REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki podatkowe likwidacji środka trwałego

Klaudia Pastuszko
Skutki podatkowe likwidacji środka trwałego/ Fot. Fotolia
Skutki podatkowe likwidacji środka trwałego/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podczas wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorcy dysponują najczęściej środkami trwałymi. Może się zdarzyć, iż ulegną one zużyciu, zniszczeniu bądź też w inny sposób dalsze korzystanie z nich staje się niemożliwe. Jak przeprowadzić likwidację środka trwałego? Jakie skutki podatkowe pociąga to za sobą?

Autopromocja

Czym jest środek trwały?

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych środkiem trwałym są będące przedmiotem własności lub współwłasności podatnika, nabyte bądź też przez niego wytworzone, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością, a także maszyny, urządzenia, środki transportu oraz inne przedmioty. Przewidywany okres ich użytkowania w ramach działalności gospodarczej lub oddania ich jako przedmiotu najmu czy dzierżawy powinien być dłuższy niż rok. Wszystkie środki trwałe podlegają ujęciu w ewidencji środków trwałych prowadzonej przez podatnika.

Kiedy należy dokonać likwidacji środka trwałego?

Likwidacji środka trwałego należy dokonać w sytuacji, gdy nie będzie miał on już zastosowania w dalszej działalności gospodarczej podatnika. Może mieć to miejsce w sytuacji, w której środek trwały uległ zużyciu lub zniszczeniu, ale także wtedy, gdy jego nieprzydatność do dalszego prowadzenia działalności spowodowana jest innymi okolicznościami, jak na przykład przedmiot ten został skradziony, ze względy na jego małą opłacalność czy też wydajność podjęto decyzję o jego wymianie bądź usunięciu, nastąpiła jego dewastacja wskutek wandalizmu, uległ on zepsuciu, a jego naprawa jest ekonomicznie nieopłacalna, bądź też w wyniku zdarzeń losowych, takich jak katastrofa naturalna uległ on zniszczeniu. Likwidacja środka trwałego możliwa jest także w wynik zmiany profilu działalności i konieczności pozyskiwania nowych środków trwałych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jaki sposób należy dokonać likwidacji środka trwałego?

Likwidację środka trwałego należy wykonać wycofując go z ewidencji trwałych środków, a następnie, o ile ono już nie nastąpiło, dokonać jego fizycznej likwidacji. W celu usunięcia środka trwałego z ewidencji konieczne jest sporządzenie dokumentu rozchodowego środka trwałego, czyli dowodu księgowego LT. Sporządza go co do zasady komisja likwidacyjna. Na podstawie dokumentu LT następuje likwidacja księgowa, czyli wyksięgowanie go ze środków trwałych oraz umorzenie środków trwałych. Zawierać on powinien:

- nazwę jednostki, w której wystawia się dowód LT oraz jej dokładny adres,

- numer dowodu, umożliwiający w sposób jednoznaczny i niepowtarzalny oznaczyć dokument, zgodnie z metodą numeracji przyjętą w jednostce (w przypadku druków akcydensowych) lub w systemie komputerowym w module "Środki trwałe",

- datę wystawienia,

- nazwę środka trwałego, jaka powinna jednoznacznie identyfikować likwidowany środek trwały,

- numer inwentarzowy środka trwałego, który powinien jednoznacznie identyfikować likwidowany środek trwały,

- orzeczenie komisji likwidacyjnej podające przyczynę oraz sposób likwidacji środka trwałego,

- podpisy członków komisji likwidacyjnej,

- podpis pracownika upoważnionego za gospodarkę środkami trwałymi w jednostce,

- podpis upoważnionego pracownika księgowości,

- podpis kierownika jednostki,

- uwagi, czyli dla przykładu cechy charakteryzujące likwidowany środek trwały, np. rok produkcji danego środka trwałego.

Polecamy: Instrukcje księgowego. 53 praktyczne procedury (książka)

Do dokumentu LT załączyć należy protokół likwidacji komisji likwidacyjnej, a także protokół fizycznej likwidacji, z którego wynika jednoznacznie, że środek nie będzie potem przedmiotem sprzedaży.

Protokół fizycznej likwidacji sporządza się po uzyskaniu decyzji kierownika jednostki. Musi być on sporządzony przez komisję likwidacyjną na jej wniosek oraz przez nią podpisany.


Skutki podatkowe likwidacji środka trwałego

Co do zasady ustawy o podatku dochodowym przewidują możliwość uznania strat powstałych w wyniku likwidacji środków trwałych jako koszty uzyskania przychodów. Dotyczy to jednak tych środków trwałych, które nie były w pełni umorzone. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje, iż kosztów uzyskania przychodów nie stanowią straty w środkach trwałych oraz wartościach niematerialnych i prawnych w części pokrytej sumą odpisów amortyzacyjnych. Kosztem podatkowym przy likwidacji środka trwałego jest  jego wartość netto, czyli część która nie podlegała amortyzacji. By ją uzyskać od zaktualizowanej podatkowo wartości środka trwałego należy odjąć dokonane wcześniej odpisy amortyzacyjne. Potwierdza to stanowisko przedstawione w wyroku NSA z dnia 20 marca 2008 r., II FSK 58/07, LEX nr 490232: "Odwołanie się w art. 16 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy z 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych do konstrukcji umorzenia środków trwałych oznacza, że pojęcie straty w środkach trwałych łączy on z brakiem możliwości dokonania przez podatnika pełnych odpisów amortyzacyjnych. Straty te powstają więc wówczas, gdy wartość środka trwałego nie może być zrównoważona odpisami amortyzacyjnymi na skutek zaprzestania przez podatnika używania środka trwałego w działalności gospodarczej (zbycie, utrata lub likwidacja środka). Jeżeli część wydatków poniesionych na nabycie środka trwałego nie została i nie zostanie w przyszłości pokryta odpisami amortyzacyjnymi i przychodem z jego likwidacji lub odpłatnego zbycia, to powstałe straty będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 5 lub 6 powołanej ustawy".

Warto zwrócić także uwagę na fakt, iż jako koszt podatkowy potraktowane mogą być też wydatki poniesione w związku z likwidacją środka trwałego, jak dla przykładu utylizacja. Potwierdza to stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 marca 2007 r., sygn.  1401/BP-II/4210-8/07/JM: "prawidłowo udokumentowany wydatek, który został poniesiony na nabycie usługi utylizacyjnej, może stanowić koszt uzyskania przychodów".

Ponadto istotne dla skutków podatkowych znaczenie posiada rozstrzygnięcie zawarte w wyroku WSA we Wrocławiu z dnia 14 marca 2008 r., I SA/Wr 1702/07,:

"1. Odpisy amortyzacyjne nie są rzeczywistym kosztem, któremu można przypisać realny związek z przychodami, ale sposobem rozliczenia faktycznie poniesionych wydatków jako kosztów podatkowych.

2. Pojęcia "likwidacja środka trwałego" nie można utożsamiać wyłącznie z fizycznym unicestwieniem rzeczy. Pojęcie to trzeba odnosić raczej do sfery użytkowania środka trwałego niż do jego atrybutów fizycznych.

3. Możliwość uwzględnienia strat w środkach trwałych jako kosztów uzyskania przychodów należy postrzegać jako rozwiązanie umożliwiające zrekompensowanie negatywnych dla podatnika skutków zdarzeń zachodzących nieuchronnie i niezależnie od jego woli, w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, a także negatywnych ubocznych skutków jego działań, podejmowanych w celu osiągnięcia przychodu.

4. Utrata środka trwałego na skutek działania siły wyższej, w wyniku zdarzeń niezależnych od przedsiębiorcy, spełnia warunek "niezawinionej" straty i pozwala na jej zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów, nie daje natomiast podstaw do powiększenia kosztów uzyskania przychodów wystąpienie straty na skutek niedbalstwa podatnika".

Istotny jest także przewidywany przez ustawę wyjątek. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    REKLAMA