REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy o cenach transferowych - analizy porównawcze

Nowe przepisy o cenach transferowych - analizy porównawcze /Fot. Fotolia
Nowe przepisy o cenach transferowych - analizy porównawcze /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Duże kontrowersje wzbudza obowiązek (po przekroczeniu progu przychodów lub kosztów na poziomie 10 000 000 EUR) przygotowywania analiz porównawczych dla poszczególnych transakcji w ramach dokumentacji lokalnej cen transferowych. Czy regulacje prawne w obecnym brzmieniu dają możliwość uniknięcia tego obowiązku – jeżeli tak, to jakie są tego potencjalne konsekwencje.

Obowiązek przygotowania analiz porównawczych

Zgodnie z brzmieniem art. 9a ust. 2b pkt 2) ustawy o CIT obowiązującym od 1 stycznia 2017 roku, podatnicy których przychody lub koszty księgowe przekroczą w 2016 r. wartość 10 000 000 EUR (dotyczy to także wspólników spółek osobowych, które osiągają takie przychody lub koszty księgowe) są zobowiązani do uwzględniania w dokumentacji lokalnych analiz danych porównawczych, na podstawie których ustalono cenę w transakcji z podmiotami powiązanymi.

Autopromocja

Oczywistym zatem jest, iż obowiązek ten nie dotyczy mniejszych podatników (nie przekraczających powyższego progu). W przypadku jednak większych jednostek, i co za tym idzie często znaczącej liczby transakcji wymagających udokumentowania, obowiązek ten stanowi jedno z kluczowych wyzwań. Dlatego coraz częściej spotykamy się z pytaniami o możliwość zastosowania art. 9a ust. 2c ustawy o CIT, który mówi m. in., iż „(…) w przypadku braku danych do przeprowadzenia analizy danych porównawczych, podatnik załącza do dokumentacji podatkowej opis zgodności warunków transakcji oraz innych zdarzeń, ustalonych z podmiotami powiązanymi, z warunkami, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty.”

Opis zamiast analizy?

Przepis ten może sugerować, iż podatnicy zamiast przygotować skomplikowane analizy, mogą ograniczyć się jedynie do opisu argumentów, uzasadniających zgodność warunków danej transakcji z warunkami rynkowymi. Do takiej interpretacji zachęca tym bardziej fakt, iż wielu podatników nie jest w stanie samodzielnie pozyskać danych porównawczych (np. ze względu na brak porównywalnych danych wewnętrznych) i musi opierać się (często przy wsparciu doradców) na zewnętrznych bazach danych lub innych opracowaniach.

Jednak w praktyce, wydaje się, iż takie podejście może stać w sprzeczności z interesem podatnika. Po pierwsze dlatego, iż interpretacja pojęcia „braku danych” może być bardzo szeroka, a co do zasady, podatnik powinien dochować należytej staranności i rzetelności już na etapie planowania transakcji z podmiotem powiązanym, nie mówiąc już o odpowiednim jej udokumentowaniu i uzasadnieniu z perspektywy ekonomicznej – w szczególności w perspektywie obowiązku wynikającego z art. 9a ust. 7 ustawy o CIT, a więc oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji podatkowej. Ewentualne uznanie dokumentacji za niekompletną i/ lub nierzetelną z powodu braku analiz, może skutkować zarówno zastosowaniem stawki sankcyjnej, jak i konsekwencjami z zakresu KKS dla osób odpowiedzialnych za proces zawierania transakcji wewnątrzgrupowych.

Zobacz także: Ceny transferowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie obowiązek przygotowywania analiz to także szansa dla podatników na uzasadnienie z odpowiednim wyprzedzeniem (a nie np. już w trakcie kontroli) założeń, metodologii oraz poziomu wynagrodzenia w transakcjach z podmiotami powiązanymi. Ograniczając się do samego opisu, odbieramy sobie jeden z najważniejszych argumentów w dyskusji z organem skarbowym na temat specyfiki i zasad rozliczeń, co w praktyce może mieć negatywne skutki dla podatnika w toku kontroli.

Ceny transferowe 2017 – jak przygotować się do zmian

Podsumowanie

Podsumowując, obligatoryjne analizy porównawcze to kluczowy element uzasadniający rynkowość transakcji w dokumentacji lokalnej. Dopuszczenie przez Ustawodawcę możliwości zastąpienia jej opisem miało na celu uwzględnienie wyjątkowych sytuacji, dla których w sposób nie budzący wątpliwości znalezienie danych porównawczych nie będzie możliwe. Niemniej, nie dysponując obecnie żadną praktyką stosowania nowych przepisów, nie sposób określić, czy i jakie sytuacje będą umożliwiały zastosowanie tego rozwiązania w sposób nie budzący obaw podatnika oraz wątpliwości kontrolujących. W perspektywie wejścia w życie nowych przepisów, najbardziej rekomendowanym podejściem wydaje się konsekwentnie przygotowanie odpowiednich analiz dla poszczególnych transakcji. 

Autor: Krzysztof Liszka, Manager w Accreo

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017

Autopromocja
Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA