REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
zaliczki uproszczone na PIT 2012
zaliczki uproszczone na PIT 2012

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy mogą płacić zaliczki na podatek dochodowy w stałej wysokości przez cały rok (są to tzw. zaliczki uproszczone). Trzeba jednak zawiadomić o takim zamiarze urząd skarbowy do 20 lutego danego roku.

Aby skorzystać z tych uproszczonych zaliczek trzeba złożyć do urzędu skarbowego pisemne zawiadomienie (nie ma specjalnego formularza) o wyborze uproszczonej formy wpłacania zaliczek.

REKLAMA

Autopromocja

Można to zrobić jedynie do 20 lutego roku podatkowego (czyli w terminie zapłaty zaliczki za styczeń), w którym po raz pierwszy została wybrana uproszczona forma wpłacania zaliczek - zawiadomienie skutkuje możliwością płacenia zaliczek uproszczonych przez cały rok.

W następnych latach można kontynuować płacenie uproszczonych zaliczek już bez dodatkowego zawiadamiania urzędu skarbowego, chyba, że przez 2 kolejne lata nie osiągnęło się zysku.

20 lutego wypada w tym roku w poniedziałek, dzień roboczy a więc nie ma żadnego przesunięcia terminu złożenia ww. oświadczenia w myśl art. 12 § 5 ordynacji podatkowej.

Uproszczone zaliczki mogą płacić jedynie ci przedsiębiorcy, którzy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- już prowadzą działalność gospodarczą;

- w latach poprzednich rozliczali PIT na zasadach ogólnych (wg skali podatkowej) albo wg stawki liniowej 19%.

- w poprzednim roku (albo przynajmniej w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o 2 lata - czyli w przypadku oświadczenia składanego w roku 2012, chodzi o 2010 rok) uzyskali dochód z działalności gospodarczej nie większy niż 3091 zł (czyli dochód niepowodujący obowiązku zapłaty PIT wg skali podatkowej);

Jak ustalić wysokość zaliczek uproszczonych

Od 1 stycznia 2012 r. nowe zasady płacenia zaliczek na podatek dochodowy

Podatnicy, którzy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek, są obowiązani:

1) do dnia 20 lutego roku podatkowego, w którym po raz pierwszy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek, zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze tej formy,

2) stosować uproszczoną formę wpłacania zaliczek przez cały rok podatkowy,

3) wpłacać zaliczki w terminach do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za grudzień, w wysokości zaliczki należnej za listopad, uiszcza się w terminie do dnia 20 grudnia roku podatkowego.

4) dokonać rozliczenia podatku za rok podatkowy zgodnie z art. 45 ustawy o PIT.

Polecamy : Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik

Zaliczka wyniesie 1/12 kwoty podatku (obliczonego wg aktualnej skali podatkowej) od dochodu wykazanego w rocznym zeznaniu PIT-36 albo PIT-36L (złożonych w poprzednim roku podatkowym albo 2 lata temu jeżeli rok temu nie było wystarczającego dochodu aby wyliczyć PIT) z działalności obliczonej:

- wg skali podatkowej obowiązującej w roku podatkowym stosowania metody uproszczonej - jeżeli chodzi o podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych; albo

- wg stawki 19% - jeżeli chodzi o podatników opodatkowanych podatkiem liniowym;

Kwotę podatku należy jeszcze zmniejszyć o podlegające odliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne, zapłacone w miesiącu, za który zaliczka jest opłacana. Natomiast składki na ubezpieczenia społeczne odlicza się dopiero w rozliczeniu rocznym.

Podatnicy nie mają dowolności w wyborze roku podatkowego, którego dochód będzie stanowić podstawę obliczenia miesięcznej zaliczki opłacanej w formie uproszczonej. Jeżeli podatnik chce wybrać uproszczone zaliczki w 2012 roku musi najpierw sięgnąć do PIT-a złożonego w 2011 roku (czyli za 2010 rok). Jeżeli w PIT za 2010 rok był wykazany dochód np. w wysokości 120 tys. zł, to oblicza się podatek od tych 120 tys. zł wg skali podatkowej obowiązującej teraz (w 2012 roku) i tą kwotę podatku dzieli się przez 12. W wyniku tych działań otrzymuje się kwotę zaliczki miesięcznej (uproszczonej), którą trzeba co miesiąc uiszczać w 2012 roku.

Natomiast jeżeli w PIT za 2010 rok była strata lub dochód w wysokości nieprzekraczającej 3091 zł, to trzeba sięgnąć po PIT za 2009 rok (złożony w 2010 roku) z nadzieją, że tam będzie dochód, od którego zapłacono wtedy podatek. Jeżeli takiego dochodu nie osiągnięto również w 2009 roku, to w 2012 roku nie będzie można obliczyć ani płacić zaliczek uproszczonych.

Mówiliśmy tu dotąd oczywiście o zaliczkach comiesięcznych.

Jednak mali podatnicy mają możliwość wyboru uproszczonych zaliczek płaconych raz na kwartał.

Przypomnijmy, że małymi podatnikami są ci, u których wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego VAT) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym równowartości 1.200.000 euro. W 2012 roku małymi podatnikami są więc ci, którzy mieli w 2011 r. obrót nie większy niż 5.324.000,- zł.

Mały podatnik VAT, PIT, CIT - limity

REKLAMA

Mali podatnicy, którzy wybrali kwartalny sposób wpłacania zaliczek, są obowiązani do 20 lutego roku podatkowego zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze tego sposobu wpłacania zaliczek. Podatnicy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności w trakcie roku podatkowego, składają zawiadomienie w terminie do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Zawiadomienie dotyczy również lat następnych, chyba że mały podatnik, w terminie do dnia 20 lutego roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z kwartalnego sposobu wpłacania zaliczek.

Zaliczki kwartalne za okres od pierwszego do trzeciego kwartału roku podatkowego podatnicy uiszczają w terminie do dnia 20 każdego miesiąca następującego po kwartale, za który wpłacana jest zaliczka. Zaliczka za ostatni kwartał jest uiszczana w wysokości zaliczki za kwartał poprzedni, w terminie do dnia 20 grudnia.

Metodę uproszczoną stosować należy cały rok podatkowy, bez względu na to, jak zmieniała się forma działalności gospodarczej podatnika, bez względu na to, czy niektóre podmioty gospodarcze, w których uczestniczył podatnik wcześniej, uległy likwidacji, bez względu na to, czy podatnik rozpoczyna prowadzenie działalności gospodarczej w ramach dodatkowych przedsięwzięć, w których wcześniej nie uczestniczył.

Podstawa prawna:
- art. 44 ust. 6b-6i ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA