Trela, Managing Partner ID Advisory

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA