Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe - wypełnianie i składanie formularzy CBC-P i CBC-R

Ceny transferowe - wypełnianie i składanie formularzy CBC-P i CBC-R
Ceny transferowe - wypełnianie i składanie formularzy CBC-P i CBC-R
Ministerstwo Finansów 27 października 2017 r. opublikowało 14 odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące wypełniania i składania formularzy CBC-P oraz CBC-R.

Powiadomienie CBC-P

1.  Kto jest zobowiązany do złożenia powiadomienia CBC-P?

Do złożenia powiadomienia CBC-P jest zobowiązana każda jednostka wchodząca w skład grupy podmiotów, w przypadku gdy jej wyniki są konsolidowane w sprawozdaniu finansowym grupy, a skonsolidowane przychody grupy przekraczają 750 mln EUR rocznie. W takiej sytuacji jednostka powiadamiania, że: 

  • sama jest jednostką dominującą lub jednostką wyznaczoną do przygotowania i złożenia CBC-R dla całej grupy, albo 
  • jest jednostką należącą do grupy zobowiązanej do składania CBC-R i jako taka w swoim powiadomieniu CBC-P wskazuje jednostkę raportującą oraz państwo lub terytorium, w którym zostanie złożony CBC-R.

2, Czy w przypadku gdy jednostka dominująca z grupy nie ma obowiązku składania CBC-R za 2016 r., podmiot krajowy jest zobowiązany do złożenia CBC-P?

W takiej sytuacji podmiot krajowy nie ma obowiązku składania CBC-P za 2016 r., natomiast ma takie prawo i może złożyć CBC-P.

3. Jaki jest termin na złożenie CBC-P?

Jeśli sprawozdawczym rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy, to:

  • CBC-P za 2016 r. należy złożyć do końca października 2017 r.,
  • CBC-P za 2017 r. należy złożyć do końca grudnia 2017 r.,
  • CBC-P za rok 2018 i lata następne należy złożyć go końca grudnia roku, którego powiadomienie dotyczy.

Jeśli sprawozdawczy rok obrotowy jest inny niż rok kalendarzowy, to:

  • CBC-P za rok rozpoczynający się pomiędzy 1.01.2016 a 31.12.2016 należy złożyć w ciągu 10 miesięcy od zakończenia tego roku sprawozdawczego,
  • W kolejnych latach – do końca danego roku sprawozdawczego.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

4. W jakiej formie należy złożyć CBC-P (papierowej czy elektronicznej)?

CBC-P może być złożone zarówno w formie papierowej jak i w formie elektronicznej. Podatnik ma wolność wyboru formy, w której składa CBC-P, natomiast ze względu na istnienie możliwości składania drogą elektroniczną Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z takiej formy.

5. Czy składając CBC-P w formie papierowej należy obowiązkowo korzystać z oficjalnego formularza CBC-P?

W przypadku składania powiadomienia w formie papierowej, podatnik może albo skorzystać z formularza CBC-P albo złożyć powiadomienie na własnym wzorze pisma. 

W przypadku skorzystania z drugiej opcji, należy pamiętać, że powiadomienie powinno zawierać wszystkie informacje wymagane ustawą z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami. Zatem powiadomienie powinno zawierać w szczególności: 

  • dane adresowe i identyfikacyjne jednostki składającej powiadomienie: nazwę, adres i NIP, 
  • dane adresowe i identyfikacyjne jednostki raportującej: nazwę, adres i TIN, 
  • wskazanie roku obrotowego, za który będzie przekazana informacja o grupie podmiotów, 
  • państwo lub terytorium, w którym zostanie przekazana informacja o grupie podmiotów.

Powiadomienie wysyłane w formie papierowej musi być podpisane.

6. Gdzie należy złożyć CBC-P w formie papierowej?

W przypadku gdy podatnik zdecyduje się na złożenie CBC-P w formie papierowej, powiadomienie takie należy skierować pod adres:

Ministerstwo Finansów

Departament Poboru Podatków

ul. Świętokrzyska 12 

00-916 Warszawa

Powiadomienie wysyłane w formie papierowej musi być podpisane.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

7. W jaki sposób należy złożyć CBC-P w formie elektronicznej?

CBC-P w formie elektronicznej może być przekazane jako plik w formacie XML za pośrednictwem systemu e-Deklaracje. 

Na stronie Ministerstwa Finansów znajdują się również pytania i odpowiedzi dotyczące korzystania z systemu e-Deklaracje.

8. Który podmiot należy wskazać w CBC-P za 2016 r. (składanym do końca października 2017 r.) jako jednostkę dominującą, w sytuacji gdy do sierpnia 2017 r. jednostką dominującą był podmiot X, a w wyniku przekształceń w ramach grupy od września 2017 r. jednostką dominującą stał się podmiot Y?

Jeśli przez cały 2016 r. jednostką dominującą był podmiot X (zmiana nastąpiła dopiero w 2017 r.), to podmiot X należy wskazać jako jednostkę dominującą w CBC-P za 2016 r. (składanym do końca października 2017 r.)

9. Czy CBC-P powinna złożyć jednostka wchodzące w skład grupy podmiotów objęta konsolidacją metodą praw własności? Czy analogiczny obowiązek dotyczy jednostek konsolidowanych metodą proporcjonalną?

Jednostki konsolidowane metodą praw własności nie mają obowiązku składania CBC-P. Z kolei jednostki konsolidowane metodą proporcjonalną, które są uwzględniane w raporcie CBC-R będą zobowiązane do złożenia powiadomienia CBC-P.


10. Jaką nazwę spółki należy podać w CBC-P za 2016 r. jeśli na moment złożenia CBC-P w 2017 r. nazwa ta uległa zmianie?

W CBC-P należy wskazać aktualną nazwę spółki na moment złożenia powiadomienia.

11. Jak należy wypełnić CBC-P w sytuacji, gdy jednostka należy do dwóch różnych grup zagranicznych (np. każda ma po 50% udziałów/akcji), które składają sprawozdania skonsolidowane w swoich krajach (np. grupa A w państwie X, a grupa B w państwie Y) i tam też składają odrębne CBC-R za każdą z grup z osobna – który podmiot w takiej sytuacji należy wykazać jako jednostkę raportującą w CBC-P? Czy należy wskazać oba te podmioty? W jaki sposób, skoro formularz CBC-P przewiduje możliwość wpisania tylko jednego podmiotu raportującego?

W pierwszej kolejności należy się upewnić czy spółka jest konsolidowana w obu grupach (lub w jednej z nich) metodą proporcjonalną. W takiej sytuacji w powiadomieniu należy wskazać oba podmioty jako jednostki raportujące. Ze względu na to, że formularz CBC-P nie przewiduje takiej funkcjonalności możliwe są dwie opcje:

  • złożenie powiadomienia w formie papierowej na własnym wzorze ze wskazaniem dwóch jednostek raportujących (najlepiej wraz z wyjaśnieniem dlaczego wskazywane są dwie jednostki raportujące) – zachęcamy do stosowania takiego rozwiązania;
  • złożenie dwóch odrębnych CBC-P ze wskazaniem obu jednostek raportujących (w jednym CBC-P jednostkę raportującą z grupy A, a w drugim CBC-P jednostkę raportującą z grupy B).   

Podmiot objęty konsolidacją metodą praw własności nie będzie natomiast zobowiązana do składania CBC-P w zakresie tej grupy.

12. W formularzu CBC-P polu przeznaczonym na "adres jednostki składającej powiadomienie" (A.2) nie ma możliwości wpisania innego kraju niż Polska. Jednak w przypadku jednostki będącej zakładem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niemającej siedziby/adresu zamieszkania na terytorium RP, "krajem" w adresie nie będzie Polska. W jaki sposób należy zatem wypełnić tę rubrykę w formularzu CBC-P?

W przypadku opisanym poniżej, jeżeli jednostka jest zagranicznym zakładem i nie jest w stanie podać żadnego adresu na terytorium RP, wówczas jest zobowiązana do złożenia powiadomienia w formie papierowej ze wskazaniem adresu zagranicznego.

Aby umożliwić zagranicznym zakładom, nieposiadającym polskiego adresu, przekazanie powiadomienia drogą elektroniczną, planowana jest zmiana formularza, tak aby dopuszczalne było podanie adresu zarówno polskiego jak i zagranicznego.

CBC-R

Pytanie nr 13: 

Czy w CBC-R należy wykazać jednostki wchodzące w skład grupy podmiotów, objęte konsolidacją metodą praw własności? Analogicznie czy należy wykazać jednostki objęte konsolidacją proporcjonalną?

W CBC-R należy wykazać jednostki objęte konsolidacją metodą pełną (ang. full consolidation) oraz jednostki objęte konsolidacją metodą proporcjonalną (ang. pro rata consolidation). W CBC-R nie wskazuje się jednostek objętych konsolidacją metodą praw własności.

14. Jakie są ogólne wytyczne dotyczące wypełniania CBC-R, które ułatwią jego składanie?

OECD opublikowało ogólne wytyczne w zakresie wypełniania CBC-R (wersja z września 2017 r.). Korzystając z ww. wytycznych należy jednak mieć na uwadze przepisy:

  • ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami,
  • dyrektywy Rady UE 2016/881 z dnia 25 maja 2016 r. zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE  w zakresie obowiązkowej automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania.

