REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe - kto powinien obawiać się kontroli?

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
ceny transferowe 2012 / 2013 - dokumentacja, kontrola
ceny transferowe 2012 / 2013 - dokumentacja, kontrola
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Opublikowane przez GUS - w pierwszym kwartale 2012 roku - dane, wskazują na istotny udział podmiotów powiązanych (w grupach przedsiębiorstw) w polskiej gospodarce. Bynajmniej nie jest on uzasadniony liczebnością tej grupy podmiotów, która - w świetle prezentowanych danych i przyjętych definicji - stanowiła zaledwie 0,6% ogólnej liczby przedsiębiorstw niefinansowych, a odnotowanymi przez te podmioty wynikami finansowymi oraz zatrudnieniem.

Grupę przedsiębiorstw tworzą przedsiębiorstwa samodzielne pod względem prawnym, jednak wzajemnie od siebie zależne gospodarczo ze względu na istniejące między nimi powiązania w zakresie kontroli i/lub własności. W ramach grupy wyodrębnia się powiązania pomiędzy jednostką dominującą a jednostkami zależnymi. Grupa przedsiębiorstw może powstać zarówno w wyniku ukształtowania się określonych stosunków prawnych, jak i w wyniku wywierania przez jedno przedsiębiorstwo decydującego wpływu na działalność innego, w tym na skutek zawarcia umowy.

Autopromocja

Na podmioty zorganizowane w grupy przypadało bowiem ponad 50% przychodów z całokształtu działalności sektora, a ich udział w zysku brutto sięgnął blisko 40%. Przy tym tworzyły one ponad ¼ miejsc pracy w sektorze przedsiębiorstw niefinansowych.

Przyjęte przez GUS kryteria operacyjne kontroli, warunkującej relację powiązania podmiotów, wprawdzie nie są tożsame z przepisami ustaw podatkowych, niemniej jednak nakreślają skalę problemu cen transferowych w Polsce.

GUS przyjął bowiem następujące kryteria podmiotów powiązanych:

1) jednostka prawna bezpośrednio posiada ponad 50% głosów w innej jednostce prawnej (kontrola bezpośrednia)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) jednostka prawna posiada ponad 50% głosów w innej jednostce prawnej poprzez jednostki zależne (kontrola pośrednia)

3) jednostka prawna obejmuje pełną konsolidacją sprawozdania finansowe innej jednostki prawnej, a żadna inna jednostka prawna nie obejmuje konsolidacją tej samej jednostki (kontrola poprzez pełną konsolidację)

4) jednostka prawna kontroluje inną jednostkę prawną (jedną lub więcej), nawet jeśli posiada mniej niż 50% jej/ich siły głosu (kontrola mniejszościowa), lecz żadna inna jednostka prawna nie posiada większej siły głosów

Przypuszczać można zatem, że pokłosiem publikacji będą wzmożone kontrole ze strony organów podatkowych.

Ceny transferowe - jak określać limity transakcji między podmiotami powiązanymi

Wśród podmiotów, które wzbudzić mogą szczególne zainteresowanie urzędników - wnioskując z danych statystycznych - typować można grupy okrojone pod kontrolą kapitału zagranicznego. Chodzi o część grupy międzynarodowej, zlokalizowanej w jednym kraju, na czele której stoi krajowa jednostka dominująca pośredniego szczebla, będąca jednocześnie zależną od podmiotu zagranicznego.

Te bowiem w 2010 roku odnotowały najniższy - wobec grup krajowych (220,1 mld zł) i grup okrojonych pod kontrolą kapitału krajowego (294,8 mld zł) - poziom przychodów z działalności operacyjnej (137,5 mld zł).

Również zysk brutto, odnotowany w danej grupie podmiotów powiązanych, w tej był najniższy (77,2%), podobnie zresztą jak zysk netto (76,6%).

Grupa krajowa, to grupa składająca się wyłącznie z przedsiębiorstw (zarówno jednostek dominujących, jak i zależnych) mających siedzibę na terenie tego samego kraju.

Grupa okrojona pod kontrolą kapitału krajowego, to część grupy międzynarodowej, dla której jednostką dominującą najwyższego szczebla jest podmiot krajowy, a poza granicami kraju zlokalizowane są tylko jednostki zależne.

Powzięte przypuszczenie zdają się również potwierdzać wskaźniki efektywności, odpowiednio: rentowności aktywów, rentowności kapitału własnego, rentowności sprzedaży oraz rentowności inwestycji, których poziom w grupie okrojonej pod kontrolą kapitału zagranicznego był niższy od przeciętnych dla ogółu grup (tabela poniżej).

Wskaźnik efektywności

Grupy okrojone pod kontrolą kapitału zagranicznego

Przeciętnie

Return on assets

2,4%

4,7%

Return on equity

5,7%

9,6%

Return on sales

3,1%

5,4%

Return on investment

4,4%

7,1%

Przywołane wyżej wielkości bynajmniej nie są wynikiem struktury badanej populacji (1806 grup przedsiębiorstw), ta bowiem objęła 833 (46,1%) grupy krajowe i 973 grupy okrojone, wśród których dominowały te pod kontrolą kapitału zagranicznego (67,6%).

W kontekście powyższego zasadnym będzie przybliżyć specyfikę potencjalnych zagrożonych kontrolą w obszarze cen transferowych. Analizując strukturę zależności, prawdopodobieństwo kontroli wyższe jest względem jednostek dominujących pośredniego szczebla oraz krajowych jednostek od nich zależnych (schemat poniżej).


Weryfikując miejsce siedziby jednostki dominującej najwyższego szczebla w okrojonych grupach pod kontrolą kapitału zagranicznego, najczęściej - w roku 2010 - były to kraje członkowskie UE (81,7%), w tym: Niemcy (17,4%), Niderlandy (10,7%), Francja (8,1%) oraz Luksemburg (7,6%).

Zauważyć przy tym można, że popularny aktualnie wśród podatników nastawionych na optymalizację swoich zobowiązań wobec fiskusa Cypr, skupił 5,8% jednostek.

Wśród jednostek dominujących najwyższego szczebla zlokalizowanych w krajach spoza Unii Europejskiej najwyższy odsetek (8,6%) stanowiły te z siedzibą w Stanach Zjednoczonych.

  Rozpatrywana grupa podmiotów powiązanych dominowała w następujących rodzajach działalności gospodarczej (przyjęto, iż w przypadku zróżnicowania działalności w ramach grupy, właściwy jest ten, który miał największy udział w łącznych przychodach ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów):

- wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną i gorącą wodę (56,8%),

- działalność profesjonalna, naukowa i techniczna (53,5%)  oraz

- dostawa wody, gospodarowanie ściekami i odpadami, rekultywacja (52,0%).

Znaczące zaangażowanie kapitału zagranicznego odnotowano także w obsłudze rynku nieruchomości, gdzie udział grup okrojonych pod kontrolą kapitału zagranicznego wynosił 50,0% ogółu działających w tym obszarze.

W strukturze kapitału podstawowego grup okrojonych pod kontrolą kapitału zagranicznego dominowała własność osób zagranicznych, stanowiąc 90,3% łącznej wartości kapitału podstawowego, 5,0% znajdowało się w posiadaniu osób zagranicznych, a 4,5% należało do krajowych jednostek prywatnych.

Spekulacje, oparte na opublikowanych przez GUS danych, stanowią wyłączenie przypuszczenie. Trudno bowiem przesądzić, czy organy podatkowe zapoznały się z wyniki przedmiotowego badania oraz uwzględnią zawarte w raporcie informacje w procesie typowania podmiotów powiązanych, których objąć winna kontrola z cen transferowych.

Niemniej jednak przyjęty tok rozumowania takie zagrożenie identyfikuje w szczególności wobec podatników wchodzących w skład okrojonych grup pod kontrolą kapitału zagranicznego, charakteryzujących się następującymi atrybutami:

- miejsce siedziby jednostki dominującej najwyższego szczebla mieści się w: Niemczech, Niderlandach, Francji, Luksemburgu bądź Stanach Zjednoczonych,

- podstawowa działalność wg sekcji Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007 obejmuje: D - wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną i gorącą wodę, M - działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, E - dostawa wody, gospodarowanie ściekami i odpadami, rekultywacja, L - obsługa rynku nieruchomości,

- kapitał podstawowy objęty został w 90% przez osoby zagraniczne.

Danuta Langer-Babicz

Ewa Ścierska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    REKLAMA