REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób rozliczyć zwrot amortyzowanego wcześniej komputera

Krzysztof Rustecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak powinnam rozliczyć zamortyzowane kwoty (raty amortyzacyjne) notebooka, którego zakupiłam w październiku 2006 r., zaliczyłam do środków trwałych i amortyzowałam. Po drugiej awarii zażądałam zwrotu gotówki, którą otrzymałam wraz z fakturą korygującą. Problemem dodatkowym jest zakup oprogramowania u innego dostawcy w wersji OEM (czyli tylko do jednego komputera), które zakwalifikowałam jako wydatek na ulepszenie. Amortyzowane kwoty są więc większe, niż wynikałyby z faktury zakupu samego komputera.

RADA

Autopromocja

W związku z likwidacją laptopa kosztem uzyskania przychodu będzie jego nieumorzona wartość początkowa. Natomiast zwrócona gotówka za zakup tego laptopa będzie przychodem. Jeżeli nabyty przez Panią program komputerowy nie był niezbędny do uruchomienia komputera, to nie powinien zostać zakwalifikowany jako jego ulepszenie. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Ze stanu faktycznego wynika, że zakupiła Pani laptop, który został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. W związku z jego awaryjnością został on zwrócony sprzedawcy. Sprzedawca zaś wystawił fakturę korygującą i zwrócił gotówkę wydatkowaną na jego zakup.

Zwrot laptopa spowoduje likwidację tego środka trwałego (wycofanie go z ewidencji środków trwałych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów strat w środkach trwałych oraz wartościach niematerialnych i prawnych, w części pokrytej sumą odpisów amortyzacyjnych (art. 23 ust. 1 pkt 5 updof).

Nie stanowią również kosztów uzyskania przychodów straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności (art. 23 ust. 1 pkt 6 updof). Ponieważ w Pani przypadku likwidacja środka trwałego nie wynika ze zmiany rodzaju działalności, to powyższe wyłączenie nie ma zastosowania. W związku z tym nieumorzona wartość początkowa laptopa jako strata związana z likwidacją tego środka trwałego będzie u Pani kosztem uzyskania przychodu. Jednocześnie zwrócona gotówka wydatkowana uprzednio na zakup tego laptopa będzie Pani przychodem. Wynika to z faktu, że do przychodów nie zalicza się tylko tych zwróconych wydatków, które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. W związku z tym w Pani sytuacji do przychodów należy zaliczyć zwrócone wydatki na nabycie środka trwałego, którego część wartości początkowej została zamortyzowana, a pozostała, nieumorzona część wartości początkowej została zaliczona do kosztów jako strata z tytułu likwidacji tego środka trwałego.

Jeżeli chodzi o zakup programu komputerowego, to dopiero gdyby program ten był niezbędny do uruchomienia laptopa i mógł być zainstalowany tylko w tym laptopie, wydatki na jego nabycie należałoby traktować jako wydatki na ulepszenie laptopa, zwiększające jego wartość początkową.

Jeżeli zaś program ten nie był niezbędny do uruchomienia laptopa, to nie należało wydatków poniesionych na jego nabycie traktować jako wydatków na ulepszenie. Jeżeli program komputerowy nie został nabyty przez Panią jako licencja, powinien zostać zaliczony bezpośrednio do kosztów w momencie poniesienia tego wydatku. Ponieważ w praktyce programy komputerowe są nabywane jako licencja, w związku z tym powinny być traktowane jako wartość niematerialna i prawna.

Potwierdza to stanowisko zawarte w piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki z 8 listopada 2006 r. nr PD I 415/1/105/06, w którym stwierdzono, że:

(...) podatnik zakupił do swojej kancelarii prawnej dwa programy komputerowe, które nie są programami startowymi, a jedynie dodatkowymi. W związku z tym, iż program komputerowy nie jest programem niezbędnym do uruchomienia komputera i ze swej istoty może być zainstalowany w każdym komputerze, nie stanowi on wraz z komputerem jednego środka trwałego. Nie jest on jednak, z uwagi na definicję środka trwałego, odrębnym środkiem trwałym. Analizy wymaga problem zaliczenia programu komputerowego do wartości niematerialnych i prawnych. W oparciu o przepis art. 22b ust. 1 updof należy stwierdzić, iż program komputerowy nie stanowi odrębnej kategorii praw majątkowych, w związku z czym mieści się on w kategorii autorskich praw majątkowych oraz licencji. Aby jednak programy komputerowe można było zaliczyć do wartości niematerialnych i prawnych, ich nabyciu powinno towarzyszyć przeniesienie autorskich praw majątkowych do tych programów lub udzielenie licencji na korzystanie z tych programów. Stosownie do przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych prawo autorskie chroni utwory (dzieła) będące dobrem niematerialnym (mimo materialnego ucieleśnienia). W myśl art. 52 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli w umowie sprzedaży tego wyraźnie nie zaznaczono, sprzedaż egzemplarza utworu nie powoduje przejścia na nabywcę autorskich praw majątkowych. Stosownie do art. 65 ww. ustawy w braku wyraźnego postanowienia o przeniesieniu prawa uważa się, że twórca udzielił licencji. Zakupienie przez podatnika programu komputerowego w praktyce jest więc udzieleniem licencji na korzystanie z programu. W związku z powyższym program komputerowy, jeżeli został nabyty jako licencja, powinien być zaliczany do wartości niematerialnych i prawnych. Ponieważ w przedmiotowej sprawie koszt poszczególnych programów komputerowych nie przekracza 3 500,00 zł, może być on zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

Jeżeli w Pani sytuacji program komputerowy był programem niezbędnym do uruchomienia komputera i ze swej istoty mógł być zainstalowany tylko w tym laptopie, rzeczywiście wydatki na jego nabycie powinny zwiększać jego wartość początkową. Musiałyby być jednak spełnione oba te warunki łącznie, tj. jego niezbędność do uruchomienia laptopa i przeznaczenie tylko do tego laptopa.

W innych przypadkach zakwalifikowanie programu komputerowego jako ulepszenia komputera należy uznać za błędne i dokonać odpowiednich korekt. Gdyby program komputerowy został nabyty jako licencja, powinien być zakwalifikowany jako wartość niematerialna i prawna. Wówczas w związku z likwidacją laptopa, w którym był zainstalowany (instalacja mogła dotyczyć tylko jednego laptopa), nastąpi również likwidacja tej wartości niematerialnej i prawnej. Kosztem uzyskania przychodu będzie w tym przypadku nieumorzona wartość początkowa tego programu.

W przypadku zaś gdyby program komputerowy nie został nabyty jako licencja, to wydatki na jego nabycie powinny być zaliczone bezpośrednio do kosztów. Wówczas likwidacja laptopa nie spowoduje żadnych konsekwencji w stosunku do tego programu, bowiem wydatki na jego nabycie zostały już zaliczone do kosztów w momencie ich poniesienia.

• art. 14 ust. 3 pkt 3a, art. 22b ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1378

Krzysztof Rustecki

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

"DGP": Zwiększa się liczba firm planujących redukcję zatrudnienia; firmy zwalniają nie tylko grupowo

Firmy zwalniają. Jakie są powody redukcji zatrudnienia? "Wzrost kosztów, spadek zamówień oraz cyfryzacja i nowe technologie to główne powody planowanych redukcji zatrudnienia" – donosi dzisiaj "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA