REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oszczędności podatkowe przy umowie leasingu

Oszczędności podatkowe przy umowie leasingu / Fot. Fotolia
Oszczędności podatkowe przy umowie leasingu / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sposobem na zredukowanie zobowiązań podatkowych wobec fiskusa jest skorzystanie z leasingu. Dzięki umowie leasingu można np. wejść w posiadanie samochodu a wydatki odpisać od podatku.

Autopromocja

Koniec roku to dla wielu przedsiębiorców czas inwestowania. Są już w stanie oszacować, jaką kwotę podatków będą musieli zapłacić w rozliczeniu za cały roku, i szukają sposobu, aby obniżyć wysokość tej daniny.

Leasing obniża podatek

Sposobem na zredukowanie zobowiązań wobec fiskusa jest leasing. Przy czym należy pamiętać, że są dwa rodzaje leasingu – finansowy oraz operacyjny. Ten pierwszy można porównać do kredytu, jako że nabywany w ten sposób środek trwały wprowadzany jest do stanu majątkowego leasingobiorcy, on też dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Poza amortyzacją koszt podatkowy stanowią także raty odsetkowe. Jak widać, ten sposób finansowania raczej nie nadaje się do użycia przy szybkiej inwestycji, obniżającej podatek.

W przypadku leasingu operacyjnego nie dochodzi do przeniesienia środka trwałego do majątku leasingobiorcy, nadal pozostaje on własnością firmy leasingowej, która dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Za to dla leasingobiorcy kosztem podatkowym jest pełna rata leasingowa więc zawierająca zarówno odsetki, jak i kapitał. I jeszcze jedno – istnieje spora swoboda, jeśli idzie o wysokość pierwszej raty.

Polecamy: Komplet Podatki 2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nawet 45% wartości przedmiotu leasingu

Wystarczy przejrzeć ofertę firm leasingowych, aby zorientować się, że wartość pierwszej raty np. w przypadku leasingu operacyjnego samochodu, może wynosić nawet do 45% wartości przedmiotu. To oznacza, że np. w przypadku samochodu o wartości 40 000 zł, ta wartość może wynieść 18 000 zł. Przy czym nie jest to pełna kwota, jaką leasingobiorca będzie musiał zapłacić, jako że dochodzą inne opłaty i prowizje. I całość tej raty można wliczyć w koszty już w chwili jego poniesienia.

Wprawdzie wcześniej ze strony urzędów skarbowych pojawiały się próby zakwestionowania możliwości jednorazowego odpisu tak wysokiej kwoty, jednak linia orzecznictwa sądowego jest taka, że można pierwszą ratę odpisać jednorazowo. Później oczywiście podatnik będzie płacił już mniejsze kwoty, wynikające z wartości przedmiotu leasingu oraz stawek danej firmy.

Sprzedaży samochodu wykupionego po zakończeniu jego leasingu - skutki podatkowe

Kilka warunków do spełnienia

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych zostało zapisanych kilka warunków, które musi spełnić umowa leasingowa, aby raty i związane z nim opłaty uznać za koszt podatkowy. Przede wszystkim umowa musi zostać zawarta co najmniej na okres równy 40% normatywnego okresu amortyzacji ( w przypadku ruchomości) lub co najmniej na 5 lat (gdy umowa dotyczy nieruchomości) oraz suma wszystkich rat, pomniejszona o podatek VAT, musi odpowiadać co najmniej wartości początkowej środka trwałego.

Sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu operacyjnego - rozliczenie VAT

Normatywny okres amortyzacji samochodu osobowego to 5 lat, a więc minimalny okres umowy leasingu operacyjnego auta, który może posłużyć do redukcji podatków, to 2 lata. Z kolei do sumy wszystkich opłat dolicza się także wartość wykupu auta. Z tym, że w przypadku leasingu operacyjnego leasingobiorca ma możliwość wyboru, czy decyduje się wykupić samochód, czy chce go oddać i wziąć nowy w leasing. Zwłaszcza, że wtedy znowu będzie miał okazję obniżenia swoich zobowiązań podatkowych.

Wojciech Warczok, Marek Siudaj, Tax Care


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA