REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć niskie wynagrodzenie z części etatu

Justyna Tarantowicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Proszę o informację, w jaki sposób mam ustalić koszty uzyskania przychodu u osób zatrudnionych na 1/10 etatu. Wynagrodzenie miesięczne wynosi 100 zł. Czy można je ustalić w wysokości 1/10, tak jak ustalono etat, czy też można pominąć wyliczenie kosztów? Jak ustalić podstawę naliczenia podatku i podatek?

RADA

Autopromocja

Koszty uzyskania przychodów ze stosunku pracy (oraz pokrewnych) są określone w updof ryczałtowo. Nie wolno pomniejszać ich proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy bądź do wysokości przychodu. Gdy przychód ze stosunku pracy jest mniejszy niż koszty uzyskania przychodów, występuje strata ze stosunku pracy, a tym samym nie wystąpi zaliczka na podatek dochodowy.

UZASADNIENIE

Miesięcznym przychodem ze stosunku pracy w podanym przez Czytelnika przykładzie jest wynagrodzenie w wysokości 100 zł. Koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej określone są w art. 22 ust. 2 updof ryczałtowo. W 2008 r. jeśli podatnik uzyskuje przychody z jednego stosunku pracy (lub pokrewnego ww.), to koszty wynoszą 111,25 zł miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1335 zł.

Ustawodawca nie uzależnił wysokości kosztów uzyskania przychodów od wysokości uzyskanego w danym miesiącu przychodu ze stosunku pracy ani od wymiaru czasu pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pytaniu Czytelnika zatrudniony na 1/10 etatu pracownik otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 100 zł brutto. Zakładając, że pracownik otrzymuje przychody z jednego stosunku pracy, a jego miejsce zamieszkania położone jest w miejscowości, w której znajduje się zakład pracy, w 2008 r. należy zastosować koszty uzyskania przychodów w kwocie 111,25 zł. W związku z tym, że przychody ze stosunku pracy są niższe niż koszty ich uzyskania, zatem pracownik poniósł stratę ze stosunku pracy. Oznacza to również, że płatnik nie potrąci w tym przypadku zaliczki na podatek, ponieważ nie powstał dochód.

Obliczenie wynagrodzenia danego pracownika będzie wyglądało następująco:

Wynagrodzenie brutto: 100 zł

Składki na ubezpieczenia społeczne: (13,71%) - 13,71 zł

Koszty uzyskania przychodu: 111,25 zł

Podstawa opodatkowania: 100 zł - 13,71 zł - 111,25 zł = - 24,96 zł

Podatek: 0 zł

Składka na ubezpieczenie zdrowotne: 0 zł

Zaliczka do urzędu skarbowego: 0 zł

Do wypłaty: 86,29 zł

Obowiązkiem płatnika jest także wystawienie pracownikowi informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach PIT-11. W informacji tej płatnik powinien wykazać koszty w pełnej wysokości, jakie przysługują pracownikowi. A zatem z omawianym przypadku, przy założeniu, że pracownik pracował tylko jeden miesiąc w 2008 r., wysokość przychodu należy wykazać w kwocie 100 zł, wysokość kosztów w kwocie 111,25 zł. Natomiast w pozycjach dochód i zaliczka należy wykazać 0 zł (PIT-11 nie przewiduje możliwości wykazania straty).

Urzędy skarbowe potwierdzają opisane powyżej stanowisko w kwestii stosowania kosztów uzyskania przychodów ze stosunku pracy w pełnej wysokości oraz wykazywania danych w informacji PIT-11. Poniżej prezentujemy postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sępólnie Krajeńskim z 14 czerwca 2005 r., sygn. PB-415-7(4)/05:

(...) Z przedstawionego opisu stanu faktycznego i obowiązujących norm prawnych wskazanych powyżej wynika, że koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku pracy wynoszą miesięcznie 102,25 zł lub 127,82 zł, a za rok podatkowy odpowiednio nie więcej niż 1227,00 zł, 1533,84 zł, 1840,77 zł i 2300,94 zł. Pracownikowi (zatrudnionym uczniom) uzyskującemu w danym miesiącu przychody określone w art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy przysługuje odliczenie jednej, pełnej miesięcznej normy kosztów uzyskania przychodów. Przepisy ww. ustawy nie przewidują obniżenia miesięcznej kwoty kosztów uzyskania przychodów ze stosunku pracy, w sytuacji gdy koszty te przewyższają wysokość miesięcznego wynagrodzenia. Powyższe wynika z faktu, że są one niepodzielne.

W imiennej informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy według wzoru PIT-11/8B (...) zgodnie z pkt 3 objaśnień do niniejszej informacji (obecnie pkt 4 - przyp. autora), w kwocie kosztów uzyskania przychodów wykazuje się koszty faktycznie uwzględnione przez płatnika przy poborze zaliczek na podatek dochodowy. W związku z tym przyjmując, że przy „poborze podatku” (brak dochodu w tym przypadku) uwzględnia się koszty uzyskania przychodu w pełnej przysługującej miesięcznej normie, w informacji PIT-11 należy je uwzględnić również w przyjmowanej wysokości.

W rozliczeniu rocznym według ustalonego wzoru (PIT-40), składanym przez płatnika w imieniu pracownika, koszty uzyskania przychodów natomiast wykazuje się w wysokości przysługujących podatnikowi (pracownikowi) norm określonych w art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozliczenie pracownika na ww. formularzu (zgodnie z art. 37 cytowanej ustawy) jest natomiast możliwe, gdy uzyska on dochód. W omawianej sytuacji, gdy przysługujące pracownikowi za rok podatkowy koszty uzyskania przychodu spowodują stratę, pracodawca winien sporządzić informację PIT-11, na podstawie której pracownik złoży zeznanie roczne.

Warto zaznaczyć, że w przypadku wystąpienia straty ze stosunku pracy podatnik może dokonać jej rozliczenia na podstawie art. 9 ust. 3 updof. Przepis ten stanowi o tym, że o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, podatnik może obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych. Wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty. W omawianym przypadku, jeżeli w zeznaniu podatkowym za rok 2008 podatnik wykaże stratę ze stosunku pracy, tj. 24,96 zł, to stratę tę będzie mógł odliczyć od dochodu uzyskanego ze stosunku pracy w pięciu kolejnych latach (czyli w latach 2009-2013); jednorazowo nie więcej niż 50% tej straty, tj. 12,48 zł. Należy pamiętać, że straty z jednego źródła przychodów nie można odliczać od dochodów z innych źródeł. Straty ze stosunku pracy nie można więc odliczać np. od dochodu z renty, umowy zlecenia czy z najmu.

• art. 9 ust. 2-3, art. 22 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Justyna Tarantowicz

księgowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA