REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kilometrówka 2016/2017 - MF nie chce zwiększenia stawek

Kilometrówka 2016/2017 - MF nie chce zwiększenia stawek
Kilometrówka 2016/2017 - MF nie chce zwiększenia stawek
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów nie rekomenduje zwiększenia stawek tzw. „kilometrówki”. Spowodowałoby to wzrost wydatków jednostek budżetowych i kosztów działalności firm. Pracodawca nie powinien być obowiązany do ponoszenia ciężaru utrzymania prywatnych samochodów swoich pracowników. Takie stanowisko wyraził minister finansów w odpowiedzi na interpelację poselską w 2016 roku. Takie samo negatywne odnośnie podwyższenia tych stawek stanowisko Ministerstwo Finansów zajęło 27 stycznia 2017 roku w odpowiedzi na pytanie redakcji infor.pl

Na prośbę Komitetu Inicjatyw Ustawodawczych, zainteresowanego kwestią zmiany stawki za tzw.„kilometrówkę” z interpelacją do ministra finansów zwróciła się 31 maja 2016 r. posłanka Małgorzata Niemczyk . Według wiedzy pani poseł, ten temat jest dobrze znany w Ministerstwie Finansów, jednak MF nie chce zwiększenia (urealnienia) tych stawek.

Autopromocja

W związku z powyższym zwróciła się do MF z następującymi pytaniami:

1. Dlaczego Ministerstwo Finansów nie rekomenduje zwiększenia stawek za tzw. kilometrówki?

2. O ile średnio zmniejszyłyby się się wpływy do budżetu państwa po ewentualnej zmianie stawek proponowanej przez Komitet Inicjatywy Ustawodawczej?

3. Czy propozycja montażu w samochodach instalacji LPG zamiast zmiany stawek "kilometrówki" jest słuszna?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Odpowiedzi udzielił 21 czerwca 2016 r. (w imieniu ministra finansów) podsekretarz stanu Leszek Skiba.

Minister Skiba zwrócił uwagę na fakt, że postulat zwiększenia stawek za tzw. kilometrówki, podnoszony wielokrotnie na przestrzeni ostatnich lat  (w szczególności przez listonoszy i leśników), więc jest Ministrowi Finansów dobrze znany.

Zdaniem MF, zmiana obecnie obowiązujących stawek nie dotyczyłaby wyłącznie listonoszy, ale objęłaby przedstawicieli wielu zawodów, także sektor publiczny oraz przedsiębiorców.

Według opinii MF wprowadzenie wyższej stawki zwiększy wydatki jednostek budżetowych. Wzrosną także koszty działalności firm, w efekcie czego nastąpi zmniejszenie wpływów podatkowych.

Tylko na przykładzie Poczty Polskiej S.A., na podstawie informacji uzyskanych z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, można oszacować, że podwyższenie stawek o 10% spowodowałoby zwiększenie kosztów o 15 mln zł, natomiast stawki wyższe o 20% generowałyby koszty wyższe o około 30 mln zł. Przełożyłoby to się w negatywny sposób na płynność finansową Poczty Polskiej S.A., wzrost stawki mógłby oznaczać konieczność pozyskania alternatywnego finansowania, co dodatkowo obciążyłoby Spółkę. Biorąc pod uwagę liczne czynniki, niekorzystnie wpływające na aktualną sytuację Poczty Polskiej S.A., m. in. utrzymujący się od kilku lat trend spadkowy w obszarze tradycyjnych usług listowych oraz presję pracowników na podwyżkę wynagrodzeń, należy stwierdzić, że dla Poczty Polskiej S.A. wzrost stawki stanowić będzie istotne obciążenie.

Zdaniem MF analizując stawki określone w rozporządzeniu z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów nie będących własnością pracodawcy (Dz.U. z 2002 r., Nr 27, poz. 271 z późn. zm), nie można pominąć zmian, jakie zaszły na rynku w zakresie używania paliw alternatywnych. W szczególności dotyczy to stosowania paliw gazowych, które są o ponad 50% tańsze od paliw płynnych.

Ministerstwo Finansów nie posiada wystarczających danych o ilości samochodów prywatnych używanych do celów służbowych, żeby precyzyjnie oszacować wymiar zmniejszenia wpływów podatkowych, niemniej jednak przeprowadzone symulacje wskazują, iż byłyby to kwoty wielomilionowe. W MF podejmowano również próby oszacowania realnych kosztów eksploatacji samochodów osobowych w przeliczeniu na przejechany kilometr. Zadanie to jest jednak obarczone dużym ryzykiem błędu ze względu na różnorodność marek i modeli – każdy model charakteryzuje się innymi kosztami eksploatacji.


Eksploatacja samochodu prywatnego związana jest z ponoszeniem kosztów stałych (ubezpieczenie, przeglądy, naprawy), niezależnie od tego czy jest użytkowany do celów służbowych. Pracodawca nie powinien być obowiązany do ponoszenia ciężaru utrzymania prywatnych samochodów swoich pracowników.

Minister Finansów nie jest właściwy do zajmowania stanowiska w kwestiach dotyczących technicznych aspektów eksploatacji samochodów z instalacją LPG czy też wysuwaniem propozycji dotyczących montażu takich instalacji w samochodach prywatnych używanych do celów służbowych.

Z punktu widzenia budżetu państwa, ryzyka pogorszenia kondycji finansowej Poczty Polskiej S.A oraz wzrostu kosztów działalności dla przedsiębiorców, Minister Finansów na chwilę obecną nie rekomenduje zwiększenia stawek tzw. „kilometrówki”.

Rok 2017 także bez wyższych stawek

Z podobnym pytaniem o stanowisko Ministerstwa Finansów odnośnie aktualizacji stawek kilometrówki zwróciła się nasza redakcja. Odpowiedź Ministerstwa Finansów z 27 stycznia 2017 r. była następująca:
"Ministerstwu Finansów dobrze znany jest temat podwyższenia stawek „kilometrówki”. Wnikliwej analizie poddano także projekt  nowelizacji ustawy o transporcie drogowym (druk 819), zakładający wprowadzenie w akcie rangi ustawy minimalnych stawek za kilometr. W tym momencie Ministerstwo Finansów nie rekomenduje podwyższenia obowiązujących stawek w rozporządzeniu, nie popiera też rozwiązań zawartych w projekcie nowelizacji ustawy (druk 819)."

Opracowała Iga Kucharska

Aktualizacja styczeń 2017 - Paweł Huczko

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Księgowy nie uwzględnił w rozliczeniach prawie 190 faktur na samochody, czyli dlaczego warto mieć wysokie OC

    Jakie ubezpieczenia OC najczęściej wybierają księgowi i księgowe? Co w ramach polisy przejmuje ubezpieczyciel? Jakie pomyłki bywają najbardziej kosztowne? 

    Fundacja rodzinna nie dla spółki cywilnej

    Fundacja rodzinna może przystępować jedynie do spółek prawa handlowego, które są podatnikami CIT. Natomiast spółka cywilna jest podatnikiem PIT, a nie CIT, a więc nie spełnia wskazanego kryterium. W konsekwencji nie może zostać uznana jako podmiot o podobnym charakterze do spółek prawa handlowego.

    Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR. Jakie argumenty można podnieść przed sądem?

    Niezadowoleni kredytobiorcy coraz częściej kwestionują umowy oparte o wskaźnik referencyjny WIBOR. Okazuje się, że argumentów w oparciu o które można kwestionować WIBOR w umowach kredytowych jest całkiem sporo.  

    Zmiany w zamówieniach publicznych - wprowadzenie certyfikacji wykonawców od 2025 roku. Na początku certyfikacja obejmie wyłącznie zamówienia na roboty budowlane

    Certyfikacja wykonawców w systemie zamówień publicznych, która wejdzie w życie od 2025 roku, ma zapewniać wykonawcom możliwość uzyskania certyfikatu potwierdzającego, że wobec danego wykonawcy nie zachodzą objęte zakresem certyfikacji podstawy wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia, lub że posiada on zdolności i zasoby (np. określone doświadczenie, wykwalifikowaną kadrę) na poziomie wskazanym w certyfikacie, które będzie wykorzystywał do potwierdzania spełniania warunków udziału w postępowaniu.

    Dochody podatkowe budżetu państwa wyniosły 131,4 mld zł. MF podało dane za I kwartał 2024 roku

    Dochody podatkowe budżetu państwa w I kwartale 2024 roku wyniosły 131,4 mld zł i były wyższe w stosunku do wykonania z ubiegłego roku o około 22,2 mld zł (tj. 20,3%) - informuje Ministerstwo Finansów.

    Rodzice tracą prawo do ulgi na dziecko po podwyżkach. Ich pensje przebijają limit dochodów z … 2013 r.

    PIT za 2023 rok: Rodzice po podwyżkach zarabiają za dużo. I wypadają z ulgi na dziecko.  

    Jaka inflacja w Polsce w 2024 roku? W marcu najniższa, w grudniu najwyższa. Średnio ok. 3,5 proc. Stopy procentowe spadną najwcześniej w listopadzie [prognozy ekonomistów]

    Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2024 r. wzrosły rdr o 2,0 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły o 0,2 proc. - podał 15 kwietnia Główny Urząd Statystyczny. Niestety w kolejnych miesiącach nastąpi szybszy wzrost cen żywności i paliw - prognozują ekonomiści. Na koniec roku inflacja ma osiągąć ok. 4,5-4,8 proc. rdr. A średnio w 2024 roku ok. 3,5% rdr.

    Kontrole kadr i ewidencji kierowców w firmie transportowej. Na co zwracają uwagę ITD, PIP, ZUS i inni kontolerzy?

    Prawidłowe rozliczenie kierowców z dobrze prowadzonymi kadrami zapewniają nie tylko optymalizację kosztów, ale przede wszystkim bezpieczeństwo firmy transportowej. Tutaj nie ma równania z jedną niewiadomą. A kontrole ITD i PIP potwierdzają, że pomiędzy kadrami i rozliczeniami kierowców musi istnieć sprzężenie zwrotne.

    W pierwszym kwartale 2024 roku poziom inflacji wyniósł 2,8% r/r. Ceny wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług

    W pierwszym kwartale 2024 roku poziom inflacji wyniósł 2,8% r/r. Ceny wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług – z wyjątkiem transportu.

    Rada Fiskalna zacznie obradować w 2026 roku. "Pracujemy nad projektem Rady Fiskalnej. Premier Donald Tusk mówił o tym w expose" - poinformował minister finansów Andrzej Domański

    Rada Fiskalna zacznie obradować w 2026 roku, a projekt jej funkcjonowania zostanie przedstawiony w bieżącym roku - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Nowa instytucja rządowa ma składać się z neutralnych członków, którzy będą opiniowali wydatki budżetu państwa.

    REKLAMA