REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie PIT nagród pieniężnych w związku ze sprzedażą premiową

 S&P Audyt Sp. z o.o.
Podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych
Ewa Pasieczna
Biegły rewident
Opodatkowanie PIT nagród pieniężnych w związku ze sprzedażą premiową
Opodatkowanie PIT nagród pieniężnych w związku ze sprzedażą premiową
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Głównym problemem w opodatkowaniu nagród otrzymywanych w związku ze sprzedażą premiową jest brak zdefiniowania w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) pojęcia „sprzedaż premiowa”. Wobec czego konieczne jest odwołanie się do praktyki jej funkcjonowania, uwzględniając cele, jakim ma ona służyć.

Sprzedaż premiowana nade wszystko ma motywować i zachęcać aktualnych i potencjalnych klientów do nabywania świadczeń organizatora programu. Stąd właśnie jeden z modeli sprzedaży premiowej jest w praktyce często określany mianem „programu lojalnościowego". Typowe dla takiego programu jest to, że klient nie otrzymuje dodatkowego świadczenia przy każdym zakupie, ale gromadząc np. punkty na indywidualnym koncie, karcie itp., może w przyszłości wymieniać je na nagrody rzeczowe lub usługi.

Autopromocja

Ustalając znaczenie terminu "sprzedaż premiowa", występującego w art. 21 ust. 1 pkt 68 i art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, warto powołać się na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 lutego 2013 r. III SA/Wa 2246/12. Sąd w uzasadnieniu wyroku stwierdził, że przy interpretacji znaczenia terminu „sprzedaż premiowa” należy wziąć pod uwagę regulację zawartą w art. 14 ust. 1 ww. ustawy, w którym mowa jest o sprzedaży towarów i usług. Zdaniem sądu na gruncie przepisów ustawy o PIT nie budzi żadnych wątpliwości, że przedmiotem opodatkowania jest przychód uzyskany zarówno ze sprzedaży towarów jak i usług. Skoro ustawodawca dopuszcza możliwość uzyskania przychodu ze sprzedaży usług, to nie ma żadnych prawnych i racjonalnych podstaw, by twierdzić, iż sprzedaż premiowa może być łączona tylko i wyłącznie ze sprzedażą rzeczy, czyli z wykluczeniem sprzedaży usług.

Sąd w uzasadnieniu wyroku podniósł, że sprzedaż premiowa polega na uatrakcyjnieniu zakupu towarów i usług przez dołączenie do nich rozmaitych premii, będących nieodpłatnym przysporzeniem majątkowym na rzecz klienta. Charakterystyczną cechą sprzedaży premiowej jest uzależnienie przyznania premii pieniężnej od spełnienia przez nabywcę ustalonych przez sprzedawcę warunków. Premia może dotyczyć różnych zdarzeń: dokonania określonej ilości zakupów, terminowego dokonywania płatności, które może być połączone z usługą np. z montażem i właściwą ekspozycję materiałów reklamowych, czy też jak w niniejszej sprawie zakupu usługi przy spełnieniu warunków przewidzianych w regulaminie Promocji itd.

PIT-Y 2015 (książka + CD)

Podobnie orzekł WSA w Warszawie w wyroku z 9 października 2014 r. sygn. akt III SA/Wa 1047/14.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli nagrodę w związku ze sprzedażą premiową otrzymała osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, skutki uzyskania przez nią przychodu z tego tytułu mogą być dwojakie.

Po pierwsze, wystąpić może zwolnienie podatkowe, jeśli jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 760 zł, co przewiduje art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT Należy w tym miejscu zaznaczyć, że nie ma konieczności, dla ustalenia spełnienia przesłanek zastosowania tego zwolnienia, sumowania wartości dwóch lub większej liczby nagród związanych ze sprzedażą premiową otrzymanych przez tę samą osobę fizyczną (podatnika). Wystarczy, że każda z tych nagród ma wartość nieprzekraczającą kwoty 760 zł i wówczas przychody z ich tytułu będą w całości zwolnione z podatku, nawet gdyby okazało się, że suma wartości części lub wszystkich branych pod uwagę nagród będzie przekraczała powyższy, kwotowy limit przedmiotowego zwolnienia.

Dla uniknięcia wątpliwości co do możliwości zastosowania zwolnienia niezbędne jest prawidłowe dokumentowanie całej promocji. W tym celu należy stworzyć regulamin stanowiący, że program promocyjny ma charakter sprzedaży premiowej, oraz określający, komu i pod jakim warunkiem przysługują nagrody (regulamin taki winien być udostępniony uczestnikom programu).

Monitor Księgowego

Ważne jest również właściwe potwierdzenie wydania nagród (bonusów) dokumentem wskazującym co, kiedy i komu zostało przekazane.

Jeżeli łącznie są spełnione powyższe warunki i zastosowanie ma zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, przekazujący nie sporządza (jako płatnik) żadnych deklaracji ani informacji podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Po drugie, jeśli wartość nagrody związanej ze sprzedażą premiową przekroczy kwotę 760 zł, to podlega ona opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, czyli od przychodu z tytułu tej nagrody pobrany zostanie zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% jej wartości. Dodać należy, że powyższy przepis dotyczy nie tylko nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w Polsce, ale także w każdym innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Przychód uzyskany przez uczestnika programu sprzedaży premiowej, który nie bierze w nim udziału jako przedsiębiorca (a co za tym idzie – przychody uzyskane z tego tytułu nie są zaliczane do źródła pozarolnicza działalność gospodarcza), nie podlega sumowaniu z przychodami z innych tytułów i źródeł; nie jest on w żaden sposób wykazywany i deklarowany przez podatnika niebędącego przedsiębiorcą (niedziałającego w ramach działalności gospodarczej).

Płatnikiem takiego podatku jest podmiot przekazujący nagrodę. To płatnik pobiera zryczałtowany podatek i wpłaca, w terminie do 20. dnia następnego miesiąca po miesiącu przekazania nagrody, do urzędu skarbowego (swojego, tj. ustalonego według miejsca zamieszkania płatnika lub według miejsca siedziby bądź prowadzenia działalności).

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym było przekazane świadczenie, płatnik jest zobowiązany sporządzić i przesłać do urzędu skarbowego roczną deklarację na formularzu PIT-8AR.

Z uwagi na to, że przychody uzyskiwane przez osobę fizyczną, która uczestniczy w sprzedaży premiowej poza działalnością gospodarczą, nie są sumowane z innymi przychodami, nie są w żaden sposób deklarowane przez samego podatnika (jedynie przez płatnika), a podatek ma charakter ryczałtu, jeżeli zachodzi konieczność jego uiszczenia, w praktyce organizator (przekazujący nagrodę) może przejąć na siebie ciężar podatku i de facto go zapłacić.


Przekazanie nagrody związanej ze sprzedażą premiową osobie fizycznej rodzi także określone skutki podatkowe po stronie prowadzącego taką sprzedaż i przekazującego nagrodę przedsiębiorcy.

Po pierwsze, organizator sprzedaży premiowej wydający nagrodę jest płatnikiem, który w tym przypadku jest obowiązany zastosować się do wymogów wynikających z art. 41 ustawy o PIT Chodzi zwłaszcza o wymóg wynikający z art. 41 ust. 7 ustawy o PIT, przewidujący, że jeżeli przedmiotem nagrody związanej ze sprzedażą premiową nie są pieniądze, a – jak wyżej zaznaczono – jest to sytuacja typowa dla sprzedaży premiowej, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem nagrody. Przed przekazaniem niepieniężnej nagrody, której wartość przekracza kwotę 760 zł, płatnik powinien zatem uzyskać od nagradzanego podatnika stosowną kwotę w związku z obowiązkiem rozliczenia zryczałtowanego podatku z tego tytułu.

Po drugie, wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową przekazywanych klientom przez przedsiębiorców organizujących tego rodzaju promocyjną sprzedaż może być przez nich zaliczana w poczet ich kosztów uzyskania przychodów. Przekazane klientom w związku ze sprzedażą premiową nieodpłatne świadczenia w postaci określonych nagród mieszczą się bowiem niewątpliwie w definicji kosztów uzyskania przychodów, którymi zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PITkoszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o PIT Ten ostatni przepis nie wyłącza z zakresu kosztów uzyskania przychodów nagród związanych ze sprzedażą premiową.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA