REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługa oddelegowania pracownika a podatek u źródła na gruncie ustawy o CIT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Usługa oddelegowania pracownika a podatek u źródła na gruncie ustawy o CIT
Usługa oddelegowania pracownika a podatek u źródła na gruncie ustawy o CIT

REKLAMA

REKLAMA

Oddelegowanie pracownika przez zagranicznego kontrahenta może zostać potraktowane przez organy podatkowe jako usługa pozyskiwania personelu bądź świadczenie o podobnym charakterze. W konsekwencji wynagrodzenie wypłacone na rzecz zagranicznego podmiotu z tego tytułu może skutkować dla polskiego podmiotu ryzykiem powstania obowiązku w zakresie podatku u źródła.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zwanej dalej ustawą o CIT), opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w Polsce podlegają m.in. przychody z tytułu usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz świadczeń o podobnym charakterze. Należy wskazać, że katalog świadczeń objętych regulacją ww. przepisu jest katalogiem otwartym, jednakże ograniczenie stanowi stopień podobieństwa pomiędzy świadczeniami wprost wymienionymi w tym przepisie, a świadczeniami będącymi przedmiotem analizy w każdym konkretnym przypadku.

Autopromocja

W świetle powyższego, rozważenia wymaga, czy oddelegowanie pracowników podlega regulacji art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT jako usługa rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu bądź świadczenie o podobnym charakterze. Ustawa o CIT nie zawiera definicji powyższych pojęć, jednakże warto przywołać stanowisko organów podatkowych, które wskazują, że usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu zasadniczo mają na celu przeprowadzenie procesu rekrutacyjnego (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30.10.2014 r., znak IPPB5/423-780/14-2/PS).

Ponadto należy przywołać stanowisko organów podatkowych bezpośrednio odnoszące się do kwalifikacji usług oddelegowania pracowników przez zagraniczne podmioty w świetle przepisów w zakresie podatku u źródła. Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 22.11.2012 r., znak IBPBI/2/423-1064/12/BG, usługa oddelegowania pracowników mieści się w katalogu świadczeń wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT, w istocie jest to bowiem usługa pozyskiwania personelu. Pozyskiwanie personelu obejmuje bowiem zbiór celowo wyodrębnionych i odpowiednio skonfigurowanych działań w obszarze funkcji personalnej przedsiębiorstwa, które są ukierunkowane na zapewnienie firmie odpowiedniej liczby kompetentnych osób świadczących pracę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy czym jak zaznaczył organ, osobą świadczącą pracę nie zawsze musi być pracownik, gdyż personel jest pojęciem szerszym. Powyższe stanowisko odnośnie usług oddelegowania pracowników można znaleźć także w starszych interpretacjach. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził w interpretacji z 27.04.2010 r., znak ILPB3/423-323/10-3/MM, że w przypadku umowy na delegowanie pracowników zatrudnionych w zagranicznej spółce do pracy przy produkcji w polskim podmiocie, usługi nią objętą stanowią w myśl art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT usługi pozyskania personelu lub świadczenia o podobnym charakterze.

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Podsumowując, oddelegowanie pracownika przez zagranicznego kontrahenta – w świetle przywołanych interpretacji indywidualnych - może zostać potraktowane jako usługa pozyskiwania personelu bądź świadczenie o podobnym charakterze, a wynagrodzenie wypłacone na rzecz zagranicznego podmiotu z tego tytułu może skutkować dla polskiego podmiotu ryzykiem powstania obowiązku w zakresie podatku u źródła. Należy jednak podkreślić, że decydujące znaczenie dla stwierdzenia, czy dane usługi mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma charakter rzeczywiście realizowanych świadczeń. Każdorazowo należy więc zidentyfikować rzeczywisty zakres przedmiotowy świadczeń realizowanych w ramach usługi oddelegowania pracownika.

Tomasz Pastuszka, Konsultant Podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    REKLAMA