REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus ogranicza wydawanie indywidualnych interpretacji podatkowych

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Fiskus już ogranicza wydawanie interpretacji indywidualnych /Fot. Fotolia
Fiskus już ogranicza wydawanie interpretacji indywidualnych /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, któremu dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej raz odmówił odpowiedzi ze względu na klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania, może nie dostać wykładni w innej sprawie. Nawet gdy pytanie zadane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest proste.

Autopromocja

– Wygląda to trochę tak, jakby z uwagi na wcześniejsze postanowienia o odmowie wydania interpretacji wnioskodawca i powiązane z nim podmioty trafiły na czarną listę dyrektora KIS i nie mogły już uzyskać interpretacji nawet w takim obszarze, w którym nie sposób dopatrzyć się jakiejkolwiek optymalizacji – komentuje Marcin Borkowski, radca prawny i doradca podatkowy w Borkowski & Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych i Doradców Podatkowych.

Dwa wnioski...

W sprawie, w której dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odmówił wydania interpretacji, pytanie brzmiało: Czy przekształcenie spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością spowoduje powstanie zobowiązania podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych?

Pytanie zadała spółka jawna. Wcześniej jej wspólnicy wystąpili o interpretację dotyczącą opodatkowania podatkiem dochodowym przyszłej sprzedaży udziałów w spółce z o.o., gdyby ta powstała z przekształcenia spółki jawnej. Sprzedaż miała się odbyć przy udziale podmiotu pośredniczącego.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektor KIS najpierw nie odpowiedział w sprawie PIT, powołując się na klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania. Następnie odmówił wydania interpretacji w sprawie PCC. W uzasadnieniu napisał, że wziął pod uwagę treść obu wniosków i stwierdził, że planowane działania składają się na szerszy schemat działania.

...połączone przez fiskusa

Dyrektor KIS powołał się przy tym na opinię szefa Krajowej Administracji Skarbowej, który wskazał, że „istnieje uzasadnione przypuszczenie, że elementy zdarzenia przyszłego przedstawione w opiniowanym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie PCC dotyczą szerszego schematu optymalizacyjnego i w powiązaniu z innymi wnioskami dotyczącymi podatków dochodowych mogą być przedmiotem decyzji wydanej z zastosowaniem art. 119a ordynacji podatkowej”.

Szef Krajowej Administracji Skarbowej uznał bowiem cały schemat (tj. najpierw zamiana formy działalności, a potem sprzedaż udziałów) za sztuczny. Stwierdził, że „racjonalnie działający podatnik” tak by nie postąpił, gdyby nie możliwość uzyskania korzyści podatkowej (art. 119e ordynacji podatkowej).

Planowana zmiana

Eksperci są zdumieni tą odmową. Zwracają uwagę na to, że obecne przepisy nie przewidują możliwości łączenia wniosków jednego podatnika. Tak będzie dopiero po planowanej przez Ministerstwo Finansów nowelizacji ordynacji podatkowej. Zakłada ona, że podmioty powiązane będą mogły otrzymać interpretację tylko, jeśli złożą wspólny wniosek i opiszą w nim szczegóły całej planowanej transakcji oraz korzyści podatkowej, której się spodziewają. Jeżeli będą składać pojedyncze wnioski, a fiskus uzna, że opisane czynności składają się na większe przedsięwzięcie i powinien być złożony wniosek grupowy, to nie wyda interpretacji (więcej pisaliśmy o tym w artykule „W skomplikowanych sprawach trudniej będzie poznać opinię fiskusa”, DGP nr 71/2018).

Eksperci zwracają uwagę, że są to dopiero plany. Dlatego tym bardziej dziwi ich odmowa odpowiedzi na zdawałoby się proste, jednoznaczne pytanie, czy przekształcenie jednej spółki w drugą będzie skutkować obowiązkiem zapłaty PCC.

– Rozstrzygnięcie organów jest absurdalne – komentuje Marcin Borkowski. Podkreśla, że odmowa dotyczyła PCC, czyli podatku, w którym, w związku z przekształceniem, nie da się osiągnąć nawet potencjalnych korzyści podatkowych. W jego przekonaniu to typowy przejaw nadużywania przez fiskusa klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania w celu odmowy wydania interpretacji.

Arkadiusz Łagowski, doradca podatkowy w Grant Thornton, podkreśla, że jedynym argumentem przy odmowie wydania interpretacji w sprawie PCC była możliwość zastosowania klauzuli na gruncie innego podatku, tj. PIT. Dla dyrektora KIS nie miało znaczenia to, że chodzi o różne podatki, bo – jak uznał – stan faktyczny był taki sam.


Maleje ochrona

– Zazwyczaj dyrektor KIS działa odwrotnie, zamiast łączyć wnioski rozdziela je i pobiera za każdy oddzielną opłatę – mówi Arkadiusz Łagowski.

Z reguły bowiem fiskus uważa, że każde pytanie należy traktować jako odrębny stan faktyczny. – W tym przypadku fiskus zastosował inną wykładnię przepisów. Uznał, że kilka pytań, nawet jeżeli dotyczą różnych podatków, dotyczy tego samego stanu faktycznego – zauważa ekspert.

Jego zdaniem takie działanie wpisuje się w wyraźną politykę zmniejszenia roli interpretacji indywidualnych jako narzędzia dającego ochronę podatnikom.

– Organy realizują ją przez odmowę wydawania interpretacji, pozostawianie wniosków bez rozpatrzenia albo wydawanie interpretacji warunkowych – wylicza ekspert. ⒸⓅ

KOMENTARZ

Odmowy powinny być wyjątkowe

Michał Goj doradca podatkowy i partner w EY

Nie ma nic złego w samym monitorowaniu wniosków o interpretację pod kątem wychwytywania agresywnej optymalizacji podatkowej. To element świadomego kształtowania polityki fiskalnej. Środki do zwalczania niekorzystnego, w ocenie organów, zjawiska muszą mieć jednak oparcie w przepisach prawa. Obecnie nie wynika z nich możliwość łączenia ze sobą różnych wniosków i dokonywania ich wspólnej oceny na potrzeby dopuszczalności wydania interpretacji.

Brak opisu całego stanu faktycznego nie uprawnia dyrektora KIS do jego uzupełnienia na własną rękę, na podstawie innych wniosków złożonych przez podatników. To podatnik ryzykuje, że interpretacja nie ochroni go w sytuacji, gdy będzie miała zastosowanie klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania.

Organy powinny bardzo ostrożnie korzystać z możliwości odmawiania interpretacji. Dostęp do niej jest jednym z fundamentów zarówno prawa działalności gospodarczej, jak i prawa podatkowego. ⒸⓅ

infoRgrafika

Agnieszka Pokojska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

REKLAMA