REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak odzyskać podatek dochodowy z Niemiec?

Jak odzyskać podatek dochodowy z Niemiec?
Jak odzyskać podatek dochodowy z Niemiec?

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli pracowaliśmy lub planujemy pracować legalnie w Niemczech, powinniśmy zapoznać się z procedurą związaną ze zwrotem nadpłaconego tam podatku. Możemy próbować odzyskać pieniądze samodzielnie lub zwrócić się o pomoc do profesjonalnej firmy, zajmującej się zwrotem podatku nadpłaconego w niemieckim urzędzie skarbowym. Z obserwacji Euro-Tax.pl wynika, że na jednego polskiego emigranta pracującego w Niemczech w ciągu trzech miesięcy przypada przeciętnie 900 euro nadpłaconego podatku, który można odzyskać.

Zgromadzenie dokumentów potwierdzających wysokość zaliczek

Dokumentami potwierdzającymi wysokość zaliczek pobranych na podatek w Niemczech są: zaświadczenie podatkowe – Lohnsteuerbescheinigung i karta podatkowa – Lohnsteuerkarte.

Autopromocja

Oba zaświadczają całkowite zarobki uzyskane w trakcie roku podatkowego. Lohnsteuerbescheinigung zawiera jednak tylko zarobki uzyskane u jednego pracodawcy i jeżeli wciągu roku istniało kilka stosunków pracy, to powinny istnieć osobne zaświadczenie od każdego z nich.

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Za to na Lohnsteuerkarte mogą być dopisywane zarobki uzyskane w kolejnych firmach. Trzeba jednak zaznaczyć, że już od kilku lat karty podatkowe wychodzą z użycia, ze względu na wprowadzenie systemu elektronicznego przekazywania danych o zarobkach do urzędu skarbowego i brak karty podatkowej to dziś już raczej reguła niż wyjątek.

W sytuacji gdy nie posiada się karty podatkowej czy zaświadczenia o zarobkach można rozliczyć się na podstawie odcinków z wypłat - Abrechnung der Brutto-Netto-Bezuge. Wymienione odcinki mogą być otrzymywane miesięcznie lub tygodniowo, zależy to bowiem od częstotliwości otrzymywanych wypłat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaznaczyć należy również, że nie potrzebne są wszystkie kwity, wystarczą dwa ostatnie, najbardziej skrajne z końca pracy.

Zebranie dokumentów poświadczających prawo do ulgi

Szczególnie w przypadku wyższych zarobków, konieczne będzie zebranie dokumentów, które będą poświadczały prawo do uzyskania ulg podatkowych – przysługują tylko wtedy jeśli pracowaliśmy w Niemczech dłużej niż 183 dni.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm (książka)

Najczęściej są to takie dokumenty jak zaświadczenie o stanie rodzinnym, kopie zameldowania z miejsca pobytu w Niemczech oraz kilka innych dokumentów zależnie od indywidualnej sytuacji pracownika i ulg podatkowych, o które się występuje. Jeśli pobieraliśmy zasiłek rodzinny, tzw. Kindergeld, również powinniśmy zebrać związane z tym dokumenty.

Pamiętajmy o spójności danych, które przekazujemy

Zawsze musimy pamiętać o zachowaniu spójności naszych danych personalnych. W przypadku zmiany nazwiska – wszystkie dokumenty muszę być podpisane tym samym nazwiskiem, które widnieje na Lohnsteuerkarte, Lohnsteuerbescheinigung.

Ponadto musimy zebrać informacje o dochodach w Polsce lub innych krajach. Niezbędna jest również historia naszego zatrudnienia, daty rozpoczęcia i zakończenia pracy oraz nazwa i adres pracodawcy.

Wypełnienie zaświadczenia

Gdy mamy już wszystkie dane i dokumenty powinniśmy wypełnić „Zaświadczenie dla krajów UE/EOG zagranicznego organu podatkowego do zeznania podatkowego dot. podatku dochodowego”, które jest dostępne na stronach niemieckich Urzędów Skarbowych lub w specjalnych sekcjach przeznaczonych dla emigrantów na stronach internetowych tych urzędów.

Jeśli nie jesteśmy pewni, jakie formularze musimy wypełnić, albo gdy dany formularz nie jest dla nas w pełni zrozumiały, nie powinniśmy ryzykować. Lepiej poproś o pomoc specjalistę, bo źle wypełniony wniosek może wydłużyć czas oczekiwania nawet o kilka miesięcy lub przekreślić szanse na odzyskanie pieniędzy.

Do kogo zwrócić się o pomoc?

Jeżeli nie mamy czasu na wypełnianie dokumentów lub nie wiemy jak to zrobić, lepiej zwróćmy się do firmy wyspecjalizowanej w zwrocie podatku z zagranicy, np. Euro-Tax.pl lub Cuf.com.pl.

Konsultanci wypełnią za nas wszystkie niezbędne formalności, postarają się pozyskać brakujące dokumenty od naszego pracodawcy i będą kontaktować się w naszym imieniu z zagranicznymi urzędami skarbowymi. W dobie internetu możesz również poszukać pomocy w sieci i znaleźć odpowiedniego doradcę.

Wypełnij stosowne formularze i zgłoś się do firmy za pośrednictwem strony internetowej, wypełniając formularz kontaktowy. Konsultanci zadzwonią do nas i powiedzą co dalej robić. Wybierzmy firmę, która weźmie od nas wynagrodzenie dopiero po odzyskaniu naszego podatku, bo wtedy zależy jej tak jak nam na jak najszybszym zwrocie.

Koszt takiej usługi nie powinien przekroczyć 15% wartości wnioskowanej kwoty.

Do kiedy masz czas?

Wnioski możemy składać przez cały rok. W Niemczech zwrot podatku przysługuje nie tylko za pracę wykonaną w ubiegłym roku, ale nawet do 4 lat wstecz. Im wcześniej jednak rozpoczniemy procedurę zwrotu, tym szybciej otrzymamy pieniądze.

Polecamy: Serwis PIT

Polecamy: Serwis CIT

Ile trzeba czekać na pieniądze?

Cała procedura zwrotu podatku trwa średnio od trzech miesięcy do pół roku. Czas oczekiwania często zależy od tego, w jaki sposób przygotujesz wszystkie wnioski i dokumenty. Możliwość zwrotu uzależniona jest również od prawa podatkowego w danym kraju i wysokości kwot zwolnionych od opodatkowania.

Andrzej Jasieniecki, prezes Euro-Tax.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    REKLAMA