REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe - które przepisy wybrać?

RSM Poland – Audit, Tax, Consulting
Dzięki nam z odwagą spojrzysz w biznesową przyszłość
Ceny transferowe 2018/2019 - które przepisy wybrać?
Ceny transferowe 2018/2019 - które przepisy wybrać?

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca, z wprowadzeniem od 1 stycznia 2019 r. całego pakietu nowych regulacji dotyczących tematyki cen transferowych, dał jednocześnie możliwość stosowania ich również w odniesieniu do zakończonego już roku podatkowego 2018. Możliwość taka w przypadku niektórych podmiotów wiązać się może ze znacznym zmniejszeniem obowiązków dokumentacyjnych. Nie wszystkie jednak aspekty wynikające z zastosowania nowych przepisów mogą okazać się korzystne. Dlatego też, przed dokonaniem takiego wyboru należy dokładnie przeanalizować skutki podatkowe zastosowania każdego z możliwych wariantów.

W pierwszej kolejności zwrócić należy uwagę na zmianę wysokości progów, których przekroczenie obliguje do przygotowania dokumentacji. Od 1 stycznia 2019 r. obowiązującymi limitami dla dokumentacji lokalnej są 10 mln PLN netto w odniesieniu do transakcji towarowych i finansowych oraz 2 mln PLN netto dla transakcji usługowych oraz pozostałych. Wcześniej, tj. zgodnie z przepisami obowiązującymi do końca 2018 r., progi transakcyjne wahały się w granicach 50-500 tys. EUR i ustalane były indywidualnie. Ponadto, oprócz kryterium przedmiotowego (wartość transakcji), obowiązywało również kryterium podmiotowe dotyczące wysokości osiągniętych przychodów lub kosztów (2 mln EUR) – od którego w przypadku nowych regulacji nastąpiło całkowite odejście. Również próg dla przygotowania dokumentacji grupowej został zmieniony, tj. z 20 mln EUR (przychody/koszty podmiotu) na 200 mln PLN (skonsolidowane przychody grupy).

Autopromocja

Istotną do rozważenia kwestią jest również obowiązek przygotowania analizy cen transferowych (analizy porównawczej albo analizy zgodności) do każdej dokumentacji lokalnej. Przed nowelizacją, do przygotowania analizy porównawczej bądź opisu zgodności zobowiązane były jedynie podmioty, których przychody lub koszty przekroczyły 10 mln EUR.

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Jednym natomiast z największych udogodnień, jakie wprowadzone zostały od 2019 r., jest zwolnienie z obowiązku dokumentacyjnego dla transakcji realizowanych pomiędzy podmiotami krajowymi. Podmioty, które chciałyby jednak z takiego ułatwienia skorzystać spełnić muszą określone ustawą dodatkowe przesłanki (nie mogą korzystać z określonych zwolnień podatkowych, jak też nie mogą ponosić strat podatkowych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niewątpliwym minusem wyboru nowych przepisów jest dodatkowy obowiązek złożenia oświadczenia o tym, że ceny transferowe ustalone zostały na warunkach rynkowych. W przypadku bowiem stwierdzenia przez organ podatkowy, że ceny nie są ustalone – wbrew oświadczeniu – na poziomie rynkowym, osoby składające takie oświadczenie podlegać będą karze grzywny na podstawie kodeksu karnego skarbowego, sięgającej nawet 21 mln PLN.

Pomimo możliwości wyboru w odniesieniu do transakcji realizowanych w 2018 r. nowych przepisów, niektóre z wprowadzonych nowelizacją regulacji znajdą zastosowanie dopiero w odniesieniu do roku podatkowego 2019 r. Mowa o safe harbours (uproszczone zasady rozliczeń dotyczące usług o niskiej wartości dodanej i pożyczek), nowym formularzu informacji o cenach transferowych (TPR-C i TPR-P) czy też dodatkowym zobowiązaniu podatkowym (nowa instytucja w Ordynacji podatkowej).

Powyższa analiza wskazuje niewątpliwie na trudność w określeniu przepisów obiektywnie bardziej atrakcyjnych. Przyznanie takiego statusu jednemu z reżimów determinuje każdorazowo indywidualna sytuacja danego podmiotu. Przykładowo, dla podatników, którzy realizują wyłącznie transakcje krajowe (i spełniają określone ustawą wymogi) wybór nowego pakietu będzie zdecydowanie bardziej korzystny. Natomiast dla podmiotów realizujących usługowe transakcje międzynarodowe o wartości przekraczającej 2 mln PLN wybór „starych” przepisów wydaje się bardziej uzasadniony.
Dokonując wyboru pakietu regulacyjnego należy również pamiętać o braku możliwości wybiórczego stosowania przepisów dla nas korzystniejszych. Zgodnie bowiem z przepisem przejściowym umożliwiającym wybór nowych regulacji do roku 2018, wybierając dany reżim podatkowy musimy pamiętać, że stosujemy go w odniesieniu do wszystkich transakcji realizowanych z podmiotami powiązanymi. Dlatego też niezbędne jest całościowe spojrzenie i przeanalizowanie wszystkich aspektów różnicujących w jednym i w drugim przypadku obowiązki podatnika, zarówno pod kątem prowadzonej przez niego działalności, jak i wszystkich realizowanych w 2018 r. transakcji.

Wyżej wskazane zagadnienia zaprezentowane zostały poniżej w zbiorczym zestawieniu porównującym oba stany prawne.

CENY TRANSFEROWE 2018:

WYBÓR PAKIETU REGULACYJNEGO

Wprowadzonego 1.01.2019

Obowiązującego do 31.12.2018

Dokumentacja lokalna
(local file)

Obowiązek dokumentacyjny dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość netto przekracza w roku obrotowym:

► 10 mln PLN dla transakcji towarowych i finansowych,

► 2 mln PLN dla transakcji usługowych i pozostałych (niewymienionych powyżej).

Obowiązek dokumentacyjny uzależniony od wartości transakcji i wysokości przychodów lub kosztów podmiotu w poprzednim roku obrotowym.

Wysokość przychodów lub kosztów:

► 2 – 20 mln EUR – próg transakcyjny wynosi 50 tys. EUR (wzrasta o 5 tys. EUR z każdym 1 mln EUR),

► 20 – 100 mln EUR – próg transakcyjny wynosi 140 tys. EUR (wzrasta o 45 tys. EUR z każdymi 10 mln EUR),

► powyżej 100 mln EUR – próg transakcyjny wynosi 500 tys. EUR.

Analiza porównawcza

Element konieczny każdej lokalnej dokumentacji podatkowej.

Obowiązek przygotowania przez podatników, których przychody lub koszty przekroczyły w poprzednim roku podatkowym równowartość 10 mln EUR.

Zwolnienie z obowiązku dokumentacyjnego

Dla transakcji kontrolowanych zawieranych wyłącznie przez polskie podmioty powiązane, które nie poniosły straty podatkowej oraz nie korzystają z określonych zwolnień wyszczególnionych w UPDOP.

Brak odpowiadających regulacji.

Dokumentacja grupowa
(master file)

Obowiązek sporządzenia przez podmioty powiązane konsolidowane metodą pełną lub proporcjonalną, które należą do grupy podmiotów powiązanych, dla której sporządzane jest skonsolidowane sprawozdanie finansowe, której skonsolidowane przychody przekroczyły w poprzednim roku obrotowym kwotę 200 mln PLN lub jej równowartość.

Obowiązek sporządzenia, jeżeli przychody lub koszty podmiotu powiązanego przekroczyły w poprzednim roku obrotowym równowartość 20 mln EUR.

Oświadczenie o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych

Obowiązek złożenia do US wraz z oświadczeniem, że ceny transferowe ustalone są na warunkach rynkowych.

Obowiązek złożenia.

Safe harbours*

-

-

Informacja o cenach transferowych*

Obowiązek złożenia do US sprawozdań CIT/TP lub PIT/TP w odniesieniu do podatników, których przychody lub koszty przekroczą w roku podatkowym równowartość 10 mln EUR.

Obowiązek złożenia do US sprawozdań CIT/TP lub PIT/TP w odniesieniu do podatników, których przychody lub koszty przekroczą w roku podatkowym równowartość 10 mln EUR.

Stawka sankcyjna*

Opodatkowanie stawką sankcyjną w wysokości 50% różnicy między zadeklarowaną przez podatnika wysokością dochodu (straty) a określoną przez organy w wyniku kontroli.

Opodatkowanie stawką sankcyjną w wysokości 50% różnicy między zadeklarowaną przez podatnika wysokością dochodu (straty) a określoną przez organy w wyniku kontroli.

*Zagadnienia, które pomimo wyboru w odniesieniu do roku 2018 r. nowych przepisów, mają zastosowanie w brzmieniu dotychczasowym.

 Anna PAPINA, Tax Consultant w RSM Poland, doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    REKLAMA