REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kilometrówka 2016/2017 - MF nie chce zwiększenia stawek

Kilometrówka 2016/2017 - MF nie chce zwiększenia stawek
Kilometrówka 2016/2017 - MF nie chce zwiększenia stawek
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów nie rekomenduje zwiększenia stawek tzw. „kilometrówki”. Spowodowałoby to wzrost wydatków jednostek budżetowych i kosztów działalności firm. Pracodawca nie powinien być obowiązany do ponoszenia ciężaru utrzymania prywatnych samochodów swoich pracowników. Takie stanowisko wyraził minister finansów w odpowiedzi na interpelację poselską w 2016 roku. Takie samo negatywne odnośnie podwyższenia tych stawek stanowisko Ministerstwo Finansów zajęło 27 stycznia 2017 roku w odpowiedzi na pytanie redakcji infor.pl

Na prośbę Komitetu Inicjatyw Ustawodawczych, zainteresowanego kwestią zmiany stawki za tzw.„kilometrówkę” z interpelacją do ministra finansów zwróciła się 31 maja 2016 r. posłanka Małgorzata Niemczyk . Według wiedzy pani poseł, ten temat jest dobrze znany w Ministerstwie Finansów, jednak MF nie chce zwiększenia (urealnienia) tych stawek.

Autopromocja

W związku z powyższym zwróciła się do MF z następującymi pytaniami:

1. Dlaczego Ministerstwo Finansów nie rekomenduje zwiększenia stawek za tzw. kilometrówki?

2. O ile średnio zmniejszyłyby się się wpływy do budżetu państwa po ewentualnej zmianie stawek proponowanej przez Komitet Inicjatywy Ustawodawczej?

3. Czy propozycja montażu w samochodach instalacji LPG zamiast zmiany stawek "kilometrówki" jest słuszna?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Odpowiedzi udzielił 21 czerwca 2016 r. (w imieniu ministra finansów) podsekretarz stanu Leszek Skiba.

Minister Skiba zwrócił uwagę na fakt, że postulat zwiększenia stawek za tzw. kilometrówki, podnoszony wielokrotnie na przestrzeni ostatnich lat  (w szczególności przez listonoszy i leśników), więc jest Ministrowi Finansów dobrze znany.

Zdaniem MF, zmiana obecnie obowiązujących stawek nie dotyczyłaby wyłącznie listonoszy, ale objęłaby przedstawicieli wielu zawodów, także sektor publiczny oraz przedsiębiorców.

Według opinii MF wprowadzenie wyższej stawki zwiększy wydatki jednostek budżetowych. Wzrosną także koszty działalności firm, w efekcie czego nastąpi zmniejszenie wpływów podatkowych.

Tylko na przykładzie Poczty Polskiej S.A., na podstawie informacji uzyskanych z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, można oszacować, że podwyższenie stawek o 10% spowodowałoby zwiększenie kosztów o 15 mln zł, natomiast stawki wyższe o 20% generowałyby koszty wyższe o około 30 mln zł. Przełożyłoby to się w negatywny sposób na płynność finansową Poczty Polskiej S.A., wzrost stawki mógłby oznaczać konieczność pozyskania alternatywnego finansowania, co dodatkowo obciążyłoby Spółkę. Biorąc pod uwagę liczne czynniki, niekorzystnie wpływające na aktualną sytuację Poczty Polskiej S.A., m. in. utrzymujący się od kilku lat trend spadkowy w obszarze tradycyjnych usług listowych oraz presję pracowników na podwyżkę wynagrodzeń, należy stwierdzić, że dla Poczty Polskiej S.A. wzrost stawki stanowić będzie istotne obciążenie.

Zdaniem MF analizując stawki określone w rozporządzeniu z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów nie będących własnością pracodawcy (Dz.U. z 2002 r., Nr 27, poz. 271 z późn. zm), nie można pominąć zmian, jakie zaszły na rynku w zakresie używania paliw alternatywnych. W szczególności dotyczy to stosowania paliw gazowych, które są o ponad 50% tańsze od paliw płynnych.

Ministerstwo Finansów nie posiada wystarczających danych o ilości samochodów prywatnych używanych do celów służbowych, żeby precyzyjnie oszacować wymiar zmniejszenia wpływów podatkowych, niemniej jednak przeprowadzone symulacje wskazują, iż byłyby to kwoty wielomilionowe. W MF podejmowano również próby oszacowania realnych kosztów eksploatacji samochodów osobowych w przeliczeniu na przejechany kilometr. Zadanie to jest jednak obarczone dużym ryzykiem błędu ze względu na różnorodność marek i modeli – każdy model charakteryzuje się innymi kosztami eksploatacji.


Eksploatacja samochodu prywatnego związana jest z ponoszeniem kosztów stałych (ubezpieczenie, przeglądy, naprawy), niezależnie od tego czy jest użytkowany do celów służbowych. Pracodawca nie powinien być obowiązany do ponoszenia ciężaru utrzymania prywatnych samochodów swoich pracowników.

Minister Finansów nie jest właściwy do zajmowania stanowiska w kwestiach dotyczących technicznych aspektów eksploatacji samochodów z instalacją LPG czy też wysuwaniem propozycji dotyczących montażu takich instalacji w samochodach prywatnych używanych do celów służbowych.

Z punktu widzenia budżetu państwa, ryzyka pogorszenia kondycji finansowej Poczty Polskiej S.A oraz wzrostu kosztów działalności dla przedsiębiorców, Minister Finansów na chwilę obecną nie rekomenduje zwiększenia stawek tzw. „kilometrówki”.

Rok 2017 także bez wyższych stawek

Z podobnym pytaniem o stanowisko Ministerstwa Finansów odnośnie aktualizacji stawek kilometrówki zwróciła się nasza redakcja. Odpowiedź Ministerstwa Finansów z 27 stycznia 2017 r. była następująca:
"Ministerstwu Finansów dobrze znany jest temat podwyższenia stawek „kilometrówki”. Wnikliwej analizie poddano także projekt  nowelizacji ustawy o transporcie drogowym (druk 819), zakładający wprowadzenie w akcie rangi ustawy minimalnych stawek za kilometr. W tym momencie Ministerstwo Finansów nie rekomenduje podwyższenia obowiązujących stawek w rozporządzeniu, nie popiera też rozwiązań zawartych w projekcie nowelizacji ustawy (druk 819)."

Opracowała Iga Kucharska

Aktualizacja styczeń 2017 - Paweł Huczko

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

REKLAMA