REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CIT 2013, PIT 2013 – nowelizacja ustaw o podatkach dochodowych

CIT 2013,  PIT 2013, nowelizacja ustaw o podatkach dochodowych, nowelizacja ustawy o CIT, nowelizacja ustawy o PIT
CIT 2013, PIT 2013, nowelizacja ustaw o podatkach dochodowych, nowelizacja ustawy o CIT, nowelizacja ustawy o PIT
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 2013 roku spółka komandytowo-akcyjna zostanie objęta CIT. Mniej korzystnie dla podatników będą opodatkowane dywidendy rzeczowe. Liczne zmiany czekają też podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT).

Zmiany te proponuje Ministerstwo Finansów w projekcie z 24 sierpnia 2012 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw.

Autopromocja

Główne zmiany obejmą podatek dochodowy od osób prawnych, choć sporo nowości czeka też na podstawie tej nowelizacji osoby fizyczne płacące podatek dochodowy.

Dla przedsiębiorców zmiany te oznaczają przede wszystkim, że będą ponosić wyższe obciążenia na rzecz fiskusa.

Przypomnijmy, że w Sejmie jest już inny projekt nowelizacji ustawy o PIT, likwidujący m.in. ulgę internetową.

Opodatkowanie CIT spółek komandytowo-akcyjnych

Obecnie dwupoziomowe opodatkowanie dotyczy spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek akcyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polega ono na opodatkowaniu w pierwszej kolejności dochodów samej spółki, następnie w sytuacji gdy udziałowiec (akcjonariusz) uzyskał dochód z tej spółki (np. wypłata dywidendy), podatek dochodowy pobierany jest także od dochodów tych osób.

Taka sytuacja nie występuje natomiast w przypadku innych spółek – nieposiadających osobowości prawnej (np. spółki jawnej, komandytowej, komandytowo-akcyjnej). W przypadku tych form prowadzenia biznesu nie występuje opodatkowanie samej spółki lecz tylko wspólników. Od stycznia 2013 roku status podatkowy spółek komandytowo-akcyjnych ulegnie zmianie.

Spółka komandytowo-akcyjna to spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą. Wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a co najmniej jeden wspólnik jest akcjonariuszem.

Ta forma prowadzenia biznesu wymaga zgromadzenia większego wkładu. Kapitał zakładowy spółki komandytowo-akcyjnej powinien wynosić co najmniej 50 000 złotych. W przypadku tej spółki do jej zawiązania konieczny jest statut sporządzony w formie aktu notarialnego oraz zgłoszenie do KRS.

Zaletą tej formy prowadzenie działalności jest możliwość pozyskania kapitału w drodze emisji akcji. Trzeba jednak mieć na uwadze, że w spółce komandytowo-akcyjnej, poza walnym zgromadzeniem, może pojawić się także konieczność ustanowienia rady nadzorczej (gdy liczba akcjonariuszy przekroczy 25 osób). W przypadku tej spółki konieczne jest prowadzenie ksiąg rachunkowych.

Spółka komandytowo-akcyjna opłacalna podatkowo

Spółka z.o.o jako komplementariusz - jak nie płacić podwójnego podatku

Ministerstwo obawia się uprzywilejowania

Nie bez znaczenia dla proponowanych w tym zakresie zmian jest korzystna dla akcjonariuszy S.K.A. uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 stycznia br. (sygn. akt II FSP 1/11), zgodnie z którą akcjonariusze nie powinni być opodatkowani jako przedsiębiorcy uzyskujący przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, co wiąże się z konieczności odprowadzania w trakcie roku zaliczek na PIT (w takiej sytuacji znajdują się wspólnicy innych spółek osobowych a także komplementariusze w S.K.A.).

NSA wskazał, że akcjonariusze uzyskują przychód dopiero w momencie wypłaty mu udziału z zysku, a nie w momencie uzyskania przychodu przez samą spółkę.

Takie rozwiązanie pozwala akcjonariuszom na odraczanie opodatkowania, co w ocenie ministerstwa stanowi nieuzasadnione uprzywilejowanie tej grupy podatników i łączy się z negatywnymi skutkami dla budżetu.

Podatek od dywidendy akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej – interpretacja ogólna Ministra Finansów

Opodatkowanie dywidend rzeczowych

Inną zmianą, z jaką przedsiębiorcy muszą się liczyć od stycznia 2013 r., jest opodatkowanie dywidend wypłacanych w formie rzeczowej.

Dotychczas orzecznictwo przyznawało rację podatnikom wskazując, że w przypadku wypłaty przez spółkę dywidendy, jej forma (rzeczowa czy pieniężna) nie ma znaczenia.

Sądy administracyjne stwierdziły, że w obu przypadkach nie można uznać, że po stronie spółki wypłacającej dywidendę powstał przychód do opodatkowania.

Ministerstwo Finansów, wskazując na wykorzystywaną tą drogą optymalizację podatkową (pozwalającą na unikanie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu zbywania składników majątkowych), postanowiło zmienić przepisy, tak by w nowym stanie prawnym nie pojawiały się wątpliwości co do konieczności opodatkowania takich wypłat. 


Przedsiębiorcy na pocieszenie dostaną informację

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat liczonych od końca roku, w którym upłynął termin płatności podatku. Są jednak czynności i zdarzenia, które bieg tego terminu przerywają (po przerwaniu biegnie na nowo) lub go zawieszają.

Zawieszenie występuje np. w przypadku wszczęcia postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, jeżeli podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia wiąże się z niewykonaniem tego zobowiązania lub wniesienia żądania ustalenia przez sąd powszechny istnienia lub nieistnienia stosunku prawnego lub prawa albo wniesienie skargi do sądu administracyjnego na decyzję dotyczącą tego zobowiązania.

Natomiast wśród czynności, które przerywają bieg terminu przedawnienia można wskazać  zastosowanie środka egzekucyjnego, o którym podatnik został zawiadomiony, czy też ogłoszenie upadłości.

Obowiązujące przepisy nie nakładają na organy podatkowe obowiązku zawiadomienia podatnika o zawieszeniu biegu terminu przedawnienia zobowiązania oraz o dalszym jego biegu po upływie okresu zawieszenia.

Na ten problem zwrócił uwagę Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 17 lipca 2012 r., sygn. akt 30/11, wskazując, że sytuacja w której następuje zawieszenie biegu terminu przedawnienia w związku z wszczęciem postępowania karnego lub postępowania w sprawie o przestępstwo lub wykroczenie skarbowe, o którym to postępowaniu podatnik nie został poinformowany, jest niezgodna z zasadą zaufania obywatela do państwa i stanowionego przez nie prawa.

Zgodnie z planowaną zmianą fiskus będzie zobowiązany do przesłania zawiadomienia, dzięki czemu podatnik będzie mógł w takich sytuacjach ustalić, do kiedy jego zobowiązanie podatkowe może być skutecznie dochodzone przez fiskusa.

Inne zmiany objęte omawianym projektem to m. in.:

1. Wprowadzenie zasad ustalania wartości początkowej środków trwałych w spółce europejskiej, spółdzielni europejskiej oraz zakładzie zagranicznym położonym na terytorium RP;

2. Doprecyzowanie przepisów w zakresie cen transferowych;

3. Doprecyzowanie przepisów PIT i CIT w zakresie sposobu ustalenia kosztów uzyskania przychodów w przypadku umorzenia udziałów (akcji) otrzymanych w wyniku wymiany udziałów (akcji) oraz przepisów ustawy o PIT w zakresie ustalenia przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku wykorzystywanych w działalności gospodarczej;

4. Ujednolicenie stosowanych w ustawach PIT i CIT definicji pochodnych instrumentów finansowych oraz momentu powstania przychodu z ich realizacji;

5. Ujednolicenie przepisów PIT i CIT w zakresie dotyczącym płatników zryczałtowanego podatku od dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych;

6. Uaktualnienie listy podmiotów wymienionych w załączniku nr 4 ustawy o CIT w związku z wejściem w życie dyrektywy Rady 2011/96/UE z 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego sytemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich;

7. Doprecyzowanie przepisów ustawy CIT i PIT w zakresie sposobu ustalania kosztów uzyskania przychodów w przypadku umorzenia udziałów (akcji) otrzymanych w wyniku wymiany udziałów (akcji) oraz przepisów ustawy PIT w zakresie ustalania przychodów z odpłatnego zbycia składników

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

REKLAMA