REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy korzystają ze zwolnienia paczki przekazywane pracownikom z okazji świąt

Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z okazji nadchodzących świąt Bożego Narodzenia planujemy przygotowanie paczek dla niektórych naszych pracowników. W zależności od ich sytuacji materialnej zróżnicujemy wartość podarowanych paczek, tj. 100 zł, 300 zł i 400 zł. Paczki zostaną sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Czy powinniśmy z tego tytułu odprowadzić podatek? A może byłoby lepiej, gdybyśmy przekazali pracownikom bony towarowe?

RADA

Autopromocja

Przekazywane przez Państwa z okazji świąt paczki, których wartość nie przekracza 380 zł, sfinansowane ze środków ZFŚS, będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof. Jeżeli wartość paczki przekroczy 380 zł, opodatkowaniu będzie podlegała nadwyżka ponad tę kwotę. Nie jest korzystna podatkowo zamiana paczek na bony towarowe, które niezależnie od swojej wartości zawsze podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

UZASADNIENIE

Jednym ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 updof jest stosunek pracy.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wynagrodzenia zasadnicze,

• wynagrodzenia za godziny nadliczbowe,

• różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop,

• wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona,

• świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 12 ust. 1 updof).

Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają nie tylko wynagrodzenie za pracę, ale również inne świadczenia otrzymywane przez pracownika od pracodawcy.

Taka sytuacja ma miejsce w Państwa pytaniu. Wynika z niej, że z okazji zbliżających się świąt zamierzają Państwo przekazać niektórym pracownikom paczki (czyli świadczenia rzeczowe), które będą finansowane ze środków ZFŚS. Wartość przekazanych paczek będzie uzależniona od sytuacji materialnej pracownika i wyniesie odpowiednio 100, 300 i 400 zł.

Co do zasady wartość przekazanych przez Państwa świadczeń rzeczowych powinna podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 12 updof. W odniesieniu do tego typu świadczeń przewidziano jednak pewien wyjątek. W art. 21 ust. 1 pkt 67 updof zwolniono z opodatkowania:

wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Z zacytowanego przepisu jednoznacznie wynika, że zwolnieniu z opodatkowania podlegają jedynie świadczenia rzeczowe dla pracownika, sfinansowane w całości z ZFŚS. Ustawodawca bardzo wyraźnie podkreślił, że rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

W Państwa przypadku pierwszy z warunków uprawniających do korzystania z omawianego zwolnienia jest spełniony. Przekazywane pracownikom paczki z całą pewnością są świadczeniami rzeczowymi.

Z pytania wynika, że rozważają Państwo możliwość przekazania pracownikom zamiast paczek bonów towarowych. Działania tego nie można uznać za korzystne podatkowo. Jak wspomniano bowiem wcześniej, ze zwolnienia wykluczono bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pile z 16 lutego 2007 r. nr DD/415-52/06 czytamy, że:

Wobec powyższego otrzymane przez pracowników szkoły bony towarowe podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, co wynika z wyżej przytoczonych przepisów.

Poruszając tę kwestię, należy również wspomnieć o pewnej bardzo często stosowanej przez pracodawców praktyce, która z podatkowego punktu widzenia nie jest korzystna. Polega ona na zwrocie pracownikom poniesionych przez nich kosztów zakupów towarów dokonywanych przez nich samodzielnie na rachunek pracodawcy. Działania takie mają umożliwić pracownikom otrzymanie w paczce takiego towaru, jakiego rzeczywiście sobie życzą. Niestety w takich przypadkach nie mamy do czynienia z przekazaniem pracownikowi świadczenia rzeczowego, ale ze zwrotem przez pracodawcę poniesionych wydatków, czyli de facto ze świadczeniem pieniężnym, które nie będzie mogło korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie z 12 kwietnia 2007 r. nr PF- -I/4180-0006/07/TE Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdził, że:

Świadczeniem „rzeczowym” jest bowiem takie świadczenie, które ma charakter materialny. Zatem refundacja, ze środków wyżej wymienionego funduszu (ZFŚS - przyp. redakcji), wydatków poniesionych przez pracownika na zakup towarów jest świadczeniem pieniężnym pracodawcy (a nie rzeczowym), które nie podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Bez znaczenia pozostaje fakt, iż zakupiony towar został udokumentowany fakturą VAT wystawioną na zakład pracy, a wydatkowana przez pracownika kwota została mu zwrócona po przedstawieniu faktury zakupu.

Drugim z warunków uprawniających do korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof jest finansowanie przekazywanych świadczeń rzeczowych z ZFŚS lub funduszu związków zawodowych. I ten warunek jest przez Państwa spełniony, bowiem z pytania wynika, że przekazywane paczki będą finansowane właśnie z ZFŚS.

Trzeci i ostatni z warunków określonych w omawianym zwolnieniu dotyczy wartości otrzymanego przez pracownika świadczenia. Wynosi on 380 zł. Z pytania wynika, że wartość przekazywanych paczek będzie różna i będzie wynosiła 100, 300 i 400 zł. W związku z tym dwa pierwsze rodzaje paczek, o wartości 100 i 300 zł, będą korzystały ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 67 updof, zaś pozostałe paczki, o wartości 400 zł, będą podlegały opodatkowaniu ponad kwotę limitu uprawniającego do zwolnienia, czyli 380 zł. Oznacza to, że jeżeli wartość paczki będzie wynosiła 400 zł, to opodatkowaniu będzie podlegała kwota 20 zł (400 zł - 380 zł). Bez znaczenia dla konieczności opodatkowania paczek o wartości przekraczającej 380 zł pozostaje fakt, że będą one w całości finansowane ze środków ZFŚS.

Na takim stanowisku stoją również organy podatkowe. W piśmie z 15 kwietnia 2004 r. nr PUS.I/423/33/2004 Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego stwierdził, że:

Tak więc w sytuacji gdy łączna wartość świadczeń rzeczowych otrzymanych przez pracownika (z wyjątkiem bonów, talonów i innych znaków, uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi), a finansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, w roku podatkowym przekroczy kwotę 380,00 zł - nadwyżkę płatnik winien opodatkować zgodnie z art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowując, przekazywane przez Państwa z okazji świąt paczki, których wartość nie przekracza 380 zł, sfinansowane ze środków ZFŚS, będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust.1 pkt 67 updof. Jeżeli wartość paczki przekroczy 380 zł, opodatkowaniu będzie podlegała nadwyżka ponad tę kwotę. Nie jest korzystna podatkowo zamiana paczek na bony towarowe, które niezależnie od swojej wartości zawsze podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

• art. 10 ust. 1 pkt 1, art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1378

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

REKLAMA