REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zakupioną drukarkę trzeba wprowadzić do ewidencji wyposażenia?

Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy
Sposób ewidencjonowania drukarki zależy od jej wartości początkowej
Sposób ewidencjonowania drukarki zależy od jej wartości początkowej

REKLAMA

REKLAMA

Ewidencję wyposażenia obowiązane są prowadzić osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą i prowadzące księgę przychodów i rozchodów.

Zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu ministra finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów do wyposażenia zalicza się rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną działalnością, niezaliczone, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym, do środków trwałych.

Autopromocja

Na podmiotach obowiązanych do prowadzenia ewidencji wyposażenia spoczywa również obowiązek prowadzenia ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Zakupionego składnika majątku nie zaliczymy do środków trwałych, jeżeli przewidywany okres używania tego składnika majątku jest krótszy niż jeden rok lub jeżeli jego wartość początkowa jest niższa niż 3.500 złotych.

Ewidencją wyposażenia obejmuje się natomiast składniki majątku (wyposażenie), których wartość początkowa przekracza 1.500 zł.

Majątek rzeczowy o niższej wartości stanowi również wyposażenie, jednak nie ma obowiązku jego ewidencjonowania. W ewidencji wyposażenia należy zatem umieścić składniki majątku o wartości wyższej niż 1.500 zł, a niższej niż 3.500 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku zakupu drukarki wykorzystywanej w prowadzonej działalności gospodarczej sposób jej ewidencjonowania do właściwej kategorii majątku zależy od jej wartości początkowej.

W przypadku nabycia drukarki o wartości powyżej 3.500 złotych, o ile podatnik zamierza ją użytkować co najmniej rok, należy zaklasyfikować nabyty sprzęt jako środek trwały. Jeżeli kupimy drukarkę o wartości niższej niż 3.500 zł, stanie się ona wyposażeniem firmy. Powtórzmy jednak, że do ewidencji mamy obowiązek wpisywać elementy wyposażenia o wartości przekraczającej 1.500 złotych. Jeżeli drukarka kosztowała mniej niż 1.500 złotych pozostaje ona elementem wyposażenia firmy, ale podatnik nie ma obowiązku jej wpisania do ewidencji wyposażenia.

Warto dodać, że podatnik jest zobowiązany dokonywać zapisów w ewidencji wyposażenia najpóźniej w miesiącu przekazania wyposażenia do używania. Jeżeli podatnik zakupił drukarkę 30 lipca, a przekaże ją do używania w sierpniu, wpisu do ewidencji wyposażenia powinien dokonać w sierpniu.

Przypomnijmy, że prawidłowo prowadzona ewidencja wyposażenia zawiera:

- numer kolejny wpisu,

- datę nabycia składnika majątku,

- numer faktury lub rachunku,

- nazwę wyposażenia,

- cenę zakupu wyposażenia lub koszt wytworzenia,

- numer pozycji, pod którą wpisano koszt związany z nabyciem wyposażenia,

- datę likwidacji, datę sprzedaży lub darowizny oraz przyczynę likwidacji wyposażenia.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Polecamy: Karta podatkowa - poradnik użytkownika

Podatnicy, którzy w ciągu roku podatkowego utracili lub zrzekli się prawa do zryczałtowanego opodatkowania podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej albo zakładają po raz pierwszy ewidencję wyposażenia, dokonują wyceny wyposażenia według cen zakupu lub według wartości rynkowej z dnia założenia ewidencji.

Zauważyć warto, że brak ewidencji wyposażenia nie powoduje braku możliwości zaliczenia wydatku na nabycie danego składnika wyposażenia do kosztów uzyskania przychodu.

Zaliczenie wydatku do kosztów podatkowych podlega bowiem innym zasadom i przepisom. Nieprowadzenie ewidencji może narazić podatnika na nałożenie kary za jej brak.

Podstawa prawna:

- § 3 pkt 7, § 4, § 18 ust. 4 rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    Zmienia się odpowiedzialność związana z klasyfikacją towarów. Przewoźnicy mogą zapłacić mandat karny

    Znajomość prawidłowej klasyfikacji towarów to podstawa właściwego zgłoszenia celnego w procedurach celnych wywozowych i przywozowych, a także przy określaniu stawki cła i podatku VAT w sprzedaży wewnątrz UE. Wprowadzany właśnie w życie unijny Import Control System 2 nakłada na przewoźników nowe obowiązki. – Firmy transportowe biorą pełną odpowiedzialność za towar wprowadzany na obszar Unii Europejskiej. Muszą posiadać wszystkie dane na temat stron transakcji i HS kodów towarów – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

    REKLAMA