REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy od umowy najmu trzeba zapłacić PCC?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Umowa najmu to jedna z umów cywilnoprawnych. Nie podlega ona jednak podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Trzeba natomiast pamiętać, by uzyskane z najmu kwoty rozliczyć na gruncie podatku dochodowego.

Autopromocja


Rozważając problem opodatkowania umowy najmu warto na wstępie ustalić, co kryje się pod tym pojęciem. Warto zatem przytoczyć, definicję zawartą w kodeksie cywilnym, w myśl której zawierając umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony  lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. W tym miejscu warto podkreślić, że przepisy prawa nie stanowią, w jakiej formie ma się to odbywać, zatem można przyjąć, że czynsz może być oznaczony zarówno w wartościach pieniężnych, jak również w świadczeniach innego rodzaju. Tak scharakteryzowany najem, dla wielu podatników może uchodzić za opisaną w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych czynność, mianowicie odpłatne użytkowanie, podlegające opodatkowaniu PCC. To duży błąd... Wynajmowanie mieszkania nie podlega bowiem regulacjom ustawy o czynnościach cywilnoprawnych.


Podatek od czynności cywilnoprawnych nie dotyczy umowy najmu


Wynajmując mieszkanie podatnik powinien wiedzieć, że umowa najmu nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego na gruncie PCC. Wynika to wprost z zapisu ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, mianowicie z tego, iż umowa najmu nie została wyszczególniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu. Jest to katalog zamknięty, co oznacza, że opodatkowaniu tym podatkiem podlegają tylko te umowy, które zostały wymienione w ww. ustawie. 

Należy jednak pamiętać o tym, że z tytułu stosunku najmu właściciel mieszkania osiąga określony przychód. Oznacza to, że po ewentualnym odliczeniu kosztów uzyskania przychodu,  możliwym jest określenie wartości dochodu z najmu, który  powinien zostać opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Można zatem stwierdzić, że zyski z najmu właściciel mieszkania powinien uwzględniać w rocznym zeznaniu podatkowym PIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zasady ogólne albo ryczałt ewidencjonowany - wybór należy do podatnika


Rozliczając najem podatnicy w pierwszej kolejności powinni zdecydować o tym, w jakiej formie będą rozliczali dochody z tego źródła. Przede wszystkim należy ustalić, czy najem będzie rozliczany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czy też prywatnie.

 

Wybierając drugi wariant, należy pamiętać o tym, że prywatne udostępnianie lokalu mieszkalnego z zasady podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, przy zastosowaniu stawek podatkowych 18% (do wysokości dochodu 85 528 zł) oraz 32% (od nadwyżki). Alternatywną formą, przysługującą  osobom fizycznym, jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%.  Wybór sposobu opodatkowania zależy bezpośrednio od preferencji podatnika, warto jednakże rozważyć oba warianty. Chodzi o to, że rozliczając podatek na zasadach ogólnych podatnik może skorzystać z przysługujących mu różnego rodzaju  odliczeń oraz ulg podatkowych, czego nie dopuszcza ryczałt. Wynika to z faktu, że w przypadku skali wartość podatku obliczana jest od dochodu,  natomiast w ryczałtowych formach opodatkowania podlega bezpośrednio przychód.


Podstawową formą opodatkowania są zasady ogólne


W przypadku ryczałtu ewidencjonowanego należy przede wszystkim pamiętać, że decyzję o opodatkowaniu w tej formie należy podjąć do 20 stycznia danego roku podatkowego. Do tego bowiem dnia koniecznym jest złożenie w formie pisemnej informacji o wyborze opodatkowania na zasadzie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego urzędu skarbowego. Warto w tym miejscu również podkreślić, że podatnicy rozpoczynający uzyskiwanie przychodów z najmu w trakcie roku podatkowego wspomniane oświadczenie zobligowani są złożyć  nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągną pierwszy przychód z tego tytułu. Szczególnym wyjątkiem od tej zasady, o którym warto pamiętać,  jest sytuacja, w której pierwszy taki przychód zostanie osiągnięty w grudniu, kiedy to oświadczenie należy dostarczyć do końca roku podatkowego.

Elżbieta Węcławik, Małgorzata Jawińska, Tax Care

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA