REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki na założenie działalności

Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Wkrótce zamierzam rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie handlu odzieżą. Już teraz, tzn. do chwili obecnej poniosłem pewne wydatki związane z rozpoczęciem działalności mojej przyszłej firmy. Czy koszty rozpoczęcia działalności (np. koszty otwarcia i obsługi rachunku bankowego, koszty pomocy prawnej) mogę zaliczyć do kosztów podatkowych? Jakie jeszcze mogą to być koszty? Kiedy mogę je potrącić? Jak naprawdę właściwie je dokumentować?

W obowiązujących krajowych przepisach podatkowych w podatkach dochodowych kosztem jest każdy wydatek, który jest bezpośrednio związany z uzyskanym przychodem lub ma na celu zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodu (wydatki pośrednie), a nie został wyłączony przez ustawodawcę jako koszt na mocy odrębnych przepisów. Przepisy ustaw podatkowych nie wprowadzają odrębnej kategorii kosztów związanych z rozpoczynaniem działalności gospodarczej. Dotyczy to również wyłączenia takich wydatków z kosztów podatkowych. Dlatego też jakakolwiek kwalifikacja ponoszonych wydatków tego typu powinna być powiązana z przychodem w sposób bezpośredni lub pośredni.

Autopromocja

Polski ustawodawca nie wprowadził definicji bezpośredniego lub pośredniego powiązania kosztu z przychodem. Bez wątpienia analizowane wydatki nie będą miały bezpośredniego związku, gdyż ich poniesienie nie przekłada się automatycznie na uzyskiwany przez podatnika przychód.

Można jednak przyjąć, że ich poniesienie ma na celu zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodu, jakim jest przyszły przychód z prowadzonej działalności gospodarczej. Bez takich kosztów przedsiębiorca nie mógłby tej działalności prowadzić, a zatem są one niezbędnym elementem wydatków związanych z działalnością w sposób pośredni. W związku z powyższym powinny one zostać uznane jako koszty uzyskania przychodu.

Jeżeli sam fakt traktowania wydatków związanych z rozpoczęciem działalności gospodarczej jako kosztów pośrednich nie powinien budzić problemów, to pewne trudności mogą się pojawić przy kwalifikacji okresu, w którym wydatki te powinny być zaewidencjonowane jako koszt.

Polskie podatki dochodowe ze swojej istoty obejmują okres jednego roku. Oznacza to, że konkretny wydatek powinien zostać przyporządkowany do tego roku podatkowego, z którego przychodem wiąże się w sposób bezpośredni lub pośredni. Wątpliwości mogą się jednak pojawić przy wydatkach poniesionych przed rozpoczęciem działalności. Co prawda wszelkie wydatki poniesione w celu rozpoczęcia takiej działalności są kosztem podatkowym nawet wówczas, gdy faktycznie zostały poniesione przed dniem rejestracji, ale pojawia się pytanie, czy wartość nakładów poczyniona w roku poprzednim na działalność uruchomioną w roku bieżącym będzie stanowiła jej koszty podatkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak już wyżej zostało powiedziane, przepisy wprowadzają podział na koszty bezpośrednio i pośrednio związane z okresem, w którym uzyskano przychód. Zgodnie z zasadą, wydatki bezpośrednio związane z przychodem są kosztem okresu, w którym odpowiadający im przychód został zaewidencjonowany. Natomiast koszty pośrednie powinny być rozliczane w momencie ich poniesienia, chyba że możliwe jest przyporządkowanie ich do kilku okresów, których przychody odpowiadają poniesionym wydatkom. Wówczas takie koszty rozlicza się proporcjonalnie.

Odnosząc się do kosztów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą nie jest możliwe określenie z góry, przez jaki czas będzie ona prowadzona. Można to uzasadnić rozliczeniem wydatków w okresie, w którym zostały poniesione. Należy tutaj podkreślić i to, że musi być to okres, w którym zaewidencjonowano przychód. Brak takiego przychodu będzie prowadził do powstania straty, która rozliczana jest w sposób szczególny.

Wracając natomiast do postawionego pytania, organy podatkowe mogą kwestionować koszty poniesione w latach poprzednich przed zarejestrowaniem działalności gospodarczej, nawet wówczas gdy podatnik wykaże ich funkcjonalny związek z tą działalnością. W związku z powyższym w tym przypadku radziłbym wystąpić o stosowną interpretację do Ministra Finansów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

REKLAMA