REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Certyfikat rezydencji podatkowej – aktualność i aktualizacja

Katarzyna Broniszewska
Certyfikat rezydencji podatkowej
Certyfikat rezydencji podatkowej
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spółka prowadząc działalność gospodarczą nabywa licencję od kontrahentów, którzy nie posiadają rezydencji podatkowej w Polsce. Jako płatnik pobiera podatek od należności, jakie wypłaca osobom zagranicznym (jednocześnie przestrzegając umów o unikaniu podwójnego opodatkowania). Aby móc realizować ten obowiązek musi posiadać certyfikaty rezydencji tych podmiotów.

Spółka ma wątpliwości jak długo certyfikat rezydencji zachowuje swoją aktualność i co stanowi potwierdzenie zmiany informacji wskazanych w takim certyfikacie?

Autopromocja

Certyfikaty rezydencji wydawane są przez administrację podatkową państwa, w którym zagraniczne podmioty mają siedzibę lub miejsce zamieszkania.

Ważność certyfikatu rezydencji podatkowej zagranicznego kontrahenta

Polecamy: Komplet podatki 2019

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Płatności, dokonywane na ich rzecz, określone są w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), zwanej dalej ustawą o PIT.

Spółka, aby móc skutecznie przestrzegać powyższego przepisu oraz postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, poddaje aktualizacji posiadane certyfikaty, ubiegając się u kontrahentów o nowe.

W związku z tym powstają pewne problemy dotyczące stanowiska podmiotów zagranicznych wobec przesłanych certyfikatów. Niektórzy z nich uważają, że wcześniej przesłane dokumenty pozostają aktualne, część dysponuje tylko jednym oryginałem certyfikatów, część posiada je tylko w formie elektronicznej, część w innych formach.

Innym problemem jest to ,że część certyfikatów wskazuje okres, za który potwierdza rezydencję podatkową kontrahenta, inne certyfikaty zaświadczają rezydencję za określony czas w przeszłości do daty wydania certyfikatu rezydencji lub przesyłane są takie, które nie podają okresu, za jaki poświadczają rezydencję podatkową, a jedynie posiadają datę wystawienia certyfikatu.

Kiedy trzeba mieć certyfikat rezydencji?

Certyfikat rezydencji

Certyfikat rezydencji jest dokumentem, w którym zagraniczna administracja podatkowa potwierdza posiadanie przez osobę fizyczną miejsca zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium danego kraju. Oznacza to, że dana osoba w tym państwie podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Ponadto certyfikat powinien zawierać informacje takie jak dane identyfikujące podatnika, w tym jego nazwę i siedzibę, datę wystawienia oraz ewentualnie okres ważności dokumentu.

Certyfikat potwierdza określony stan faktyczny na dzień jego wydania, lub jeśli to wynika z jego treści również w przeszłości. Zatem może dotyczyć tylko takich stanów faktycznych, które już zaistniały, tj. teraźniejszych lub przeszłych, nigdy przyszłych okoliczności faktycznych.

Polecamy: Do czego służy certyfikat rezydencji?

Czy certyfikat rezydencji płatnik powinien posiadać w dniu poboru podatku?

Na podstawie certyfikatu stwierdza się,  czy od wypłat należności wskazanych art. 29 ustawy o PIT, powinien zostać pobrany przez płatnika podatek oraz w jakiej stawce. Przesądza on o tym, jaki podatek zostanie pobrany- czy według stawek przewidzianych w polskich przepisach, czy wynikających z umów międzynarodowych.

To płatnik musi dopełnić wszelkich obowiązków wynikających z pobrania podatku, ponieważ to On ponosi odpowiedzialność za niedobranie lub niewypłaceni należnego podatku. W związku  z tym wymaga się uzyskania przez płatnika certyfikatu rezydencji aktualnego na moment dokonywania wypłat na rzecz podatnika.

Aktualność oraz forma certyfikatu rezydencji

Nie istnieje ujednolicona forma certyfikatów rezydencji. W związku z czym to poszczególne państwo decyduje o tym, jaki wzór certyfikatu oraz wymogi formalne dotyczące jego wydania będą stosowane.

Ważne jest, aby na jego podstawie można było znaleźć informacje o danych identyfikujących podatnika, dacie wystawienia oraz ewentualnie o okresie ważności dokumentu,  czy podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w państwie jego miejsca zamieszkania.

Certyfikatu nie można zastąpić pisemnym oświadczeniem przedstawiciela podmiotu zagranicznego. Wynika to z art. art. 5a pkt 21 ustawy o podatku PIT, wskazującego czym jest i przez kogo jest wydawany certyfikat. Ponadto certyfikatu rezydencji nie można zastąpić innym dokumentem prywatnym lub urzędowym, który poświadczałby o miejscu zamieszkania podatnika.

Mimo braku zmiany okoliczności faktycznych, które zostały stwierdzone w certyfikacie, po upływie okresu na jaki został on wydany, nie można stwierdzić, że dalej istniejące okoliczności są potwierdzone tym dokumentem.

Jak długo jest ważny certyfikat rezydencji i czy może być dostarczony w formie elektronicznej?

Dla płatnika, który chce prawidłowo wykonać obowiązki podatkowe, niewystarczające jest posiadanie dokumentu certyfikatu rezydencji, który opatrzony jest datą wydania w roku lub w latach poprzedzających rok, w którym dokonuje się płatności.

Potrzebne jest również pisemne oświadczenie podatnika dokonane np. w formie e-mail o braku zmian dotyczących rezydencji podatkowej podatnika  w roku, w którym jest dokonywana wypłata.

Spółka musi uzyskać certyfikat rezydencji, który potwierdza rezydencję podatkową podmiotu zagranicznego w chwili dokonywania na jego rzecz wypłat określonych należności. Certyfikat rezydencji dotyczący jakiegokolwiek okresu jest w tym wypadku niewystarczający.

Udokumentowanie miejsca zamieszkania podatnika dla celów podatkowych za pomocą certyfikatem rezydencji jest warunkiem do zastosowania przez spółkę stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobrania podatku zgodnie z taką umową.

Podatki 2019

Podsumowanie

1. Spółka może stosować zwolnienie od podatku bądź stawki podatku, która wynika z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, jeśli:
- posiada oryginał certyfikatu rezydencji podatnika oraz pisemne potwierdzenie (również w formie e-mail) o braku zmiany danych wynikających z tego certyfikatu,
- udokumentowane jest miejsca zamieszkania podatnika dla celów podatkowych za okres, w którym dokonane zostały przedmiotowe wypłaty uzyskanym certyfikatem rezydencji.

Spełnienie tego wymogu nastąpi, gdy Spółka będzie w posiadaniu takiego certyfikatu, ponieważ właśnie z tą chwilą zostanie udokumentowana kwestia prawidłowości obowiązków podatkowych wypełnianych przez płatnika na rzecz podmiotu zagranicznego.

2. Podmiot zagraniczny powinien dostarczyć spółce oryginał certyfikatu rezydencji.

Jeżeli nie jest to możliwe (a płatnik przedstawia jedynie kopie lub skan, nawet potwierdzone przez notariusza państwa, z którego pochodzi), to należy okazać oryginał, aby móc potwierdzić jego zgodności z oryginalnym dokumentem. Kopie certyfikatów rezydencji nie stanowią dokumentów urzędowych.

Mimo to dopuszczalne jest złożenie odpisu dokumentu, jeżeli jego zgodność z oryginałem została poświadczona przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym lub doradcą podatkowym. Odpis ma walor dokumentu urzędowego.

W przypadku, kiedy w ogóle nie istnieje możliwości dostarczenia certyfikatu rezydencji w tych postaciach ( np. w danym kraju certyfikaty zostały zastąpione udostępnianiem dokumentu w wersji elektronicznej dostępnej na oficjalnej stronie internetowej) to forma taka (certyfikat w wersji elektronicznej) będzie wystarczająca, aby udowodnić miejsce zamieszkania podatnika.

Brak certyfikatu rezydencji nakłada obowiązek na płatnika (spółkę) do pobrania podatku na podstawie polskich przepisów podatkowych.

Artykuł powstał w oparciu o indywidualną interpretację podatkową z 4 sierpnia 2011 roku , wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPB2/415-556/11-3/WM).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zwolnienie z podatku Belki. Nowe zasady oszczędzania i inwestowania

    "Jeżeli ktoś osiągnie zysk z lokaty bankowej oraz z inwestycji w fundusze, to limity, będące rodzajem kwoty wolnej od osiągniętego zysku, będą liczone rozdzielnie" – powiedział w piątek minister finansów, Andrzej Domański. Wprowadzane limity stanowią swoistego rodzaju ochronę przed opodatkowaniem dla osiągniętych zysków.

    Opłaty za jednorazowe opakowania plastikowe do żywności - rozliczenia VAT, CIT i PIT w 2024 roku [wyjaśnienia Ministerstwa Finansów]

    W komunikacie z 28 marca 2024 r. Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie zasad rozliczania opłat pobieranych z tytułu sprzedaży opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na napoje lub żywność na gruncie VAT oraz podatków dochodowych. Komunikat ten nie ma formalnego statusu interpretacji podatkowej ani objaśnień podatkowych.

    Tabela kursów średnich NBP z 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona przez NBP 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]. Jaki dzisiaj kurs euro? Jakie zmiany w kursach walut?

    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    REKLAMA