Powyższe pytania i odpowiedzi mają jedynie charakter informacyjny, a zatem nie stanowią ani interpretacji, ani ogólnych wyjaśnień przepisów prawa podatkowego (objaśnień podatkowych) w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Źródło: Ministerstwo Finansów
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Ordynacja podatkowa - część 1
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść:
    płatnika
    podatnika
    urzędu skarbowego
    budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Praca obywateli Ukrainy w Polsce a opodatkowanie PIT. Co trzeba wiedzieć po pół roku pobytu w Polsce
    Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę miliony (dosłownie) obywateli Ukrainy mniej lub bardziej tymczasowo przeniosło się do Polski, aby szukać schronienia przed wojną. W rezultacie albo rozpoczęli pracę zdalną w Polsce dla swojego pracodawcy z siedzibą na Ukrainie albo po prostu podjęli pracę w Polsce. Wykonują oni swoją pracę z polskiego adresu zamieszkania i to wkrótce zrodzi problem dotyczący opodatkowania dochodów z tej pracy omówiony poniżej.
    Slim VAT 3 - znaczące zmiany w VAT
    Slim VAT 3 trafił do konsultacji publicznych. Jest to kolejny pakiet uproszczeń w rozliczeniach VAT dla przedsiębiorców. Na czym będą polegać proponowane zmiany?
    Remanent likwidacyjny dla celów VAT - jak ustalić wartość towarów
    Podatnik będzie sporządzał spis z natury dla celów VAT przy likwidacji działalności gospodarczej. Na fakturach ze składnikami majątku obecne są również koszty przesyłki. Czy poniesiony koszt przesyłki/transportu należy doliczyć do wartości składnika majątku i rozliczyć od tej kwoty VAT?
    Wypłata czternastej emerytury - jaki termin?
    Pierwsze wypłaty czternastej emerytury rozpoczną się już 25 sierpnia; Nie jest konieczne składanie żadnego wniosku w tym zakresie - poinformowało w czwartek na stronach rządowych Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej.
    Dodatki do ogrzewania i taryfy z rekompensatą - opublikowano założenia ustawy
    W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano 11 sierpnia 2022 r. założenia projektu ustawy "o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw". Ustawa ta ma wprowadzić m.in. jednorazowe dodatki finansowe dla ogrzewających swoje domy paliwem innym niż węgiel. Ustawa ta ma także ograniczyć podwyżki cen ciepła poprzez wprowadzenie taryf z rekompensatą.
    Sprzedaż napojów w restauracji - jakie stawki VAT
    Czy jest możliwość zastosowania stawki 0% VAT do napojów w restauracji? Sprzedaż dotyczy np. soku pomarańczowego, który kupowany jest w hurtowni ze stawką 0%. A co z herbatą z suszu owocowego, smoothie, shake'ami?
    Jak zostać biegłym rewidentem? Czy warto?
    Biegły rewident to osoba będąca ekspertem w dziedzinie finansów, w szczególności w zakresie rachunkowości i audytu finansowego. Z uwagi na zdobyte kompetencje i doświadczenie, a także wszechstronną wiedzę umiejętności biegłego rewidenta są niezwykle pożądane w biznesie. Wysoki prestiż zawodu wiąże się jednak z dużą odpowiedzialnością, a proces zdobywania uprawnień wymaga czasu i poświecenia. Czy rekompensują to zarobki?
    Nadpłata kredytu hipotecznego - czy to się opłaca
    W pierwszym półroczu 2022 roku Polacy nadpłacili prawie 25 miliardów złotych na złotowe kredyty mieszkaniowe. To najpewniej najwyższy wynik w historii. Dzięki nadpłacie kredytu kredytobiorca będzie musiał oddać bankowi mniej odsetek. Ale odpowiedź na pytanie, czy warto nadpłacać kredyt nie jest łatwa. Trzeba porównać oprocentowanie lokat i kredytów w perspektywie kilku, kilkunastu, czy nawet kilkudziesięciu lat - czyli w takim okresie w którym będziemy jeszcze (po nadpłacie) spłacać kredyt hipoteczny. Zatem dopiero po latach można dokładnie obliczyć, czy warto było nadpłacać kredyt.
    Sprzedaż miejsc pod reklamę (udostępnianie powierzchni reklamowych) - kod GTU
    Wydawnictwo sprzedaje miejsce pod reklamę zarówno w czasopismach papierowych, jak i w ich wersjach internetowych. Dodatkowo udostępniamy miejsce na reklamę na naszych budynkach. Czy sprzedaż takich miejsc pod reklamę należy oznaczać kodem GTU_12 jak usługi reklamowe?
    Wielu podatników płaci za wysoki podatek od nieruchomości, choć nie musi
    Podatek od nieruchomości jest nagminne zawyżany. Wynika to z rozbieżności interpretacyjnych co do kwalifikacji danego obiektu jako gruntu, budynku czy budowli, a w przypadku przedsiębiorców istotne jest też, czy nieruchomość służy prowadzeniu działalności gospodarczej. Należne podatnikom nadpłaty sięgają niekiedy nawet kilkuset tysięcy złotych, można je jednak odzyskać.
    Aplikacja e-Paragony Ministerstwa Finansów - do czego służy. Donosy na sprzedawców i planowanie domowego budżetu
    Podatnicy mogą już pobrać na telefon aplikację e-Paragony przygotowaną przez Ministerstwo Finansów. Ale – jak mówią eksperci – to program bardziej do planowania domowego budżetu i zgłaszania nieprawidłowości paragonowych fiskusowi. Podobnie zresztą reklamuje ją sam resort finansów. „To bezpłatna aplikacja, dzięki której możesz zarządzać wydatkami, sprawdzać paragony z kodem QR, a także zgłaszać nieprawidłowości” - czytamy na stronie podatki.gov.pl.
    Waloryzacja umów w zamówieniach publicznych w czasie dużej inflacji - korzyści dla firm i państwa
    Firmy, które przed miesiącami czy latami wygrały przetargi, dziś muszą dokładać do interesu, bo wielu zamawiających nie chce podwyższyć im wynagrodzenia. To efekt chociażby rosnącej inflacji (w lipcu wyniosła 15,5 proc.) czy cen materiałów budowlanych. Teraz przedsiębiorcy dostali w końcu silny argument do ręki. Prokuratoria Generalna RP w opublikowanych właśnie wytycznych przekonuje, że waloryzacja tych kontraktów jest nie tylko dopuszczalna, ale często wręcz niezbędna. Także z perspektywy samych zamawiających czy też – szerzej – interesu publicznego. Prokuratoria Generalna RP zachęca do zmian w kontraktach o zamówienia publiczne, przekonując, że ostateczne koszty upadłości przedsiębiorców może ponieść sama administracja publiczna.
    Finansowanie społecznościowe (crowdfunding) - nowe przepisy od 29 lipca 2022 r.
    Co zmienia w polskim finansowaniu społecznościowym (crowdfundingu) wejście w życie ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych (...)? Co to jest crowdfunding udziałowy? Wyjaśniają eksperci CRIDO.
    VAT 2023: Faktura w walucie obcej - kurs przeliczeniowy dla faktury korygującej
    Od stycznia 2023 roku w ustawie o VAT zostaną uregulowane zasady stosowania kursu przeliczeniowego dla faktur korygujących, w przypadkach gdy pierwotna faktura została wystawiona w walucie obcej. Dotąd kwestia ta nie była objęta regulacją ustawy o VAT, co powodowało wątpliwości podatników przy korektach zmniejszających i zwiększających wartość transakcji. Przyjęte w projekcie nowelizacji ustawy o VAT (pakiet SLIM VAT 3) rozwiązanie stanowić ma uproszczenie dotychczasowej praktyki przyjmowanej w zakresie kursu przeliczenia waluty obcej w fakturach korygujących.
    Mały podatnik VAT 2023 - nowy limit 2 mln euro
    Od 1 stycznia 2023 r. zwiększy się (z 1,2 mln euro do 2 mln euro) limit rocznego obrotu, uprawniającego do posiadania statusu małego podatnika VAT. Zmiana taka wynika z projektu nowelizacji ustawy o VAT zwanej potocznie (SLIM VAT 3), która ma wejść w życie od początku 2023 roku. Projekt ten aktualnie jest poddawany konsultacjom publicznym i uzgodnieniom międzyresortowym. Kim jest mały podatnik VAT? Jakie korzyści daje status małego podatnika VAT? Co to jest metoda kasowa w VAT?
    Odliczenie VAT z faktur sprzed rejestracji
    Podatnik można odliczyć VAT z faktur sprzed rejestracji działalności. Jakie warunki należy spełnić, by odzyskać VAT?
    SLIM VAT 3 od 2023 roku - najważniejsze zmiany
    Co do zasady (z pewnymi wyjątkami) od 1 stycznia 2023 r. wejdzie w życie pakiet zmian w ustawie o VAT określany przez Ministerstwo Finansów "SLIM VAT 3" (Simple Local And Modern VAT). Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i kilku innych ustaw wprowadzającej te zmiany. Projekt ten jest aktualnie w fazie konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych. Jakie zmiany w VAT przewiduje ten projekt?
    Podatek od składki zdrowotnej - wyjaśnienia Ministra Finansów
    Podatnicy opodatkowani podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT) wg skali podatkowej nie mają od 1 stycznia 2022 r. prawa do odliczenia zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne - w przeciwieństwie do składek na ubezpieczenia społeczne. Czy oznacza to podwójne opodatkowanie tego samego dochodu i "podatek od podatku"? Minister Finansów odpowiedział 4 sierpnia 2022 r. Rzecznikowi Praw Obywatelskich na te wątpliwości.
    Outsourcing kadrowo-płacowy – korzyści dla pracodawców, pracowników i działów HR
    Ostatnie miesiące ubiegłego roku oraz początek 2022 r. stanowiły ogromne wyzwanie m.in. dla księgowych oraz działów kadrowo-płacowych. Zmiany i niejasność wprowadzanych aktów prawnych wprowadziły chaos, który bezpośrednio dotknął też pracowników w postaci nieprawidłowo naliczonych wynagrodzeń czy opóźnienia w ich wypłacie. Brak dostępności na rynku specjalistów od kadr i płac zmusił przedsiębiorców do poszukiwania rozwiązań usprawniających obsługę tych procesów.
    Digitalizacja w firmie - jakie korzyści. E-kancelaria
    Digitalizacja w przedsiębiorstwach nie jest procesem nowym. Transformacja cyfrowa w firmach dotyczy coraz większej ilości dokumentów i obejmuje obszary związane z bieżącą pracą. Trend ten uwypuklił się szczególnie w ostatnich dwóch latach, a wpływ na ten stan miała m.in. pandemia. Czy dziś digitalizacja jest nadal na topie? Czy przedsiębiorcy doceniają korzyści płynące z tej zmiany ? Czy są gotowi inicjować kolejne etapy transformacji cyfrowej, by jeszcze mocniej usprawniać pracę swoich firm?
    Rozliczenie używania prywatnych samochodów do celów służbowych - auta elektryczne, hybrydowe i napędzane wodorem
    Wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów prywatnych z napędem elektrycznym, hybrydowym i wodorowym, przewiduje projekt ustawy, który został opublikowany 8 sierpnia 2022 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów. Nowe przepisy mają być przyjęte przez rząd w trzecim kwartale 2022 roku.
    Dochody i wydatki budżetowe 2022/2023. Czy rządowi wystarczy pieniędzy na dodatki drożyźniane?
    Dodatki drożyźniane, które otrzymają obywatele w związku ze wzrostem cen ogrzewania (sam dodatek węglowy – a to dopiero początek – kosztować będzie prawie 12 mld zł.), wymagają radykalnego zwiększenia dochodów budżetu państwa. Rosnące niezadowolenie a przede wszystkim strach przed brakiem ogrzewania i najzwyklejszą biedą wraz z perspektywą podwójnych wyborów (Sejm i Senat oraz samorządu terytorialnego) uzasadniać będzie wypłatę obywatelom dodatkowych świadczeń, których jedynym źródłem jest kasa państwowa. Trzeba ją dodatkowo zasilić, bo inflacyjna premia fiskalna na pewno nie wystarczy – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.
    Spółka rodzinna – problemy związane z przekształceniem
    Przekształcenie jako jedna z transakcji restrukturyzacji spółki, zasadniczo nie wpływa na jej funkcjonowanie, zmieniając jedynie formę prawną prowadzonej działalności. Praktyka pokazuje jednak, że cała procedura może być zdecydowanie bardziej skomplikowana i znacząco wykraczać poza przygotowanie umowy przyszłej spółki, a sam plan przekształcenia uwzględniać szereg innych czynności, nie tylko z zakresu prawa. Dobrze widać to na przykładzie przekształcenia spółki rodzinnej, gdzie dodatkowym wyzwaniem może być udział małoletnich dzieci. Jakie wyzwania stoją przed prawnikami?
    PIT-36, PIT-36L, PIT-39 (i załączniki) za 2022 rok - nowe wzory formularzy podatkowych
    Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory formularzy rocznego zeznania podatkowego PIT-36 (wersja 30), PIT-36S (wersja 30), PIT-36L (wersja 19), PIT-36LS (wersja 19), PIT-39 (wersja 12) i załączników PIT/B (wersja 20), PIT/BR (wersja 6), PIT/IP (wersja 4), PIT/M (wersja 9), PIT/O (wersja 27) oraz PIT/Z (wersja11), które mają dotyczyć rozliczenia dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2022 r. oraz do odliczeń od dochodu (przychodu) i od podatku dokonanych w zeznaniu składanym za 2022 r. Konsultacje podatkowe tych wzorów rozpoczęły się 4 sierpnia 2022 r. i potrwają do 16 sierpnia 2022 r. Po zakończeniu tych konsultacji podatkowych, wzory formularzy, zostaną udostępnione do stosowania (opublikowane) w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Finansów, zgodnie z art. 45b ustawy o PIT, w brzmieniu obwiązującym od 1 stycznia 2022 r. Formularze te nie będą ogłoszone w drodze rozporządzenia Ministra Finansów publikowanego w Dzienniku Ustaw.
    Dodatek na ogrzewanie - wniosek do 30 listopada 2022 roku
    Rząd przyjął założenia do ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw. Ustawa ta ma m.in. zapewnić wsparcie finansowe w postaci jednorazowego dodatku pieniężnego dla posiadaczy niektórych indywidualnych źródeł ciepła wspomoże te gospodarstwa domowe, dla których główne źródło ciepła zasilane jest: pelletem drzewnym, drewnem kawałkowym lub innym rodzajem biomasy albo skroplonym gazem LPG względnie olejem opałowym.