REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowy odpis na ZFŚS – czy jest kosztem uzyskania przychodów

Agnieszka Sakowska
Ekspert podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
odpis na ZFŚS; koszty uzyskania przychodów
odpis na ZFŚS; koszty uzyskania przychodów

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy mają wątpliwości, czy zwiększony (np. uchwałą zarządu spółki) odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych za dany rok może stanowić koszt dla celów podatkowych. Okazuje się, że może ale trzeba spełnić kilka warunków.

Kwestię płatności dokonywanych na rzecz Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (dalej jako: "ZFŚS") reguluje art. 16 ust. 1 pkt 9 lit.b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: „ustawa o CIT”).

Autopromocja

Zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu.

W efekcie, kosztem uzyskania przychodów są odpisy i zwiększenia, obciążające zgodnie z przepisami ustawy o ZFŚS koszty działalności pracodawcy, pod warunkiem, że środki pieniężne stanowiące ich równowartość zostaną wpłacone na rachunek ZFŚS.

Czy odpis na zfśs jest kosztem podatkowym?

Zasady dokonywania odpisów na ZFŚS reguluje ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. Nr 43, poz. 163 z późn. zm., dalej jako :"ustawa o ZFŚS").

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W art. 6 ust. 1 ustawy o ZFŚS czytamy, że odpisy i zwiększenia, o których mowa w art. 3-5 i 6a tejże ustawy oraz kwoty wypłaconych świadczeń urlopowych, o których mowa w art. 3 ustawy o ZFŚS obciążają koszty działalności pracodawcy. Stąd też dla celów podatkowych, istotne jest aby odpis na ZFŚS, także ten dodatkowy, został dokonany zgodnie z art. 3-5 i 6a ustawy o ZFŚS.

W kwestii możliwości uznania za koszt uzyskania przychodów podwyższonych odpisów na ZFŚS wypowiedział się m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 23.09. 2009 r., sygn.IPPB3/423-370/09-4/KK. W piśmie tym czytamy co następuje: Zgodnie z postanowieniami art. 4 ust. 1 ustawy o ZFŚS u pracodawców, o których mowa w art. 3 ust. 1 układ zbiorowy pracy może dowolnie kształtować wysokość odpisu na Fundusz; może również postanawiać, że Fundusz nie będzie tworzony. W myśl art. 6 ust. 1 tej ustawy, odpisy i zwiększenia, o których mowa w art. 3-5 i 6a oraz kwoty wypłaconych świadczeń urlopowych, o których mowa w art. 3, obciążają koszty działalności pracodawcy. Przepis ten odnosi się również do odpisów ustalonych na podstawie art. 4 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym u pracodawców, o których mowa w art. 3 ust. 1, układ zbiorowy pracy może dowolnie kształtować wysokość odpisu na Fundusz; może również postanawiać, że Fundusz nie będzie tworzony. Biorąc powyższe pod uwagę organ podatkowy pragnie zauważyć, iż przepis art. 4 ust 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych daje prawo zakładowi pracy objętemu układem zbiorowym pracy do decydowania w jakiej wysokości (wyższej lub niższej od określonej w art. 5 ustawy) i w jaki sposób naliczy on odpis na fundusz. Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika iż, Wnioskodawca zatrudnia więcej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty na dzień 01.01.2009 r. oraz planuje dokonać zmiany układu zbiorowego pracy w zakresie zwiększenia funduszu socjalnego o dodatkowe odpisy. Ustalone w ten sposób odpisy mogą stanowić koszty uzyskania przychodów oczywiście pod warunkiem przekazania równowartości dodatkowego odpisu na rachunek bankowy Funduszu.

W konsekwencji, zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów dodatkowego odpisu nie będzie rodzić ryzyka podatkowego, jeżeli odpis ten zostanie przelany na rachunek  ZFŚS oraz zostanie dokonany na podstawie stosownych wewnątrzzakładowych przepisów prawa pracy (układ zbiorowy, regulamin wynagradzania), przewidujących możliwość jego dokonania zgodnie z ustawą o ZFŚS.

Wymóg dokonywania dodatkowych odpisów w zgodzie z ww. wewnątrzzakładowymi przepisami prawa pracy, określonymi w ustawie o ZFŚS jest szczególnie podkreślany w orzecznictwie organów podatkowych.

Odpisy na ZFŚS w 2012 roku

W interpretacji z 28 kwietnia 2010 r. (nr IBPBI/2/423-226/10/MO), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach analizował stan faktyczny, w którym korporacyjny podatnik na wniosek organizacji związkowych i na podstawie zawartego z nimi porozumienia, podjął uchwałę o dodatkowym zasileniu ZFŚS ze swoich środków obrotowych, przy czym w momencie zasilenia ZFŚS nie istniał w zakładowym układzie zbiorowym zapis o możliwości zwiększenia odpisu.

Na gruncie takiego stanu faktycznego, ww. organ podatkowy orzekł, iż skoro nie istniał zapis o możliwości dokonania zwiększonego odpisu na ZFŚS w układzie zbiorowym pracy, to taki odpis nie stanowi kosztów uzyskania przychodów.

Dla celów podatkowych istotne jest zatem aby na dzień dokonania dodatkowego odpisu na ZFŚS istniały odpowiednie sformułowania w zakładowym układzie zbiorowym pracy bądź regulaminie wynagradzania, stwarzające pracodawcy możliwość dokonania zwiększonych odpisów.

Odpis na ZFŚS stanowi pośrednie koszty uzyskania przychodów, przy czym przyjmuje się, że jego potrącalność w kosztach powinna nastąpić w dacie przekazania odpisu na rachunek ZFŚS (tak też Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w ww. interpretacji z 28.04.2010 r.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    REKLAMA