REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwalczanie unikania opodatkowania przez firmy w UE - pakiet przejrzystości podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Zwalczanie unikania opodatkowania przez firmy w UE - pakiet przejrzystości podatkowej
Zwalczanie unikania opodatkowania przez firmy w UE - pakiet przejrzystości podatkowej

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska przedstawiła 18 marca 2015 r. pakiet środków dotyczących przejrzystości podatkowej w ramach swojego ambitnego planu przeciwdziałania unikaniu opodatkowania przez przedsiębiorstwa i zwalczania szkodliwej konkurencji podatkowej w UE. Głównym elementem pakietu jest propozycja wprowadzenia automatycznej wymiany informacji pomiędzy państwami członkowskimi w zakresie ich indywidualnych interpretacji prawa podatkowego.

Warto na wstępie przybliżyć, jak Komisja Europejska definiuje pojęcia unikania opodatkowania, uchylania się od opodatkowania i oszustwa podatkowego.

REKLAMA

Unikanie opodatkowania definiowane jest jako działanie w ramach prawa, a czasem na granicy prawa, mające na celu zminimalizowanie lub uniknięcie należnego podatku. Często polega to na ścisłym wykorzystaniu litery prawa, jak również użyciu luk i rozbieżności w prawie w taki sposób, aby uzyskać korzyść podatkową, która nie była pierwotną intencją prawodawcy.

REKLAMA

Uchylanie się od opodatkowania polega na ogół na stosowaniu niezgodnych z prawem mechanizmów, w wyniku których obowiązek podatkowy zostaje ukryty lub pominięty, czyli podatnik płaci mniejszy podatek niż ten, jaki prawnie powinien zapłacić, ukrywając przed władzami podatkowymi dochody lub informacje.

Oszustwa podatkowe są formą umyślnego uchylania się od opodatkowania, które zasadniczo jest karalne na mocy prawa karnego. Pojęcie to obejmuje sytuacje umyślnego składania fałszywych deklaracji lub sporządzania fałszywych dokumentów.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pakiet rozwiązań prawnych w zakresie przejrzystości podatkowej

REKLAMA

Komisja Europejska szacuje, że unikanie opodatkowania przez przedsiębiorstwa kosztuje budżety publiczne państw członkowskich miliardy euro każdego roku. Praktyki te podważają także sprawiedliwy podział obciążenia między podatnikami i zakłócają uczciwą konkurencję między przedsiębiorstwami. Spółki wykorzystują złożoność systemów podatkowych i brak współpracy pomiędzy państwami członkowskimi, aby sztucznie przesuwać zyski i minimalizować płacone przez siebie podatki. Zwiększenie przejrzystości i zacieśnienie współpracy ma zatem kluczowe znaczenie dla walki z agresywnym planowaniem podatkowym i nadużyciami podatkowymi.

Przedstawiony 18 marca 2015 r. pakiet dotyczący przejrzystości podatkowej ma na celu zapewnienie państwom członkowskim informacji potrzebnych im, aby mogły chronić swoje bazy podatkowe i identyfikować przedsiębiorstwa, które usiłują uniknąć płacenia należytego wkładu podatkowego.

„Każdy musi wnosić należyty wkład podatkowy.Obowiązek ten dotyczy tak samo korporacji wielonarodowych, jak i każdej innej osoby. Dzięki przedstawionemu dzisiaj wnioskowi dotyczącemu automatycznej wymiany informacji organy podatkowe będą sprawniej wykrywać luki w systemach podatkowych lub przypadki powielania się obowiązków podatkowych pomiędzy państwami członkowskimi. W najbliższych miesiącach zaproponujemy konkretne działania mające na celu zlikwidowanie takich luk czy nakładania się przepisów. Jesteśmy zdecydowani poprzeć nasze deklaracje realnymi, wiarygodnymi i uzasadnionymi środkami”, powiedział wiceprzewodniczący Valdis Dombrovskis, odpowiedzialny za euro i dialog społeczny.

Pierre Moscovici, komisarz ds. gospodarczych i finansowych, podatków i ceł, powiedział: Osiągnięto już granice tolerancji dla przedsiębiorstw, które unikają płacenia sprawiedliwego wkładu podatkowego, i dla systemów, które im to umożliwiają. Musimy zadbać o to, aby miejsce faktycznego uzyskiwania dochodów przez przedsiębiorstwa stanowiło również miejsce, w którym są one opodatkowywane. Aby tego dokonać, państwa członkowskie muszą otworzyć się na współpracę. Przedstawiony dzisiaj pakiet dotyczący przejrzystości podatkowej ma to właśnie na celu”.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Przejrzystość w zakresie indywidualnych interpretacji prawa podatkowego

Kluczowym elementem pakietu jest wniosek ustawodawczy mający na celu zacieśnienie współpracy pomiędzy państwami członkowskimi w zakresie indywidualnych interpretacji prawa podatkowego o znaczeniu transgranicznym i zapoczątkowanie nowego, charakteryzującego się przejrzystością etapu we wzajemnych relacjach.

Obecnie państwa członkowskie przekazują sobie bardzo niewiele informacji o swoich indywidualnych interpretacjach. O tym, czy dana indywidualna interpretacja prawa podatkowego może mieć znaczenie dla innego państwa UE, rozstrzyga indywidualnie każde państwo członkowskie. W konsekwencji państwa członkowskie są często nieświadome istnienia indywidualnych interpretacji o znaczeniu transgranicznym, które zostały wydane w innych państwach UE i mogą mieć wpływ na ich własne bazy podatkowe. Niektóre przedsiębiorstwa wykorzystują brak przejrzystości w zakresie indywidualnych interpretacji, aby sztucznie zaniżać swój wkład podatkowy.

Aby zaradzić tej sytuacji, Komisja proponuje wyeliminowanie tej uznaniowości w dzieleniu się informacjami. Na państwach członkowskich będzie teraz spoczywać obowiązek automatycznej wymiany informacji o swoich indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego. Komisja proponuje ustalenie ścisłego harmonogramu: co trzy miesiące krajowe organy podatkowe będą musiały wysłać do wszystkich pozostałych państw członkowskich krótkie sprawozdanie na temat wydanych przez siebie indywidualnych interpretacji o znaczeniu transgranicznym. Państwa członkowskie będą wtedy mogły zwrócić się o szczegółowe informacje na temat poszczególnych interpretacji.

Automatyczna wymiana informacji w zakresie indywidualnych interpretacji prawa podatkowego umożliwi państwom członkowskim wykrywanie niektórych nadużyć podatkowych, których dopuszczają się przedsiębiorstwa, i przeciwdziałanie im. Mechanizm ten powinien również przyczynić się do uzdrowienia konkurencji podatkowej, ponieważ organy podatkowe będą prawdopodobnie mniej gotowe do oferowania, na wybiórczych zasadach, korzyści podatkowych przedsiębiorstwom w sytuacji, gdy inne państwa będą miały wgląd w ich decyzje.

Jak sprowadzić auto z Niemiec – PDF

Inne inicjatywy dotyczące przejrzystości podatkowej

Zaproponowany 18 marca 2015 r. pakiet obejmuje również komunikat przedstawiający szereg dalszych inicjatyw wspierających plan działania na rzecz przejrzystości podatkowej w UE. Są to:

Ocena potencjalnych nowych wymogów w zakresie przejrzystości obowiązujących korporacje międzynarodowe

Komisja zbada możliwość wprowadzenia wobec przedsiębiorstw nowych wymogów w zakresie przejrzystości, takich jak publiczne ujawnianie niektórych informacji podatkowych przez korporacje międzynarodowe. Należy starannie rozważyć cele, korzyści i zagrożenia związane z taką inicjatywą. Komisja przeprowadzi zatem ocenę skutków ewentualnych dodatkowych wymogów w zakresie przejrzystości, która pomoże w podjęciu świadomej decyzji na późniejszym etapie.

Przegląd kodeksu postępowania w zakresie opodatkowania przedsiębiorstw

Kodeks postępowania w zakresie opodatkowania przedsiębiorstw stanowi jeden z najważniejszych instrumentów UE zapewniających uczciwą konkurencję w zakresie opodatkowania przedsiębiorstw. Określa on kryteria pozwalające ustalić, czy dany system podatkowy jest szkodliwy, i zobowiązuje państwa członkowskie do zniesienia wszelkich szkodliwych instrumentów podatkowych, które są sprzeczne z kodeksem. Państwa członkowskie spotykają się regularnie, aby poddać ocenie przestrzeganie kodeksu.W ostatnich latach kodeks przestał jednak skutecznie zapobiegać szkodliwym systemom podatkowym, ponieważ jego kryteria nie uwzględniają bardziej złożonych mechanizmów unikania opodatkowania przedsiębiorstw. Komisja dokona zatem, we współpracy z państwami członkowskimi, przeglądu kodeksu postępowania i mandatu Grupy ds. Kodeksu Postępowania, aby zwiększyć ich skuteczność w zapewnianiu uczciwej i przejrzystej konkurencji podatkowej w UE.

Ustalenie skali uchylania się od opodatkowania i unikania opodatkowania

Komisja, w tym Eurostat, będzie współpracować z państwami członkowskimi w celu ustalenia, w jaki sposób można wiarygodnie oszacować skalę tych praktyk. Pojawia się coraz więcej dowodów na to, że uchylanie się od opodatkowania i unikanie opodatkowania są szeroko rozpowszechnione i poważnie uszczuplają dochody budżetowe. Do tej pory nie udało się jednak dokładnie ustalić skali i wpływu tych problemów. Wiarygodne dane statystyczne umożliwiłyby podjęcie lepiej ukierunkowanych działań politycznych zwalczających te problemy.

Uchylenie dyrektywy w sprawie opodatkowania dochodów z oszczędności

Komisja proponuje uchylenie dyrektywy w sprawie opodatkowania dochodów z oszczędności, ponieważ zawarte w niej rozwiązania zostały w międzyczasie zastąpione ambitniejszymi przepisami unijnymi, które wymagają najszerszego zakresu automatycznej wymiany informacji na temat rachunków finansowych, w tym dochodów z oszczędności (IP/13/530). Uchylenie dyrektywy w sprawie opodatkowania oszczędności stworzy jednolite ramy automatycznej wymiany informacji finansowych i zapobiegnie niepewności prawa oraz powstaniu dodatkowych obciążeń administracyjnych dla organów podatkowych i przedsiębiorstw.


Kolejne kroki

Dwa wnioski ustawodawcze zawarte w pakiecie zostaną przedłożone Parlamentowi Europejskiemu do konsultacji i Radzie do przyjęcia. Państwa członkowskie powinny osiągnąć porozumienie w sprawie wniosku dotyczącego interpretacji indywidualnych prawa podatkowego przed końcem 2015 r., aby mógł on wejść w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. Biorąc pod uwagę fakt, że Rada Europejska wezwała w grudniu 2014 r. Komisję do przedstawienia przedmiotowego wniosku, należy oczekiwać z jej strony pełnego zaangażowania politycznego w osiągnięcie szybkiego porozumienia.

Kolejnym ważnym krokiem będzie przedstawienie do lata 2015 r. planu działania w sprawie opodatkowania przedsiębiorstw. Ten drugi plan działania skupi się na środkach, które sprawią, że system opodatkowania przedsiębiorstw w obrębie jednolitego rynku stanie się sprawiedliwszy i efektywniejszy. Wśród tych środków znajdzie się m.in. wniosek w sprawie wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania osób prawnych, który należy ponownie poddać pod dyskusję, i propozycje dotyczące podjęcia przez OECD/G20 nowych działań zwalczających erozję podstawy opodatkowania i przenoszenie zysków na poziomie UE.

CCCTB coraz bliżej? Komisja Europejska chce zmian w opodatkowaniu firm

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA