Zmiany w rozliczaniu samochodów osobowych od 2019 r.
REKLAMA
REKLAMA
Istotne zmiany w PIT i CIT od 2019 roku
W dniach 29-30 października br. w Warszawie odbyła się konferencja pt. „Zmiany w podatkach VAT, CIT, PIT i Ordynacji podatkowej w 2018 i 2019 r. oraz odpowiedzialność kadry zarządzającej i służb finansowych”, zorganizowana przez Akademię LTCA. Tematem przewodnim wydarzenia były najnowsze zmiany w podatkach dochodowych (w ustawach o CIT i PIT), które wejdą w życie już od 2019 r.
Jedna z kluczowych dla większości przedsiębiorców zmian, której poświęcono znaczą część pierwszego dnia konferencji, dotyczyła nowych regulacji podatkowych w zakresie zasad rozliczania samochodów osobowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej.
Nowe przepisy wprowadzane ustawą o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, uchwalone zostały przez Sejm w dniu 23 października, następnie przyjęte przez Senat w dniu 26 października br.
Grzegorz Niebudek, adwokat, doradca podatkowy, parter zarządzający LTCA, wskazał, że zmiany prawne w zakresie rozliczania samochodów osobowych, które wejdą w życie na początku 2019 roku, dotyczą niemal każdej firmy, która wykorzystuje samochód w prowadzonej działalności gospodarczej, zmieniają się bowiem zasady rozliczania w stosunku do samochodów stanowiących własność firmy, wziętych w leasing, jak również w zakresie wydatków eksploatacyjnych.
Istota zmian
Zgodnie z nowymi przepisami (art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dalej „ustawy o CIT”) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia samochodu osobowego, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość:
a) 225 000 zł – w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. poz. 317),
b) 150 000 zł – w przypadku pozostałych samochodów osobowych.
Jeżeli chodzi o kwestię ubezpieczenia samochodu, w świetle nowych przepisów (art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o CIT), nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.
Istotna zmiana dotyczy również podmiotów korzystających z leasingu. Od przyszłego roku nie uważa się bowiem za koszty uzyskania przychodów dotyczących danego samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy.
W przypadku samochodu osobowego oddanego do użytkowania na podstawie umowy leasingu operacyjnego, powyższą zasadę stosuje się do tej części opłaty, która stanowi spłatę wartości samochodu osobowego.
Limit obejmuje także podatek od towarów i usług (co wynika z art. 16 ust. 5a ustawy o CIT), który zgodnie z odrębnymi przepisami nie stanowi podatku naliczonego oraz naliczony podatek od towarów i usług, w takiej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług.
Polecamy: Komplet podatki 2019
Ograniczenia pojawiają się również w przypadku sprzedaży samochodu osobowego. Jak przyjął ustawodawca (art. 16 ust. 5i ustawy o CIT), kosztem uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia nabytego uprzednio samochodu osobowego będącego środkiem trwałym są wydatki na jego nabycie, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, w części nieprzekraczającej odpowiednio limitów wynikających z ustawy o CIT (150 000 zł), po zmniejszeniu tych wydatków o sumę odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia tego samochodu zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów.
Eksploatacja samochodu
W przypadku wydatków poniesionych na eksploatację samochodu, Grzegorz Niebudek podkreślił, że zgodnie z zaproponowanym przez ustawodawcę brzmieniem przepisów (art. 16 ust. 1 pkt 49a ustawy o CIT), nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów 25% poniesionych wydatków z tytułu używania samochodu osobowego dla potrzeb działalności gospodarczej, jeżeli podatnik nie prowadzi ewidencji (na potrzeby VAT), potwierdzającej wykorzystanie samochodu osobowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika. Wyjątek od tej zasady stanowią podróże służbowe i jazdy lokalne.
W związku ze zmianami (art. 16 ust. 3b ustawy o CIT) w przypadku gdy opłata, w tym czynsz, z tytułu umowy leasingu operacyjnego, najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze zostały skalkulowane w sposób obejmujący koszty eksploatacji samochodu osobowego, limit 75% stosuje się do tej części opłaty, która obejmuje koszty eksploatacji samochodu osobowego.
Jeżeli fiskus ustali, że podatnik niezgodnie ze stanem faktycznym, nie stosował ograniczenia (limit 75%), limit ten stosuje się od daty rozpoczęcia używania przez podatnika danego samochodu osobowego.
Warto mieć na uwadze, co zaznaczył Grzegorz Niebudek podczas konferencji, że zgodnie z zapisem ustawy, do umów leasingu, najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze dotyczących samochodu osobowego zawartych przed dniem 1 stycznia 2019 r. stosuje się przepisy dotychczasowe, dopiero do umów podpisanych po tej dacie będą miały zastosowanie nowe regulacje, warto więc wykorzystać końcówkę tego roku.
Zobacz: Podatki 2019
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat