REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa Ordynacja podatkowa - Program Współdziałania

Nowea Ordynacja podatkowa - Program Współdziałania
Nowea Ordynacja podatkowa - Program Współdziałania

REKLAMA

REKLAMA

Program Współdziałania to nowa propozycja rozwiązań w projekcie Ordynacji podatkowej. Umowa tego rodzaju, zawierana pomiędzy firmą a organem, ma być oparta na całkowitej transparentności działań podatnika, który informuje organ o wszelkich istotnych i kontrowersyjnych kwestiach, mających wpływ na wysokość płaconych przez niego podatków.

W lutym w Ministerstwie Finansów rozpoczęto konsultacje podatkowe w zakresie wdrożenia Programu Współdziałania. Przypomnijmy, że ramy programu opierają się na istniejącej już w niektórych krajach instytucji monitoringu horyzontalnego. W kolejnym projekcie nowej Ordynacji podatkowej z grudnia 2018 r. zasady funkcjonowania tej instytucji zostały opisane bardziej szczegółowo niż w poprzednim. Niemniej jednak dokładny jej kształt ma zostać wypracowany w praktyce (m.in. w ramach konsultacji podatkowych). Warto przyjrzeć się bliżej tym regulacjom.

Autopromocja

Program współdziałania kierowany jest dla podatników o istotnym znaczeniu gospodarczym, których przychody przekraczają równowartość 50 mln EUR. Zgodnie z uzasadnieniem umowa o współdziałanie zawierana pomiędzy firmą a organem oparta jest na całkowitej transparentności działań podatnika, który informuje organ o wszelkich istotnych i kontrowersyjnych kwestiach, mających wpływ na wysokość płaconych przez niego podatków. Umowa jest zawierana w formie pisemnej na czas nieokreślony. Przy czym warunkiem jej zawarcia jest pozytywna opinia z audytu wstępnego lub zastosowanie się przez podatnika do zaleceń wynikających z tego audytu. Niezwykle ważnym elementem programu są tzw. wewnętrzne ramy nadzoru podatkowego, które są zbiorem wewnętrznych skonkretyzowanych procesów oraz procedur dotyczących zarządzania sposobem wykonywania obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego.

Na marginesie warto zauważyć, że organy podatkowe kładą coraz większy nacisk na funkcjonowanie w organizacji wewnętrznych procedur, które zapewniają prawidłowe wywiązywanie się z obowiązków podatkowych. Już od stycznia 2019 r. funkcjonują przepisy odnośnie raportowania MDR nakładające pewnym podmiotom obowiązek posiadania wewnętrznej procedury (art. 86l Ordynacji podatkowej). Jeszcze wcześniej przy wprowadzeniu możliwości stosowania elektronicznych faktur, wskazano na „dowolne kontrole biznesowe” jako ważny element ustalania wiarygodnej ścieżki audytu autentyczności pochodzenia i integralności treści takich faktur ( art. 106m ustawy o VAT).

Jak wskazano wyżej, na podatniku, który chciałby podpisać z szefem KAS umowę o współdziałaniu ciążą pewne obowiązki. Z drugiej strony, czy podjęcie współdziałania wiąże się z jakimiś uprawnieniami? Jak wskazano w uzasadnieniu i jak wynika z samej istoty cooperative compliance organ podatkowy udziela wsparcia podatnikowi „w czasie rzeczywistym”, tj. również bez zwłoki udziela – po konsultacji z samym podatnikiem – odpowiedzi na nurtujące podatnika pytania. Podstawą współpracy są porozumienia wiążące obie strony i gwarantujące przestrzeganie przez obie strony ustaleń w zakresie kwestii spornych lub wątpliwych. Porozumienia umożliwią podatnikowi szybkie i odformalizowane załatwienie kwestii spornych lub wątpliwych. Tego typu porozumienia mogą być zawieranie m.in w następujących sprawach:

  1. wykładni lub stosowania przepisów prawa podatkowego,
  2. ustalania cen transferowych,
  3. wyłączenia stosowania GAAR, 
  4. wysokości prognozowanego na następny rok podatkowy zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Wiosenne rabaty do – 50%
Bestsellery – podatki, rachunkowość, prawo pracy

Dowiedz się więcej>>

Przykładowo, przy opłatach przy wnioskach o APA możliwe jest również zastosowanie preferencji - 50 % ich wartości.
W konsekwencji, największą korzyścią po stronie podatników jest zwiększenie pewności prawa podatkowego i planowania wydatków, co ma wpływ na minimalizację ryzyka podatkowego. Warto zwrócić również uwagę na pozytywne skutki audytu, który powinien zostać wykonany przed przystąpieniem do programu.

Podsumowanie

Obecnie programy co-operative compliance zostały wprowadzone lub są wprowadzane w kilkudziesięciu państwach na całym świecie. Bazując na doświadczeniu tych krajów można stwierdzić, że jego wdrożenie w dalszej perspektywie, z jednej strony obniża koszty administrowania, zaś z drugiej zwiększa poziom wypełniania obowiązków podatkowych. Z perspektywy podatnika można mówić przede wszystkim o pewność rozliczeń podatkowych i partnerskiej współpracy.

Accreo

Autopromocja
Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    REKLAMA