REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ordynacja podatkowa 2019 - przeciwdziałanie optymalizacjom podatkowym

Ordynacja podatkowa 2019 - przeciwdziałanie optymalizacjom podatkowym
Ordynacja podatkowa 2019 - przeciwdziałanie optymalizacjom podatkowym
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2019 r. w Ordynacji podatkowej zostaną wprowadzone mechanizmy prawne, które mają przeciwdziałać optymalizacjom podatkowym, zapobiegać wyprowadzaniu zysków za granicę i unikaniu opodatkowania.

W ramach tych działań ustawodawca postanowił:

Autopromocja

- ograniczyć prawo podatników do uzyskiwania interpretacji indywidualnych (Dyrektor KIS będzie miał prawo odmówić wydania interpretacji, gdy uzna, że działania podatnika zmierzają do uzyskania korzyści podatkowych),
- wyłączyć ochronę wynikającą z objaśnień podatkowych i interpretacji ogólnych – w przypadkach gdy podatnik będzie je wykorzystywał do unikania opodatkowania,
- wprowadzić dodatkową sankcję (dodatkowe zobowiązanie podatkowe), nakładaną na podatników, którzy będą osiągali korzyści, unikając opodatkowania,
- zobowiązać podatników oraz doradców podatkowych, adwokatów, radców prawnych i pracowników instytucji finansowych do przekazywania organom podatkowym informacji o schematach podatkowych (za niewypełnianie obowiązku raportowania będą grozić kary pieniężne).

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

Stosowanie przepisów w okresie przejściowym

W przepisach przejściowych został uregulowany obowiązek raportowania o schematach podatkowych, które zostały wdrożone przed 1 stycznia 2019 r., ale nie wcześniej niż 25 czerwca 2018 r.

Osoby odpowiedzialne za opracowanie, oferowanie, udostępnianie lub wdrożenie takich schematów (promotorzy) zostały zobowiązane do przekazania informacji o schematach Szefowi KAS. Obowiązek ten należy wykonać w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji (czyli do 30 czerwca 2019 r.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Również korzystający ze schematów zostali zobowiązani do przekazania informacji o wykorzystywanych schematach Szefowi KAS. Dla nich termin został określony na 9 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji (art. 45 nowelizacji).

Z przepisów przejściowych wynika, że interpretacje indywidualne wydane przed wejściem w życie nowelizacji wygasają, jeżeli interpretacje te dotyczą przepisów prawa podatkowego mających na celu przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania, które odnoszą się do:
- nadużycia przepisów prawa podatkowego,
- prowadzenia rzeczywistej działalności gospodarczej lub
- podejmowania działań w sposób sztuczny lub bez uzasadnienia ekonomicznego (art. 30 nowelizacji).

Interpretacje takie wygasają po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia nowelizacji w Dzienniku Ustaw. Jest to dzień równoważny z dniem stwierdzenia ich wygaśnięcia.

W ciągu 9 miesięcy, licząc od dnia publikacji nowelizacji w Dzienniku Ustaw, Szef KAS będzie mógł z urzędu zmienić wydaną opinię zabezpieczającą lub odmowę wydania opinii zabezpieczającej (art. 31 nowelizacji).

Od 1 stycznia 2019 r. ochrona wynikająca z posiadania interpretacji indywidualnej, utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnych i objaśnień podatkowych będzie wyłączona, jeżeli wobec podatnika zostanie wydana decyzja z zastosowaniem tzw. środków ograniczających umowne korzyści.

Wyłączenie ochrony będzie dotyczyło:

A) interpretacji indywidualnej wydanej:
1) od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy na wniosek złożony przed tym dniem,
2) przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy
– jeżeli korzyść podatkowa wynikająca ze stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem interpretacji indywidualnej została uzyskana od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy;

B) utrwalonej praktyki interpretacyjnej zaistniałej od 1 stycznia 2019 r. oraz interpretacji ogólnych i objaśnień podatkowych wydanych od 1 stycznia 2019 r.;

C) utrwalonej praktyki interpretacyjnej zaistniałej przed 1 stycznia 2019 r. oraz interpretacji ogólnych i objaśnień podatkowych wydanych przed 1 stycznia 2019 r., jeżeli korzyść podatkowa uzyskana od 1 stycznia 2019 r. jest skutkiem zastosowania przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem tej utrwalonej praktyki interpretacyjnej lub tych interpretacji lub objaśnień.

Dodatkowe zobowiązanie podatkowe, które ma być wymierzane w przypadku stwierdzenia osiągania przez podatnika korzyści podatkowych, będzie mogło się odnosić wyłącznie do korzyści podatkowych uzyskanych od dnia wejścia w życie nowelizacji, czyli od dnia 1 stycznia 2019 r. (w przypadku podatków rozliczanych okresowo – korzyści uzyskanych w okresach rozliczeniowych rozpoczynających się w dniu 1 stycznia 2019 r. albo po tym dniu) – art. 34 nowelizacji.

Przepisy działu IIIa Ordynacji podatkowej (art. 119a–119d) odnoszące się do klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. będą miały zastosowanie do korzyści podatkowych uzyskanych od 1 stycznia 2019 r. (w tym okresów rozliczeniowych rozpoczynających się 1 stycznia 2019 r. i później).

Przygotowanie do zmian

Krok 1. Sprawdź podejmowane działania optymalizacji podatkowej

Podatnicy powinni sprawdzić, czy podejmowane przez nich lub planowane w przyszłości działania optymalizacyjne mogą być uznane za działania, których głównym celem jest osiągnięcie korzyści podatkowych, tzn. czy mogą być wobec nich zastosowane klauzule przeciw unikaniu opodatkowania. W razie stwierdzenia zaistnienia takiej sytuacji należy rozważyć wycofanie się z działań optymalizacyjnych.

Krok 2. Przygotuj procedurę informowania o schematach podatkowych

Podatnicy powinni przygotować i wdrożyć procedurę informowania Szefa KAS o schematach podatkowych (art. 86c Ordynacji podatkowej). Także promotorzy schematów optymalizacyjnych (w szczególności doradcy podatkowi, radcy prawni, adwokaci i pracownicy banków oraz instytucji finansowych) powinni się przygotować do obowiązku informowania Szefa KAS o promowanych przez nich schematach optymalizacyjnych.

Krok 3. Oceń, czy posiadane lub stosowane interpretacje, objaśnienia i praktyka interpretacyjna chronią sytuację prawno-podatkową firmy

Podatnicy powinni przeanalizować, czy posiadane przez nich interpretacje indywidualne oraz stosowane interpretacje ogólne, objaśnienia podatkowe i utrwalona praktyka interpretacyjna
są lub mogą być uznane za używane w celu osiągania korzyści podatkowych.

Należy też ocenić potencjalne skutki wyłączenia ochrony z nich wynikającej oraz konsekwencje zastosowania wobec nich klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania.

Na tej podstawie warto podjąć działania prewencyjne.

Podstawa prawna:
- art. 3, art. 30–34 i art. 48 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw – Dz.U. z 2018 r. poz. 2193.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    REKLAMA