REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wycofanie środka trwałego z firmy - rozliczenie PIT i VAT

 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Wycofanie środka trwałego z firmy - rozliczenie PIT i VAT
Wycofanie środka trwałego z firmy - rozliczenie PIT i VAT

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc działalność gospodarczą przedsiębiorca w dowolnym momencie może wycofać środek trwały z firmy do majątku prywatnego. Decydując się na taki krok należy pamiętać o podatkach – dochodowym oraz od towarów i usług.

Wycofanie środka trwałego a PIT

Zgodnie z przepisami o podatku dochodowym od osób fizycznych, samo wycofanie środka trwałego do majątku prywatnego nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej. Co za tym idzie – od wycofania nie zapłacimy co do zasady podatku dochodowego.

Autopromocja

Wycofując nie w pełni zamortyzowany środek trwały należy pamiętać o zakończeniu amortyzacji – ostatniego odpisu dokonujemy w miesiącu wycofania. Niezamortyzowana część nie może w tym wypadku stać się firmowym kosztem.

Uwaga! Obowiązki w zakresie podatku dochodowego mogą pojawić się, jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na sprzedaż wycofanego środka trwałego przed upływem 6 lat, licząc od miesiąca następującego po miesiącu wycofania. W takim przypadku zysk ze sprzedaży będzie przychodem z działalności podlegającym opodatkowaniu. Z drugiej strony, w chwili sprzedaży do kosztów uzyskania przychodów można będzie zaliczyć niezamortyzowaną wcześniej wartość.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wycofanie środka trwałego a VAT

Wycofanie środka trwałego do majątku prywatnego w świetle Ustawy o VAT stanowi dostawę towarów, a co za tym idzie – zasadniczo podlega opodatkowaniu VAT.

Reguła ta jest prawdziwa w przypadku środka trwałego, dla którego przedsiębiorcy przysługiwało prawo do odliczenia VAT – głównie przy jego nabyciu, imporcie lub wytworzeniu. W takim przypadku wycofując składnik majątku firmowego do majątku prywatnego, należałoby wycenić jego wartość (zazwyczaj po cenie rynkowej) i opodatkować ją VAT.

Powyższa zasada będzie miała zastosowanie także do przedsiębiorców, którzy nabyli środek trwały jeszcze przed rozpoczęciem działalności lub w trakcie prowadzenia firmy zarejestrowali się jako podatnicy VAT czynni (rezygnując lub tracąc prawo do zwolnienia). Jeśli w którymś z tych przypadków mieli oni prawo do odliczenia VAT, wycofanie skutkować będzie obowiązkiem opodatkowania VAT.

Uwaga! Jeśli przedsiębiorcy przy nabyciu środka trwałego przysługiwało prawo do częściowego odliczenia VAT – najczęściej w przypadku nabycia samochodów osobowych – przy wycofaniu generalnie przysługiwać będzie prawo do skorygowania nieodliczonej kwoty VAT.

Natomiast gdyby przedsiębiorcy nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od nabycia środka trwałego – np. byłby on wprowadzony z majątku prywatnego, zakupiony: od osoby fizycznej na podstawie umowy kupna-sprzedaży, na fakturę VAT marża bądź na fakturę VAT, ale na osobę fizyczną na długo przed założeniem firmy etc. – co do zasady wycofanie do majątku prywatnego nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT.

Uwaga! Wycofując środek trwały, przy którym nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT warto sprawdzić, czy nie był on w trakcie użytkowania remontowany lub ulepszany. Jeśli w środku trwałym znajdują się części składowe, od których mogliśmy odliczyć VAT, to wycofanie całego środka może podlegać opodatkowaniu. Kluczowe jest w tym momencie rozróżnienie, czy ewentualne części związane są tylko z typową eksploatacją (np. wymiana drobnych części, opon w samochodzie etc.), czy też mają wpływ na wartość środka trwałego(np. nowy silnik, ulepszone systemy). W tym drugim przypadku organy skarbowe mogą skłaniać się ku opinii, że wycofanie środka trwałego będzie jednak wymagać opodatkowania w VAT całej jego wartości.

Autor: Anna Kubalka – ifirma.pl

Źródło: Wycofanie środka trwałego z działalności a podatki

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Transformacja ESG w polskich firmach. Jak sfinansować?

Większość firm deklaruje, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny a nawet kluczowy. Ale jedynie 65% z nich jest gotowych inwestować w działania z nim związane. Największym wyzwaniem dla firm pozostaje pozyskanie finansowania na inwestycje zrównoważone - określonego przez większość firm jako główne wyzwanie w procesie transformacji ESG. Przedsiębiorstwa w Polsce, pomimo, że korzystają z części dostępnych narzędzi wsparcia, to jednak nie wykorzystują w pełni ich potencjału. Tak wynika z najnowszego raportu Ayming Polska. W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD, autorzy raportu postanowili zapytać organizacje 250+ m.in. o to, jak przygotowują się na zmiany, jakie wyzwania w związku z nimi identyfikują oraz w jaki sposób zamierzają finansować transformację ESG.

Bon energetyczny - czy trzeba będzie zapłacić podatek od jego wartości?

W uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym Ministerstwo Finansów sugeruje, aby beneficjentów bonu energetycznego zwolnić z podatku, inaczej będą musieli zapłacić PIT.

Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?

Na złożenie deklaracji podatkowej w Polsce został zaledwie tydzień. Termin mija 30 kwietnia 2024 r. Jeśli więc w 2023 roku pracowałeś w Niemczech i wciąż zastanawiasz się czy masz obowiązek złożyć zeznanie podatkowe w Polsce i wykazać dochód zarobiony u naszego zachodniego sąsiada, to ten artykuł jest dla Ciebie. 

Fundacja rodzinna wynajmuje mieszkania - kwestie podatkowe

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą jedynie w ustalonym ustawowo zakresie. Na podstawie art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych – fundacja rodzinna może prowadzić działalność z zakresu najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie. Co za tym, idzie może np. wynajmować lokale mieszkalne.

Jak przenieść aktywa telekomunikacyjne? [3 modele] Aspekty prawne i podatkowe

Jednoosobowa działalność gospodarcza pozostaje jedną z najpowszechniejszych form prowadzenia biznesu, a branża przedsiębiorców telekomunikacyjnych nie jest w tym zakresie wyjątkiem. Z czasem ten model może okazać się niewystarczający ze względów biznesowych lub nieefektywny z organizacyjnego, prawnego i podatkowego punktu widzenia. Wielu przedsiębiorców na pewnym etapie zaczyna dostrzegać potrzebę reorganizacji swojego biznesu, dywersyfikacji ryzyka, uporządkowania struktur i realizacji długofalowej polityki zarządzania firmą oraz majątkiem.

Z perspektywy operatorów kluczowym aktywem jest posiadana przez nich sieć. Szczególne znaczenie dla optymalizacji biznesu powinna mieć więc kwestia prawidłowego jej ulokowania. Realia gospodarcze pokazują niesłabnącą popularność spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Ta forma prawna może okazać się korzystnym rozwiązaniem dla identyfikowanych powyżej potrzeb, dlatego niniejsze opracowanie skupi się na analizie wybranych metod wprowadzenia sieci telekomunikacyjnej do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Umowa ubezpieczenia na życie będzie mniej ryzykowna. Zmieni się stopień ochrony ubezpieczonych

Umowa ubezpieczenia na życie. Podniesienie stopnia ochrony ubezpieczonych na życie zakłada projekt rozporządzenia Ministra Finansów ws. szczególnych zasad związanych z lokowaniem przez zakład ubezpieczeń aktywów z umów ubezpieczenia na życie, w których ryzyko lokaty ponosi ubezpieczający.

Automatyczny zwrot podatku PIT w 2024 roku. Dla nadpłat do 10 tys. zł krócej niż w ciągu 45 dni

Z przepisów wynika zasada, że urzędy skarbowe mają obowiązek zwrócić nadpłatę podatku PIT w ciągu 45 dni od dnia złożenia zeznania podatkowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. w usłudze Twój e-PIT) oraz 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego w tradycyjnej, papierowej formie. Ale w Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonuje od 2 lat system AUTOZWROT, który pozwala na szybszy zwrot podatku.

Fiskus kontroluje mniej, ale za to skuteczniej. Kto może spodziewać się kontroli?

Ministerstwo Finansów podało, że w 2023 roku wszczęto prawie 29 proc. mniej kontroli podatkowych niż rok wcześniej. Jednak wciąż są one bardzo skuteczne, w 97,6 proc. stwierdzono nieprawidłowości. Czy w tym roku będzie podobnie? Na pewno w związku z tzw. dyrektywą DAC7, fiskus będzie sprawdzać, czy firmy korzystające z internetowych platform sprzedażowych nie uchylają się od płacenia podatków.

Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

REKLAMA