REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy korzystają ze zwolnienia paczki przekazywane pracownikom z okazji świąt

Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z okazji nadchodzących świąt Bożego Narodzenia planujemy przygotowanie paczek dla niektórych naszych pracowników. W zależności od ich sytuacji materialnej zróżnicujemy wartość podarowanych paczek, tj. 100 zł, 300 zł i 400 zł. Paczki zostaną sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Czy powinniśmy z tego tytułu odprowadzić podatek? A może byłoby lepiej, gdybyśmy przekazali pracownikom bony towarowe?

RADA

Autopromocja

Przekazywane przez Państwa z okazji świąt paczki, których wartość nie przekracza 380 zł, sfinansowane ze środków ZFŚS, będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof. Jeżeli wartość paczki przekroczy 380 zł, opodatkowaniu będzie podlegała nadwyżka ponad tę kwotę. Nie jest korzystna podatkowo zamiana paczek na bony towarowe, które niezależnie od swojej wartości zawsze podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

UZASADNIENIE

Jednym ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 updof jest stosunek pracy.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wynagrodzenia zasadnicze,

• wynagrodzenia za godziny nadliczbowe,

• różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop,

• wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona,

• świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 12 ust. 1 updof).

Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają nie tylko wynagrodzenie za pracę, ale również inne świadczenia otrzymywane przez pracownika od pracodawcy.

Taka sytuacja ma miejsce w Państwa pytaniu. Wynika z niej, że z okazji zbliżających się świąt zamierzają Państwo przekazać niektórym pracownikom paczki (czyli świadczenia rzeczowe), które będą finansowane ze środków ZFŚS. Wartość przekazanych paczek będzie uzależniona od sytuacji materialnej pracownika i wyniesie odpowiednio 100, 300 i 400 zł.

Co do zasady wartość przekazanych przez Państwa świadczeń rzeczowych powinna podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 12 updof. W odniesieniu do tego typu świadczeń przewidziano jednak pewien wyjątek. W art. 21 ust. 1 pkt 67 updof zwolniono z opodatkowania:

wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Z zacytowanego przepisu jednoznacznie wynika, że zwolnieniu z opodatkowania podlegają jedynie świadczenia rzeczowe dla pracownika, sfinansowane w całości z ZFŚS. Ustawodawca bardzo wyraźnie podkreślił, że rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

W Państwa przypadku pierwszy z warunków uprawniających do korzystania z omawianego zwolnienia jest spełniony. Przekazywane pracownikom paczki z całą pewnością są świadczeniami rzeczowymi.

Z pytania wynika, że rozważają Państwo możliwość przekazania pracownikom zamiast paczek bonów towarowych. Działania tego nie można uznać za korzystne podatkowo. Jak wspomniano bowiem wcześniej, ze zwolnienia wykluczono bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pile z 16 lutego 2007 r. nr DD/415-52/06 czytamy, że:

Wobec powyższego otrzymane przez pracowników szkoły bony towarowe podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, co wynika z wyżej przytoczonych przepisów.

Poruszając tę kwestię, należy również wspomnieć o pewnej bardzo często stosowanej przez pracodawców praktyce, która z podatkowego punktu widzenia nie jest korzystna. Polega ona na zwrocie pracownikom poniesionych przez nich kosztów zakupów towarów dokonywanych przez nich samodzielnie na rachunek pracodawcy. Działania takie mają umożliwić pracownikom otrzymanie w paczce takiego towaru, jakiego rzeczywiście sobie życzą. Niestety w takich przypadkach nie mamy do czynienia z przekazaniem pracownikowi świadczenia rzeczowego, ale ze zwrotem przez pracodawcę poniesionych wydatków, czyli de facto ze świadczeniem pieniężnym, które nie będzie mogło korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie z 12 kwietnia 2007 r. nr PF- -I/4180-0006/07/TE Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdził, że:

Świadczeniem „rzeczowym” jest bowiem takie świadczenie, które ma charakter materialny. Zatem refundacja, ze środków wyżej wymienionego funduszu (ZFŚS - przyp. redakcji), wydatków poniesionych przez pracownika na zakup towarów jest świadczeniem pieniężnym pracodawcy (a nie rzeczowym), które nie podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Bez znaczenia pozostaje fakt, iż zakupiony towar został udokumentowany fakturą VAT wystawioną na zakład pracy, a wydatkowana przez pracownika kwota została mu zwrócona po przedstawieniu faktury zakupu.

Drugim z warunków uprawniających do korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof jest finansowanie przekazywanych świadczeń rzeczowych z ZFŚS lub funduszu związków zawodowych. I ten warunek jest przez Państwa spełniony, bowiem z pytania wynika, że przekazywane paczki będą finansowane właśnie z ZFŚS.

Trzeci i ostatni z warunków określonych w omawianym zwolnieniu dotyczy wartości otrzymanego przez pracownika świadczenia. Wynosi on 380 zł. Z pytania wynika, że wartość przekazywanych paczek będzie różna i będzie wynosiła 100, 300 i 400 zł. W związku z tym dwa pierwsze rodzaje paczek, o wartości 100 i 300 zł, będą korzystały ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 67 updof, zaś pozostałe paczki, o wartości 400 zł, będą podlegały opodatkowaniu ponad kwotę limitu uprawniającego do zwolnienia, czyli 380 zł. Oznacza to, że jeżeli wartość paczki będzie wynosiła 400 zł, to opodatkowaniu będzie podlegała kwota 20 zł (400 zł - 380 zł). Bez znaczenia dla konieczności opodatkowania paczek o wartości przekraczającej 380 zł pozostaje fakt, że będą one w całości finansowane ze środków ZFŚS.

Na takim stanowisku stoją również organy podatkowe. W piśmie z 15 kwietnia 2004 r. nr PUS.I/423/33/2004 Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego stwierdził, że:

Tak więc w sytuacji gdy łączna wartość świadczeń rzeczowych otrzymanych przez pracownika (z wyjątkiem bonów, talonów i innych znaków, uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi), a finansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, w roku podatkowym przekroczy kwotę 380,00 zł - nadwyżkę płatnik winien opodatkować zgodnie z art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowując, przekazywane przez Państwa z okazji świąt paczki, których wartość nie przekracza 380 zł, sfinansowane ze środków ZFŚS, będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust.1 pkt 67 updof. Jeżeli wartość paczki przekroczy 380 zł, opodatkowaniu będzie podlegała nadwyżka ponad tę kwotę. Nie jest korzystna podatkowo zamiana paczek na bony towarowe, które niezależnie od swojej wartości zawsze podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

• art. 10 ust. 1 pkt 1, art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1378

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    REKLAMA