REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Diety zleceniobiorców kosztem podatkowym zleceniodawcy

Diety zleceniobiorców kosztem podatkowym zleceniodawcy
Diety zleceniobiorców kosztem podatkowym zleceniodawcy
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Diety wypłacane cudzoziemcom zatrudnionym przez przedsiębiorcę na podstawie umowy zlecenie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jeśli z zawartych umów wprost wynika konieczność ich wypłacania, a cudzoziemcy posiadają ważne dokumenty uprawniające do pobytu na terytorium Polski.

Takie stanowisko przyjął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odpowiadając na pytanie zawarte we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej. Przedsiębiorca powierza cudzoziemcom (głównie z Ukrainy) część zadań związanych z wykonywaniem robót budowlanych. Są oni zatrudnieni na podstawie umowy zlecenia i posiadają wydane jeszcze przed podjęciem pracy ważne dokumenty uprawniające do pobytu i pracy na terytorium Polski. Czynności zleceniobiorców nie są przez nich wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Powierzone zadania wymagają częstych podróży, zleceniodawca planuje zatem wypłacanie zleceniobiorcom diet.

Autopromocja

Pytanie dotyczyło tego, czy takie diety zaliczają się do kosztów uzyskania przychodów? Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że wypłacane diety mogą zostać tak zaklasyfikowane, o ile w umowach zawieranych ze zleceniobiorcami zostaną zawarte zapisy stanowiące podstawę wypłaty takich kwot, a cudzoziemcy będą posiadać odpowiednie dokumenty uprawniające do pobytu i podjęcia pracy na terytorium Polski.

Koszty uzyskania przychodów

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Wyjątki od tej zasady zostały wymienione w art. 16 ust. 1. Warunkami kwalifikacji danego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu są: poniesienie wydatku przez podatnika, definitywność (koszt musi być rzeczywisty – jego wartość nie została podatnikowi zwrócona), związek bezpośredni lub pośredni z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Podstawowym kryterium wskazywanym przez ustawę jest jednak celowość danego wydatku – poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów (lub może mieć wpływ na ich wielkość). Przesłanka ta jest spełniona, gdy można wskazać związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem danego kosztu, a powstaniem lub realną szansą powstania przychodów podatkowych. Nie ma przy tym znaczenia, czy taki przychód faktycznie powstał, ponieważ liczy się to, czy podatnik w chwili ponoszenia wydatku mógł – według oceny obiektywnej – oczekiwać takiego efektu.

Innym koniecznym warunkiem jest również prawidłowe udokumentowanie poniesionego wydatku. Podatnik zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji rachunkowej, w której określi wysokość dochodu lub straty, podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku za rok podatkowy. Z takiej dokumentacji jasno powinien wynikać wspomniany wyżej związek przyczynowo-skutkowy między wydatkiem a prowadzoną działalnością gospodarczą i osiągniętym przychodem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy:  Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Wyjątki ustawowe

Przepis art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych określa wyjątki od zasady wskazanej w art. 15. W omawianym stanie faktycznym istotne znaczenie mają punkty 57 i 57b, podające, że za koszty uzyskania przychodów nie uznaje się niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18 – m.in. ze stosunku służbowego czy wykonywanej działalności artystycznej, świadczeń pieniężnych z tytułu odbywania praktyk absolwenckich, zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy. Za koszt uzyskania przychodów nie można uznać także jakichkolwiek wypłat i świadczeń dokonanych na rzecz cudzoziemca, który świadczył pracę nie posiadając wymaganego dokumentu uprawniającego do pobytu na terytorium Polski.

W przedstawionym stanie faktycznym ani jeden, ani drugi wyjątek nie będzie mieć zastosowania. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał więc, że wypłacane diety mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, o ile z zawartych umów zlecenia będzie wprost wynikać konieczność ich wypłaty na rzecz zleceniobiorców. Cudzoziemcy muszą także obowiązkowo posiadać ważne, wymagane na podstawie odrębnych przepisów, dokumenty uprawniające do pobytu na terytorium Polski

Ernestyna Pachała

Opracowane na podstawie: Interpretacja indywidualna z 5 grudnia 2017 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0115-KDIT2-3.4010.242.2017.2.AWO).

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    REKLAMA